تارا فایل

مقیاس کنترل عمل دیفندورف و همکاران، 2000


مقیاس کنترل عمل (دیفندورف و همکاران، 2000)

1- وقتی میدانم که باید کاری را زود تمام کنم:
الف) احساس میکنم باید خودم را مجبور به شروع آن کنم. 
ب) برایم آسان است که آن را انجام داده و تمامش کنم. 
2- وقتیکه کار یا چیز جدید و جالبی را یاد میگیرم:
الف) به سرعت از آن خسته شده و کار دیگری انجام میدهم. 
ب) میتوانم به مدت طولانی مشغول آن باشم. 
3- اگر هفتهها بر روی پروژهای کار کنم و همه چیز غلط از آب درآید:
الف) زمان زیادی طول میکشد تا با این مسئله کنار بیایم. 
ب) این مسئله برای مدت کوتاهی ناراحتم میکند، ولی دیگر به آن فکر نمیکنم. 
4- وقتی کار خاصی ندارم که انجام دهم و حوصلهام سر میرود:
الف) برایم سخت است که انرژی لازم را برای شروع یک کار جدید جمع کنم. 
ب) به سرعت، کاری را برای انجام دادن پیدا میکنم. 
5- وقتی که خودم را برای رویارویی با مشکل بزرگی آماده میکنم:
الف) احساس ناتوانی میکنم، مثل اینکه کوهی بزرگ سر راهم قرار گرفته است. 
ب) به دنبال راهی میگردم که به شیوه مناسبی مشکل را حل کنم. 
6- اگر به تازگی وسیله جدیدی (مثل لپ تاپ) خریده باشم و اتفاقاً زمین بیفتد و به نحو غیرقابل تعمیری آسیب ببیند:
الف) به سرعت با این مسئله کنار میآیم. 
ب) مدت زیادی طول میکشد تا با این مسئله کنار بیایم. 
7- وقتی مجبورم مسئله سختی را حل کنم:
الف) معمولاً سریع و بیدرنگ به سراغ آن میروم. 
ب) برایم سخت است امور را در ذهنم سازمان دهم، تا برای کارکردن روی آن مسئله تمرکز کنم. 
8- وقتی باید با کسی درباره موضوع مهمی صحبت کنم و پس از چندین بار تلاش نتوانستهام او را ببینم:
الف) نمیتوانم به این موضوع فکر نکنم، حتی اگر مشغول کار دیگری باشم. 
ب) به راحتی مسئله را فراموش میکنم تا اینکه بار دیگر او را ببینم. 
9- وقتی مقالهای در روزنامه میخوانم که علاقه مرا برمیانگیزد:
الف) آنقدر به مقاله علاقهمند میمانم، که آن را به طور کامل میخوانم. 
ب) اغلب قبل از تمام کردن مقاله، به سراغ مقاله دیگری میروم. 
10- وقتی به من گفته میشود که کارم اصلاً رضایتبخش نبوده است:
الف) اجازه نمیدهم که این مسئله برای مدتی طولانی ناراحتم کند. 
ب) احساس ناتوانی میکنم. 
11- وقتی کارهای مهم زیادی هست که باید انجام دهم:
الف) اغلب نمیدانم از کجا شروع کنم. 
ب) برایم آسان است که برنامهریزی کرده و طبق آن عمل کنم. 
12- وقتی یکی از دوستان موضوع جالبی برای گفتگو مطرح میکند:
الف) این گفتگو به سادگی به مکالمهای طولانی تبدیل میشود. 
ب) به زودی علاقهام را به موضوع از دست میدهم و دلم میخواهد به کار دیگری بپردازم. 
13- وقتی در ترافیک میمانم و به یک قرار ملاقات مهم نمیرسم:
الف) در ابتدا برایم سخت است که کار دیگری آغاز کنم. 
ب) به سرعت آن موضوع را فراموش میکنم و به چیز دیگری فکر میکنم. 
14- وقتی مشغول کار بر روی یک پروژه جالب هستم:
الف) نیاز به استراحتهای مکرر و پرداختن به کارهای دیگر دارم. 
ب) میتوانم به مدت طولانی بر روی چنین پروژهای کار کنم. 
15- زمانی که مجبور باشم کار مهم، اما ناخوشایندی را انجام دهم:
الف) در اولین فرصت انجامش میدهم تا تمام شود. 
ب) مدتی طول میکشد تا بتوانم خودم را به انجام آن کار وادار کنم. 
16- وقتی که چیزی واقعاً مرا خسته کند:
الف) کلافه میشوم و برایم سخت است که کار دیگری را شروع کنم. 
ب) برایم آسان است که سرم را به کارهای دیگری گرم کنم. 
17- وقتی پروژهای بزرگ در پیش است که باید انجامش دهم:
الف) اغلب، مدت زمان زیادی را صرف فکر کردن به این میکنم که از کجا باید شروع کنم. 
ب) هیچ مشکلی با شروع کردن آن پروژه ندارم. 
18- وقتی در طول یک روز چند تا از کارهایم درست پیش نمیرود:
الف) نمیدانم چگونه با شرایط کنار بیایم. 
ب) به کارم ادامه میدهم، مثل اینکه اتفاقی نیفتاده است. 
19- وقتی مطلبی را که فکر میکنم جالب است، میخوانم:
الف) گاهی اوقات دوست دارم مقاله را کنار بگذارم و کار دیگری انجام دهم. 
ب) مینشینم و مدت زمان زیادی را صرف خواندن آن مطلب میکنم. 
20- وقتی میخواهم کار مهمی را به خوبی انجام دهم و همه تلاشم را به کار میگیرم، ولی کار به طور کلی خوب پیش نمیرود:
الف) برایم زیاد سخت نیست که کار دیگری را آغاز کنم. 
ب) با انجام هر کار دیگری مشکل دارم. 
21- وقتی برای انجام کار خسته کننده و غیر جذابی تعهد دادهام:
الف) آن کار را انجام داده و تمامش میکنم. 
ب) مدت زمان زیادی طول میکشد تا بتوانم آن کار را انجام دهم. 
22- وقتی تلاش میکنم چیز جدیدی را یاد بگیرم که تمایل به یادگیری آن دارم:
الف) در یادگیری آن اصرار و پافشاری میکنم. 
ب) در طول یادگیری اغلب احساس میکنم که لازم است مدتی استراحت کنم و کار دیگری انجام دهم. 

