DIGI FILE
بهار 97
INCOTERMS 2010
International Commercial Terms
اینکوترمز 2010
اصطلاحات بین المللی بازرگانی
تعریف
مجموعه ای از اصطلاحات سه حرفی راتوضیح می دهند، که منعکس کننده رویه بازرگانی میان یک کسب و کار با کسب و کار دیگر در قرارداد فروش کالا هستند. قواعد اینکوترمز عمدتا وظایف ، هزینه ها و خطرات در جریان تحویل کالا از فروشنده به خریدار را توصیف می کند.
1
تاریخچه
اینکوترمز برای اولین بار توسط اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) در سال 1936 منتشر شد. بعد ها در سال 1953 ، 1967 ، 1980 ، 1990 ، 2000 و 2010 مورد تجدید نظر و بازنگری قرار گرفت به صورتی که آخرین ورژن آن اینکوترمز 2010 می باشد .
International
Chamber
of Commerce
2
اهداف
اینکوترمز در چارچوب قرارداد فروش ، طرفین را ملزم می کند که به تعهدات خود براساس تعاریف اصطلاحات پایبند باشند. بنابراین بطورکلی می توان اهداف را به صورت زیر خلاصه کرد : الف . ایجاد رویه و ضوابط معین در نظام مبادلات بین المللی ب . مشخص شدن مسئولیت های خریداران و فروشندگان
ج. کاهش اختلافات بین خریداران وفروشندگان د. تسهیل انجام مبادلات بین المللی
3
سه بحث اصلی اینکوترمز
تعیین حدود تعهدات و وظایف خریدار و فروشنده ( مسئولیت )
تعیین نقطه انتقال مسئولیت و ریسک ( ریسک )
نحوه تقسیم هزینه ها ( هزینه )
4
هزینه + ریسک + مسئولیت = هرم
طبقه بندی اینکوترمز 2010
5
6
تحویل کالا در محل تعیین شده فروشنده ، روی زمین قبل از بارگیری در کشور مبدا
نقطه انتقال هرم ( هزینه ، ریسک و مسئولیت ) روی زمین به سمت خریدار است .
EXW LOADED
کالا در محل تعیین شده فروشنده (کارگاه و..) بصورت بارگیری شده روی وسیله حمل تحویل خریدار می گردد.
گروه F
تحویل در مبدا
در اصطلاح گروهF انتخاب شرکت حمل و نقل بین المللی و پرداخت کرایه حمل بعهده خریدار می باشد
7
تحویل کالا از فروشنده به واردکننده در محل مقرر در مبدا به حمل کننده
انجام تشریفات گمرکی صادراتی و پرداخت هزینه ها و عوارض صادراتی و تهیه اسناد و مجوزهای ترخیص از کشور مبدا بعهده فروشنده است .
8
تمام هرم تا لحظه ی تحویل روی زمین یعنی قبل از بارگیری بعهده فروشنده است .
9
گاهی اوقات بنا به دلایلی مانند طوفانی بودن دریا ، حجم زیاد کشتی و … کشتی با فاصله از اسکله قرار می گیرد در این صورت کنارکشتی با اسکله معنای واحدی ندارد. بنابراین نیاز به عملیات دوبه کاری است .یعنی کالاها بوسیله دوبه مانند کشتی ، لنج و.. منتقل می شوند.
تحویل کالا در کنار کشتی روی اسکله
باید در قرارداد قید شود که هرم دوبه کاری بعهده فروشنده باشد.
تحویل کالا روی عرشه کشتی ( ذکر نام بندر مشخص برای بارگیری )
این قاعده تنها برای حمل دریایی استفاده می شود . و فروشنده تحویل کالا را زمانی به اتمام می رساند که کالا در بندر بارگیری تعیین شده از لبه کشتی عبور کند .
مثال : قیمت نفت ایران به FOB خلیج فارس در بندر عباس
اگر FOB به تنهایی استفاده شود فروشنده به محض تحویل کالا روی عرشه کشتی هرم را به خریدار منتقل می کند
10
FOB TO STOW
اگر در پرفورما(پیش فاکتور ) از اصلاح FOB TO STOW استفاده شد کالا باید چیدمان شده تحویل خریدار شود . تمام کالا های قابل شمارش در چارچوب این اصطلاح قابل استفاده می باشند .
در این مورد هرم کالا بعد از چیدمان به خریدار منتقل می شود.
FOB TO TRIMM
این اصطلاح در مورد کالاهای فله ای استفاده می شود . و هرم در مورد کالا های فله ای بعد از نظم بخشیدن به خریدار منتقل می شود .
11
نکات کلیدی در مورد اصطلاحات E , F
انتخاب شرکت حمل و نقل بین المللی و پرداخت کرایه حمل بعهده خریدار است.
در هر دو گروه انتقال هرم در مبدا می باشد .
فقط در اصطلاح EXW انجام تشریفات صادراتی ، پرداخت عوارض ، تهیه مجوزها و…در کشور مبدا بعهده خریدار می باشد و در سه اصطلاح گروه F بعهده فروشنده است .
12
گروه C
تحویل در مقصد
قیمت کالا تا بندر روی عرشه کشتی قبل از تخلیه ( ذکر نام بندر مقصد )
این قاعده در حمل دریایی استفاده می شود . فروشنده تحویل کالا را زمانی به انجام می رساند که کالا در بندر بارگیری ، روی عرشه کشتی به خریدار تحویل داده شود .
14
نقطه انتقال هرم کف کشتی می باشد .
15
قیمت کالا ، بیمه و کرایه تا بندر مقصد
این اصطلاح در حمل دریایی استفاده می شود . در CIF فروشنده قرار داد بیمه را منعقد می کند و کرایه حمل و دیگر هزینه های متعارف تا بندر مقصد را نیز پرداخت می نماید .
طبق این اصطلاح فروشنده تنها ملزم به تهیه حداقل پوشش بیمه ای می باشد . بیمه نامه باید حداقل 110 درصد ارزش کالا را پوشش بدهد.
CIF در کشور ما اهمیت زیادی دارد . طبق قانون گمرکی ارزش کالاهای وارده عبارتند از :
ارزش خرید کالا در مبدا + هزینه بیمه و حمل ونقل (سیف) + سایر هزینه های که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق میگیرد.
ریسک و مسئولیت روی عرشه کشتی از فروشنده به خریدار منتقل می شود . ریسک و مسئولیت در طول دوری حمل به عهده خریدار می باشد .
در دو اصطلاح CFR و CIF بندر مقصد ، لزوما بندر نهایی نیست، یعنی می تواند بندر مقصد ، بندر بین راهی نیز باشد .
16
17
پرداخت کرایه حمل کالا تا مقصد ( ذکر نام محل مشخص در مقصد )
این قاعده در هر نوع حملی از جمله حمل مرکب استفاده می شود.
نقطه انتقال هرم در CPT در مقصد تعیین شده روی زمین به خریدار می باشد .
مثال : اگر کالایی به صورت CPT فرودگاه امام خمینی خریداری شود ، انتقال هرم تا بعد از تخلیه از هواپیما ، روی زمین بعهده فروشنده می باشد .
18
پرداخت کامل کرایه حمل و بیمه کالا تا مقصد ( ذکر نام محل مشخص در مقصد )
برای هر نوع حملی از جمله حمل مرکب استفاده می شود . در CIP فروشنده ، حداقل پوشش بیمه ای را خریداری می نماید و تهیه پوشش بیمه های تکمیلی با خریدار است .
تفاوت CIP و CPT
در CIP بیمه کالا و انتخاب شرکت بیمه الزاما به عهده فروشنده است .
اما در CPT می تواند براساس قرارداد ، بعهده فروشنده یا خریدار باشد.
19
نکات کلیدی در مورد اصطلاحات گروه C
در این اصطلاحات انتخاب شرکت حمل و نقل بین المللی و پرداخت هزینه حمل با فروشنده است .
فقط در اصطلاحات گروه دریاییC هرم شکسته میشود . یعنی هزینه ها تا بندر مقصد به عهده فروشنده است . اما ریسک و مسئولیت فقط تا بندر مبدا بعهده فروشنده خواهد بود .
گروه C ، گروهی بین راهی می باشد و مقصد تعیین شده می تواند هم مقصد نهایی باشد هم مقصد بین راهی .
گروه D
در اصطلاحات گروه D نقطه انتقال هرم نمی تواند مکانی بین راهی باشد بلکه مقصد و نقطه انتقال هرم مقصد نهایی است. گروه D گروه تحویل نام دارد .
تحویل کالا در پایانه تعیین شده در مقصد ( ذکر نام پایانه )
در هر نوع حملی از جمله حمل مرکب استفاده می شود .
در این قاعده فروشنده کالا را از گمرک کشور خود ، ترخیص صادراتی نموده و تمام ریسک و هزینه صادرات را متقبل می شود اما هیچگونه تعهدی بابت ترخیص وارداتی ، پرداخت ورودی و دیگر هزینه های گمرکی کشور خریدار ندارد .
نقطه انتقال هرم در مقصد تعیین شده ( ترمینال یا گمرک و …) روی زمین (بعد از تخلیه ) از فروشنده به خریدار می باشد.
21
تحویل کالا در مکان تعیین شده در کشور مقصد روی وسیله حمل
در این قاعده هر نوع حملی از جمله حمل مرکب استفاده می شود .
بدان معناست که فرشنده تحویل کالا را زمانی به اتمام می رساند که آن را در محل مشخص در مقصد روی وسیله نقیله آورنده کالا به صورت آماده برای تخلیه ( تخلیه نشده ) به خریدار تحویل دهد .
هرم در روی وسیله نقلیه ( قبل از تخلیه ) در کشور مقصد تعیین شده در نقطه تعیین شده به خریدار منتقل می شود .
22
تحویل کالا در انبار خریدار روی وسیله حمل با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی
در هر نوع حملی از جمله حمل گمرکی استفاده می شود .
فروشنده باید تمام تشریفات گمرکی در کشور مقصد را انجام داده و کالا را تا انبار کشور مقصد حمل نموده و روی وسیله نقلیه حمل ( بدون تخلیه ) در جلو انبار کشور خریدار به وی تحویل دهد .
نقطه انتقال هرم بعد از عوارض گمرکی می باشد .
DDP نقطه مقابل EXW است .
23
اعتبار اسنادی یا LC
شرکت حمل و نقل
گمرک کشور خریدار
بانک فروشنده
( بانک کارگذار )
بانک خریدار
(بانک گشایش کننده اعتبار)
فروشنده
خریدار
اسناد حمل ( 10 )
اعلام گشایش اعتبار اسنادی (4)
درخواست گشایش اعتبار (3)
اسناد حمل ( 11 )
ابلاغ اعتبار (5)
اسناد حمل ( 8 )
پرداخت (9)
بارنامه ( 7)
کالا ( 6)
پرفورما(2)
درخواست پیشنهاد قیمت (1)
کالا
اسناد حمل ( 12)
کالا (13
9