معرفی پرسشنامه:
مقیاس تجدید نظر شده کنترل عمل (دیفندورف و همکاران ، 2000) شامل 22 گویه و سه بعد کناره گیری/ اشتغال ذهنی، آغازگری/ دودلی، و پافشاری/ بی ثباتی است. هر گویه دو گزینه دارد )الف و ب(، که یکی از گزینهها نشان دهنده جهتگیری پویا و دیگری نشان دهنده جهتگیری ایستا است. برای نمره گذاری، پاسخهای مربوط به جهت گیری پویا در نظر گرفته میشود.
کلید درست پرسشنامه:
سوال
پاسخ صحیح
سوال
پاسخ صحیح
1
ب
12
الف
2
ب
13
ب
3
ب
14
ب
4
ب
15
الف
5
ب
16
ب
6
الف
17
ب
7
الف
18
ب
8
ب
19
ب
9
الف
20
الف
10
الف
21
الف
11
ب
22
الف

روایی و پایایی:
در پژوهش فرخی و حسین چاری (1393) ضریب آلفای کرونباخ به شرح جدول زیر گزارش گردیده است. و همچنین پرسشنامه از روایی قابل قبولی برخودار می باشد.

ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس کنترل عمل و ابعاد آن
ابعاد
تعداد سوالات
ضریب آلفای کرونباخ
سوالات مربوط به هر مولفه
کنارهگیری/ اشتغال ذهنی
9
73/0
3، 5، 6، 8، 10، 13، 16، 18 و 20
آغازگری/ دودلی
7
67/0
1، 4، 7، 11، 15، 17 و 21
پافشاری/ بی ثباتی
6
60/0
2، 9، 12، 14، 19 و 22
کل مقیاس
22
81/0

********************************************
منبع:
فرخی، الهام ؛ حسین چاری، مسعود (1393). ویژگیهای روانسنجی مقیاس کنترل عمل. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، دوره پنجم، شماره هفدهم، پاییز 1393، صص 62-81.
*******************************************


تعداد صفحات : 4 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود