مبحث 12 : ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا تهیه کننده : دکتر بهزاد زراعت
ایمنی: الف: مصون و محفوظ بودن، سلامت و بهداشت کلیه کارگران و افراد دخیل در کارگاه ب: مصون و محفوظ بودن، سلامت و بهداشت کلیه افرادی که در مجاورت کارگاه عبور و مرور و فعالیت دارند ج: حفاظت و مراقبت از ابنیه، تاسیسات، تجهیزات و وسایل کارگاه د: حفاظت از محیط زیست در داخل و خارج کارگاه حادثه ناشی از کار: – حادثه در حین اجرا کار – حادثه در راه رفت و آمدکار – حادثه حین کمک رسانی به سایر افراد حادثه دیده
مسئولیت ایمنی: – حفظ و تامین ایمنی بر عهده مجری است – در کارگاه های با چند مجری هر مجری مسئول تامین ایمنی قسمت خود است – مجری و کارفرما موظف به تهیه و در اختیار قراردادن وسایل حفاظت فردی به کارگران هستند – مجری موظف به تامین روشنایی درساعات غیرعادی کار و شب می باشد – مهندس ناظر موظف به کنترل موارد ایمنی است – شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی موظف به نظارت بر کار مهندس ناظر و مجری در امور ایمنی می باشند
افسر ایمنی (H.S.E officer) : – در کارگاه های با زیر بنا بیش از 3000 متر مربع – ارتفاع بیش از 18 متر از روی پی و داشتن کارگر بیش از 25 نفر – گودبرداری بیش از 3 متر عمق – استخدام افسر ایمنی از مسئولیت مجری و کارفرما نمی کاهد ایمنی عابران و مجاوران: – جلوگیری از لغزش و ریزش مصالح انبار شده در پیاده رو ها – وسایل و تجهیزات و ماشین آلات کارگاه باید در شب مجهز به علائم درخشان و چراغ چشمک زن قرمز باشد – استفاده از پل موقت با حداقل عرض 1/5متر و محصور با نرده در پیاده روهای حفاری شده – ایجاد راه عبور موقت در صورت مسدود کردن راه اصلی ماشین رو – باز شدن درب و پنجره کارگاه ها باید به سمت داخل باشد – استفاده از راهرو سرپوشیده موقت در موارد زیر: الف: فاصله بنا در دست تخریب از پیاده رو کمتر از 40% ارتفاع باشد ب: فاصله بنا در دست احداث از پیاده رو کمتر از 25% ارتفاع باشد
جلوگیری ازسقوط افراد: – استفاده از نرده های محافظ محکم موقتی در پلکان ها، رمپ، چاه، چاله آسانسور، بازشو سقف، استخر و… در هنگام ساخت – نصب پاخور چوبی مناسب جهت جلوگیری از سقوط ابزار – عدم بارگذاری بیش از حد توان روی اسکلت، داربست، چوب بست و نظایر آن – عدم رها کردن کارگاه در طول مدت خواب پروژه جلوگیری از حریق، سوختگی و برق گرفتگی: – نصب تابلو های ”سیگار نکشید“ و ” خطر آتش سوزی“ و … در اماکنی که احتمال حریق وجود دارد – نسوزاندن ضایعات و نخاله ها در کارگاه – عدم جمع آوری و انبار کردن ضایعات قابل اشتعال در کارگاه – انبار کردن مواد محترقه باید مطابق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان صورت گیرد
مایعات قابل اشتعال: – خاموش کردن موتور ماشین آلات حین سوختگیری – نگهداری کلیه مایعاتی که نقطع شعله زنی آنها کمتر از 7 درجه است در ظروف سربسته و مخازن – خروجی سرریز مخازن ماشین آلات جایی تعبیه گردد که روی اگزوز و سایر قسمت های داغ نریزد – عدم استفاده از کبریت و فندک و جلوگیری از تولید جرقه در جایی که بخار مایعات قابل اشتعال وجود دارد – نگهداری مایعات سریع الاشتعال و سوخت در ظروف غیر شیشه ای و نشکن – جلوگیری از نشت مایعات مضر به محیط زیست
پخت قیر و آسفالت: – محکم بودن بشکه ها پخت قیر و آسفالت در جای خود – انجام این عملیات در خارج از ساختمان و در فضای باز – در دسترس بودن وسایل اطفاء حریق حین عملیات – بازدید ادواری از شلنگ ها و وسایل پخت – تهویه کامل محیطی که قیر داغ در آن جا نگهداری می شود – بالا بردن قیر داغ از نردبان و توسط انسان ممنوع است – ترتیب گرم کردن قیر از بالا به پایین – استفاده از دستکش و ساعد بند مناسب برای کارگران قیر پز – باز گذاشتن درب بشکه حین پخت – پاکسازی لباس کارگران سریعا پس از اتمام عملیات با بنزین و گازوییل ممنوع است – خفه کردن بشکه قیر با درپوش در صورت آتش گرفتن قیر داخل آن
برش و جوشکاری با گاز و برق: – کنترل گیج های فشار گاز و آمپر متر و ولت متر دستگاه ها – استفاده از لباس های ضد حریق و جرقه و دستکش و عینک و کفش ایمنی مناسب برای کارگران – عاری بودن لباس کارگران از مواد نفتی و قیری – جوشکاری در محیط های مرطوب ممنوع است – جوشکاری باید دور از مواد قابل اشتعال صورت گیرد – تهویه دود ناشی از جوشکاری خصوصا بخار سمی برای جوشکاری روی فلزات قلع و روی – عدم استفاده ازبشکه های قیر اندود و حاوی لکه های نفتی زیر پای جوشکاران – جوشکاری روی مخازنی که قبلا حاوی مواد قابل اشتعال بوده اند تا پیش از شستشو آن ها ممنوع است – جوشکاری روی ظروف سربسته کاملا ممنوع است
برش و جوشکاری با گاز و برق: – برای نشت یابی شلنگ گاز فقط از کف و صابون استفاده شود – در هنگام تعویض شلنگ ها جریان گاز قطع گردد و ازتا کردن آن جلوگیری شود – برایروشن کردن مشعل از فندک و کبریت استفاده شود ، نه از شعله مشعل دیگری – بدنه دستگاه جوشکاری باید مجهز به سیم ارت باشد – پی از پایان عملیات جوشکاری بازدید از محل جهت کنترل امکان آتش سوزی حنما صورت پذیرد
مراقبت و نگهداری از سیلندرهای گاز تحت فشار: – شیر سیلند با دست باز شود و نه با آچار و ابزار – جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب – عدم پرتاب سیلندرها از ارتفاع – سیلندرها باید دور از جرقه های جوش و برشکاری قرار گیرند – جلوگیری از آلودگی شیرها و اتصالات به روغن و گریس – نگهداری سیلندرها حین کار به صورت قائم – تخلیه آرام و به تدریج سیلنرهای گازی که نشتی دارند – در هنگام عدم استفاده باید کلاهک سیلندرها گذاشته شود – شیلنگ ها باید سالم و فاقد ترک باشد – استفاده از سیم به جای بست شیلنگ مجاز نیست – گرم کردن شیر آلات باید با استفاده از آب گرم باشد
خطوط انتقال نیروی برق: – پیش بینی حریم خطوط برق و اخذ مجوز پیش از آغاز عملیات – کلیه هادی ها و خطوط و سیم های برق موجود در سایت باید برق دار فرض شود – از عملیات اجرایی در حریم خطوط برق فشار قوی باید جلوگیری شود – استعلام از مراجع ذیصلاح قبل از گودبرداری و اخذ مجوز های لازم – در شعاع 2 متری از شیرهای برداشت آتش نشانی نباید هیچ مانعی قرار داشته باشد کمک های اولیه : – با توجه به تعداد کارگران باید جعبه کمک های اولیه به تعداد مناسب و در دسترس کارگران قرار گیرد – در کارگاه با بیش از 3000 متر مربع زیر بنا باید از بیسیم برای ارتباط با اورژانس و آتش نشانی استفاده شود
تسهیلات بهداشتی و رفاهی: – به کارگرانی که با گچ و سیمان کار می کنند باید روزی یکبار شیر داده شود – در تمام کارگاه باید آب آشامیدنی در دسترس کارگران باشد – در مخازن آب غیر قابل شرب تابلو هشدار نصب شود – در هر کارگاه به ازای هر 25 نفر باید حداقل یک دستشویی باشد – در هر کارگاه باید رختکنی محصور و تمیز ئجود داشته باشد – در هر کارگاه باید غذاخوری، نمازخانه و اتاق استراحت وجود داشته باشد – در محل های کار و استراحت باید تهویه طبیعی یا مصنوعی صورت گیرد – در محل های کار و استراحت باید نور کافی تامین گردد
وسایل حفاظت فردی: – کلیه وسایل حفاظت فردی باید مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران باشد – بازدیدهای ادواری توسط اشخاص ذیصلاح الزامی است – در تمامی محل های کارگاه باید در دسترس باشند 1) کلاه ایمنی: – در کلیه عملیات ساخت که احتمال سقوط اجسام روی سر یا برخورد سر با اجسام وجود دارد وکار در ارتفاع استفاده از آن الزامی است – کلاه های نو پیش از استفاده باید مورد بازرسی و تست قرار گیرند 2) کمربند ایمنی: – در کار در ارتفاع بیش از 3/5 متر استفاده از آن الزامی است – قبل از هر بار استفاده باید از نظر پارگی، خوردگی، بریدگی و پوسیدگی مورد بازرسی قرار گیرد – کارگران مقنی که در چاه مشغول حفاری هستند باید مجهز به کمربند باشند
3)عینک و نقاب حفاظتی: – در کلیه کارهایی که احتمال خطر برای چشم و صورت وجود دارد استفاده از آن الزامی است مانند جوشکاری، برشکاری، آهن گری، شاتکریت، سند بلاست و … 4)ماسک تنفسی حفاظتی : – در موارد انتشار گرد و غبار، نشت گاز و بخارات شیمیایی خطرناک ملزم به استفاده هستید – قبل از استفاده باید شسته و ضد عفونی شوند – ماسکها باید در محفظه های در بسته نگهداری و انبار شوند 5) کفش و پوتین ایمنی: – برای کارگرانی که خطر برخورد اجسام داغ، تیز و برنده و یا سقوط اجسام روی پای آن ها وجود دارد استفاده از آن الزامی است – برای کارگران برق کار باید ازچکمه های عایق استفاده شود – کفش ها باید به گونه ای باشند که به راحتی داخل پا شده و به راحتی از پا خارج شوند و بند آن ها به راحتی باز و بسته شود
6) چکمه و نیم چکمه لاستیکی: – در محل های مرطوب، کار در آب و گل و لای و یا آب های اسیدی استفاده از آن الزامی است 7) دستکش حفاظتی: – برای کارگرانی که دست آن ها در معرض برخورد با اشیاء داغ و تیز و برنده و یا مواد خورنده و مضرر برای پوست هستند استفاده آن الزامی است – کارگران برق کار باید ازدستکش های عایق استفاده کنند – استفاده از دستکش برای کارگرانی که با وسایل گردننده و دوار نظیر مته، فرز، سنگ برش و … کار می کنند ممنوع است – دستکش ها از جنس چرم و برزنت و لاستیک می باشد 8) لباس کار : – لباس باید به سایز کارگر باشد و کارگر در آن به راحتی کار کند – لباس کار باید در تمامی محل های کارگاه در دسترس کارگران باشد – جیب های آن باید کم و کوچک باشد و پاچه شلوار بدون دوبل باشد
– کارگرانی که در معرض پرتاب جرقه و یا حریق قرار دارند باید از لباس های ضد حریق استفاده کنند – کار در رطوبت و باران باید با لباس های مقاوم در برابر رطوبت صورت گیرد و همچنین مجهز به کلاه نیز باشد وسایل وسازه های حفاظتی : 1) نرده های حفاظتی: – هر جا ارتفاع سقوط بیش از 120 سانتیمتر باشد باید از نرده استفاده شود – ارتفاع نرده از کف باید بین 90 تا 110 سانتیمتر باشد – ارتفاع نرده پلکان ها باید بین 75 تا 85 سانتیمتر باشد – نرده ها باید در فواصل حداکثر 2 متری دارای پایه های مقاوم باشد به طوری که توان مقابله با 100 کیلوگرم نیرو ضربه را داشته باشد
2) پاخورهای چوبی : – حفاظی است چوبی و قرنیز مانند که در لبه آزاد سکوهای کار برای جلوگیری از سقوط ابزار آلات استفاده می شود – ضخامت آن ها حداقل 2/5 سانتیمتر و ارتفاع آن 15 سانتیمتر است 3) راهرو سرپوشیده موقت : – راهرویی است که موقتا روی پیاده رو ها برای جلوگیری از خطر سقوط اجسام در معابر نصب می گردد – حداقل ارتفاع آن 2/5 متر و حداقل عرض آن عرض پیاده رو و یا 1/5 متر است – داخل راهرو باید فاقد مانع بوده وکاملا روشن باشد – سقف راهرو باید مقاومتی نظیر 700 کیلوگرم بر متر مربع را داشته باشد – سقف می تواند از الوار به ضخامت حداقل 5 سانتیمتر باشد – لبه بیرونی سقف راهرو باید از جنس توری فلزی و به ارتفاع حداقل 1 متر باشد. این لبه می تواند تا زاویه 45 درجه نیز متمایل شود – اطراف راهرو های سرپوشیده نیز باید مجهز به نرده های محافظ
4) سرپوش حفاظتی : – پوششی است از جنس تور و الوار که در دیواره های اطراف ساختمان جهت جلوگیری از ریزش مصالح نصب می شود. 5) پوشش موقت فضای باز : – پوشاندن فضاهای باز سقف و دیوارها – برای بازشو تا دهانه 45 سانتیمتر از تخته های به ضخامت 2/5 سانتیمتر – برای بازشو بیش از 45 سانتیمتر از تخته های به ضخامت 5 سانتیمتر 6) سقف موقت : – برای سقف های موقت که به صورت سکوکار استفاده می شود باید از تخته های به ضخامت 5 و عرض 25 سانتیمتر استفاده شود 7) تور ایمنی: – هرگاه در ارتفاع بیش از 3/5 متر امکان استفاده از نرده یا سکو نباشد از تو ایمنی باید به نحوی استفاده شود که ارتفاع سقوط بیش از 6 متر نباشد
وسایل، تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی: وسایلی که ایمنی آنها در این بخش مورد بررسی قرار خواهند گرفت عبارتند از : 1) بالابرها شامل انواع جرثقیل، جرثقیل برجی، آسانسورهای موقت 2)ماشین آلات خاکبرداری(لودر و بولدزر و..) و خاک برها ( کامیون ها و…) 3) ماشین آلات الکتریکی و مکانیکی ( اره، دستگاه جوش،پمپ، ژنراتور، فرز و …) وسایل و تجهیزات فوق باید در موارد زیر مورد بازرسی قرار گیرد 1) قبل از استفاده برای اولین بار 2) پس از هرگونه جا به جایی، تعمیرات اساسی 3) دوره های ادواری مطابق دستورالعمل کارخانه سازنده – کلیه رانندگان و اپراتورها باید گواهینامه معتبر کاربا دستگاه را داشته باشند – قسمتهای انتقال نیرو نظیر جک ها، تسمه ها، چرخ دنده ها، زنجیر ها ، محورهای نیرو و … باید دارای محافظ مناسب باشد – قسمتهای داغ این ماشین آلات نظیر لوله ها و خطوط انتقال بخار و هیدرولیک نیز باید دارای محافظ مناسب باشند – پیش از شروع به تعمیر باید موتور آنها خاموش و سرد باشد
وسایل، تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی: – تعمیر قسمت های بخار و هوای فشرده زمانی مجاز است که خالی ازفشار باشند – پیش از استفاده از آنها باید کلیه گیج ها، آمپراژ و ولتاژ کنترل شود – پیش از سوختگیری و روغن کاری موتر باید خاموش شود – از کارکردن آنها در محیط های بسته که باعث تجمع دود اگزوز می شود باید جلوگیری کرد – پوشش ماشین آلات، کابل های برق، لوله ها و… باید دارای سیم ارت باشند – سیم های ارت باید ضخیم و کم مقاومت باشند تا جریان به راحتی برقررار شود – کلیه کلیدها ، تابلو برق ها و فیوزها باید از لحاظ سلامتی و ایمی مورد بازرسی قرار گیرند و درصورت نیاز تعویض گردند – فاصله ماشین آلات از لبه گودها و فضاهای حفاری شده به گونه ای باشد که خاک زیر آن در اثر وزن دستگاه
وسایل، و دستگاه های موتوری بالابر: – تاور کرین ها، جرثقیل های کامیونی و متحرک، آسانسورهای موقت – کلیه قسمت های تشکیل دهنده آن ها مانند زنجیرها، کابل ها، قلاب ها، پایه ها و … باید با ضریب اطمینان حداقل 4 طراحی و نصب شده باشند – عملیات باید در حد ظرفیت مجاز بار و سرعت مجاز عملیات که روی دستگاه ها پلاک شده است صورت بگیرد. – کلیه پیچ و مهره های قطعات دستگاه باید مرتبا چک و آچار کشی شود – کابین اپراتور باید دارای مشخصات زیر باشد: الف) دارای سقفی محکم و مطمئن باشد ب) به گونه ای باشد که میدان دید اپراتور را کم نکند ج) مجهز به وسایل ارتباطی با بیرون نظیر بیسیم باشد د) مجهز به بخاری و کولر استاندارد و وسایل اطفاء حریق باشد – اطمینان از پایه های اتصال به زمین تاور کرین ها شرط اصلی قبل از کار است
وسایل، و دستگاه های موتوری بالابر: – جرثقیل های برجی باید در برابر نیروی باد مقاوم باشند – کلیه وسایلی که برای بلند کردن و حمل بار استفاده می شود مانند قلاب و زنجیر و … باید هر روز پیش از استفاده از نظر پارگی، فرسودگی، پوسیدگی، ترک و … کنترل شود – دستگاه ها باید حداقل هفته ای یکبار توسط شخص ذیصلاح کنترل شود و هر سه ماه یکبار باید برای ماشین گواهی سلامت کار صادر شود – کلیه تعمیراتی که انجام می شود باید در دفتری ثبت گردد – راننده و اپراتور دستگاه باید دارای شرایط زیر باشد: الف) سلامت کامل جسمی و روانی ب) گواهینامه مربوط به دستگاه و پروانه اشتغال ج) گواهینامه رانندگی پایه یک فقط برای جرثقیل های متحرک و کامیونی – هر اپراتور باید یک کمک مجهز به بیسیم و مسلط به علائم کار باشد
وسایل، و دستگاه های موتوری بالابر: – قبل از کار باید محل استقرار جرثقیل بررسی شود تا امکان برخورد با کابل برق و تاسیسات دیگر وجود نداشته باشد – عبور بار توسط جرثقیل ازروی معابر عمومی کاملا ممنوع است مگر آن که آن معبر دارای پوشش ایمنی باشد و از علایم هشدار دهنده نیز استفاده شده باشد – اپراتور در حین کار و بالا بودن بار مجاز به ترک دستگاه نمی باشد – سوار شدن بر بار و حمل افراد به ارتفاع ار طریق جرثقیل ممنوع است – در حین اپراتور و کمک وی مجازبه خوردن، نوشیدن و استعمال دخانیات نیستند – در هنگام باد و طوفان باید بازوی تاور کرین را کاملا آزاد کرد – بارگیری و بار اندازی باید به آرامی صورت گیرد تا به دستگاه ضربه وارد نشود – شرط جک زدن جرثقیل اطمینان از استحکام زمین زیر محل جک ها و عدم وجود چاه در آن قسمت است
وسایل موتوری نقل و انتقال، خاکبرداری و جابه جایی مصالح – هر روز پیش از استفاده باید چرخ ها، ترمزها، جعبه فرمان، چراغ، بوق، برف پاک کن و سایر قسمت ها مورد بازرسی قرار گیرند – راه های ورود و خروج مناسب به گودها باید برای ماشین آلات ساخته شود – کلیه این ماشین آلات باید به سیستم هشدار دهنده حرکت به سمت عقب مجهز باشند – بارگیری باید در حد ظرفیت مجاز دستگاه باشد – هنگام بارگیری کامیون ها باید راننده کامیون ماشین را ترک کند مگر آن که کابین پشت سر وی مجهز به ورق فلزی ضخیم باشد – در اطراف دهانه میکسر حمل بتن باید حفاظ مناسب تعبیه شده باشد تا از سقوط افراد به داخل آن جلوگیری شود. – در هنگام پارک این ماشین آلات الزامیست تیغه و بیل آن ها روی زمین قرار گرفته باشد
وسایل موتوری نقل و انتقال، خاکبرداری و جابه جایی مصالح – در هنگام کار در شیب ها باید تمهیدات لازم جهت جلوگیری از لغزش ماشین آلات فراهم گردد – در موقع تخلیه یا بارگیری در محیط های بسته باید تهویه مناسب صورت گیرد وسایل دسترسی : داربست، نردبان، پله موقت، رمپ موقت و … ایمنی داربست ها : – کلیه قسمت های داربست ها باید از مصالح مناسب و مقاوم با ضریب ایمنی باربری 4 طراحی و ساخته و نصبگردند – کلیه قطعات چوبی باید عاری از پوسیدگی، ترک و خوردگی باشند – الوارهای چوبی روی داربست ها باید حداقل عرض 25 سانتیمتر و ضخامت 5 سانتیمتر داشته باشند وفاصله تکیه گاههای آن حداکثر 250 سانتیمتر باشد
– اجزاء فلزی باید عاری از خم شدگی و انحناء و فاقد ترک و پوسیدگی و خوردگی باشند – نصب، تغییر و برپایی داربست باید توسط شخص ذیصلاح صورت پذیرد – در موارد زیر داربست باید به لحاظ استحکام کنترل گردد: الف) قبل از شروع به استفاده از آن ب) حداقل هفته ای یکبار حین استفاده ج) پس از هر گونه تغییرات و یا ایجاد وقفه د) پس ازطوفان، باد و زلزله و … که استحکام آن را تهدید کرده است – تخته های زیر کار باید به مجهز به پاخور چوبی باشد – کار روی داربست برف و یخ دار کاملا ممنوع است – انبار کردن مواد و مصالح روی داربست کاملا ممنوع است – پایه های داربست باید درجای خود محکم مستقرر گردند تا ازلغزش آن جلوگیری شود
– داربست ها باید در فواصل مناسب عمودی و افقی به ساختمان مهار گردد – در موارد تلاقی داربست در دو ضلع مجاور ساختمان باید محل تلاقی کاملا متصل و کلاف شوند – در موقع طوفان و باد شدید کار کردن روی داربست ممنوع است – هنگام حمل مصالح ازمحل داربست ها به طبقات بالاتر باید ازطناب ایمنی حمل استفاده شود – پیش از حمل داربست های چوبی باید کلیه میخ ها از آن خارج شوند ایمنی نردبان ها : – هر راه پله ای با شیب بیش از 50 درجه نردبان حساب می شود – استفاده از نردبان های دارای ترک در پایه و پلکان و یا آغشته به روغن و مواد سوختی کاملا ممنوع است – استقرار نردبان در محل باز و بسته شدن درب و پنجره ها ممنوع است – طول نردبان باید به گونه ای باشد که حداقل 1متر از کف سطح بالایی بلندتر باشد
– تردد بیش از یک نفر از روی نردبان ممنوع است – در نرده بانهای ثابت باید در هر 9متر یک پاگرد تعبیه گردد – استفاده از نردبان یک تیکه و یک طرفه تا طول حداکثر 10 متر مجازاست – استفاده از نردبان دو تیکه تا ارتفاع حداکثر 3 متر مجازاست – پایه های نردبان باید مجهز به کفشک لاستیکی باشد تا از لغزش آن جلوگیری شود راه پله های موقت: – پله های موقت باید دارای عرض حداقل 1متر و پهنای کف حداقل 25 سانتیمتر باشد و حداکثر اختلاف بین دو پاگرد 4 متر باشد – پله ها باید از مصالح مناسب و مقاوم با ضریب ایمنی بارگذاری 2/5 ساخته شود – راه پله ها باید مجهز به نرده های ایمنی باشد
راه های شیب دار و معابر: – راه های موقت با زاویه بیش از 11/5 درجه (شیب 20%) – ضریب ایمنی بارگزاری در طراحی آن 2/5 است – پوشش کف آن ها باید به گونه باشد تا از لغزش افراد جلوگیری نماید – باید مجهز به نرده های ایمنی باشند – عرض راه های شیبدار و معابری که برای حمل و جابه جایی وسایل بسیار سنگین استفاده می شود باید حداقل 4 متر باشد
تخریب : پیش از شروع به تخریب عملیات زیر باید زیر نظر مهندس ناظر صورت پذیرد: – اخذ مجوز از مقام رسمی ساختمان – با همکاری سازمان های خدماتی نسبت به قطع انشعابات اقدام شود – زمان قطع حداقل یک هفته قبل اطلاع رسانی شود – برای محافظت از پیاده روها و معابر اقدام شود – برنامه ریزی برای جمع آوری ضایعات انجام شود – پیش از تخریب برقگیر را حتما جدا کنید – کلیه شیشه ها از ساختمان جدا گردد – از کارگران با تجربه و با مهارت استفاده شود – کلیه راه های ارتباطی ساختمان به جز موارد تردد کارگران مسدود گردد – در ساختمان های مرتفع اقدامات ایمنی جهت جلوگیری از ریزش مصالح به داخل ساختمان های مجاور صورت پذیرد – میخ های موجود یا به داخل اجزا فرو شوند یا کاملا بیرون کشیده شوند – تخریب از بالاترین طبقه شروع شود و نخاله ها تخلیه شود
تخریب : – قسمت های باقیمانده باید در برابر فشار باد محافظت شوند – انبار کردن ضایعاتدر معابر وپیاده رو ها ممنوع است تخریب کف و سقف : -قبل از تخریب سقف باید راه های طبقه پایین مسدود گردد – قبل از تخریب سقف های پیش تنیده باید از تخلیه انرژی داخل آن مطمئن شوید – قسمت های تخریب شده باید با پوشش موقت بسته شود – در تخریب شیروانی ها ابتدا باید سقف برداشته شود سپس خرپا سقف جمع شود تخریب دیوار ها : – هیچ یک از دیوارهای حمال نباید در شرایط باربر تخریب شود – دیوارهایی که ارتفاع آن بیش از 22 برابر عرض آن باشد باید مهاربندی جانبی گردند
– کلیه سوراخ های کف تا شعاع 3 متری تخریب دیوار باید پوشیده شوند – تخریب دیوارهای همسایه باید با اجرای سازه نگهبان صورت گیرد تخریب اسکلت ساختمان: – درصورتی که از جرثقیل استفاده میشود باید از طناب هدایت گر استفاده شود – قبل از برش تیرها باید اقدامات ایمنی جهت جلوگیری از سقوط و بازی آن در نظر گرفته شود تخریب دودکش های بلند و صنعتی : – در نظر گرفتن شعاع سقوط و ایمن کردن آن – در تخریب دستی باید ارتفاع داربست و سازه زیر پا بین 50 تا 150 سانتیمتر پایین تر از لبه آزاد دودکش باشد – مصالح تخریب باید از داخل آن به پایین ریخته شود و سریعا جمع آوری شود
مصالح و ضایعات: – مصالح تخریب نباید به بیرون پرتاب شوند مگر در داخل کانال های مخصوص – درصورتی که مصالح تخریب قابل اشتعال باشد و موقتا انبار شده باشند باید مجهز به وسایل اطفاء حریق شوند – ضایعات رادیو اکتیوه، سمی، آزبست و … باید بسته بندی ایمن شوند و سپس به محل های مقرر شده با احتیاط حمل شوند – مصالح تخریب نباید روی سقف پایین تر انباشته شوند – ضایعات باید جایی انباشته شوند که خطری برای معابر و پیاده رو ها و ساختمان های مجاور نداشته باشند
عملیات خاکی: – پیش از عملیات خاکی اقدامات زیر باید صورت پذیرد: – جنس خاک و استحکام آن بررسی شود – موقعیت تاسیسات زیرزمینی شناسایی گردد تا خطری پیش نیاید – چنانچه تخریب در محدوده مسیر آتش نشانی و اورژانس باشد باید اطلاع رسانی شده و در صورت نیاز راه موقت در نظر گرفته شود – کلیه اشیاء زاید داخل زمین مانند تخته سنگها و ریشه درخت ها باید از محل گود خارج شوند – از کارگران با تجربه و ماشین آلات مناسب استفاده شود – محصور کردن محوطه کارگاه الزامی است – استفاده از علایم هشدار دهنده کنار معابر الزامی است
حفر طبقات زیرزمین و پی کنی ها: – در صورت بررسی مقام ذیصلاح و تاکید وی، استفاده از سازه نگهبان الزامی است – در گودبرداری بیش از 120 سانتیمتر باید از تمهیداتی جهت جلوگیری از ریزش دیواره ها استفاده شود – در مواردی که گودبرداری در مجاورت بزرگراهها و خطوط راه آهن باشد باید اقدامات ایمنی جهت جلوگیری از لرزش صورت پذیرد – در موارد زیر باید کلیه مهارهای گود ها بررسی مجدد گردد : الف) بعد از بارندگی ها و طوفان های شدید ب) بعد از سیل و زلزله ج) بعد از یخبندان شدید د) بعد ازهر گونه عملیات انفجاری ه) بعد از ریزش ناگهانی و) بعد از توقف عملیات ساختمانی ز) بعد ازوارد آمدن صدمات اساسی به مهار ها
حفر طبقات زیرزمین و پی کنی ها: – در مواردی که نور و تهویه کافی در محل گودبرداری نباشد باید از نور و تهویه مصنوعی استفاده گردد – خاک و مصالح گود نباید به فاصله کمتر از نیم متر از لبه گود انباشته شوند – در گودهای بیش از 1 متر نباید کارگر به تنهایی گمارده شود – گودهای عمیق باید یک نفر مسئول هدایت ماشین آلات گمارده شود – گودبرداری ها باید محصور شوند و مجهز به علایم هشدار دهنده شوند حفاری چاه ها و مجاری زیر زمینی : – بررسی های لازم در جهت شناسایی قنوات قدیمی، فاضلاب ها، مجاری و… صورت گیردتا از ریزش احتمال جلوگیری شود – در صورت نیاز کارگران باید به ماسک های تنفسی مجهز شوند – مقنی باید مجهز به طناب نجات باشد – پوشاندن دهانه چاه ها با پوشش مناسب موقت الزامی است
عملیات نصب اسکلت: اسکلت فلزی: – عملیات برپایی و نصب باید زیر نظر شخص ذیصلاح صورت گیرد – قبل از نصب هر عضو روی عضو پایین تر باید عضو پایینی کاملا مهار شده باشد – برای بلند کردنقطعات فلزی لازماست مابین کابل جرثقیل و تیر از قطعات چوبی استفاده شود تا از خمش آن جلوگیری شود – کار در طوفان و باد شدید، مه و گرد و غبار ممنوع است – کارگران و جوشکاران و برش کاران باید مجهز به وسایل حفاظت فردی شوند – در هنگام عملیات نصب و برپایی ورود افراد متفرقه به کارگاه اکیدا ممنوع است – قطعات بلند شده توسط جرثقیل باید مجهز به طناب هدایت گر شوند – قطعات فولادی مرکب باید روی زمین ساخته شوند و سپس در ارتفاع نصب شود – تخلیه آهن آلات از کامیون باید با استفاده از جرثقیل صورت گیرد
عملیات نصب اسکلت: اسکلت بتنی: – استفاده از قالب فلزی باید مطابق استانداردهای آن و با ضریب ایمنی باربری 2/5 استفاده شود – قبل از بتن ریزی باید قالب ها به لحاظ حفظ پایداری کنترل گردد – هیچ گونه بارگذاری اضافه روی قالبها مجاز نمی باشد – آرماتور بندها و قالب بندها که در ارتفاع کارمی کنند باید مجهز به طناب ایمنی و سایر وسایل حفاظت فردی باشند – کارگرانی که بتن ریزی می کنند باید مجهز به ماسک، دستکش وعینک باشند – کلیه عملیات آرماتوربندی، قالب بندی، بتن ریزی باید زیر نظر شخص ذیصلاح صورت گیرد
سیم کشی های موقت: – برای جلوگیری از ازدیاد طول سیم های رابط لازم است از تعداد مناسب پریزهای موقت استفاده شود – سیم کشی های موقت باید حداقل در ارتفاع 2/5متر بالاتر از کف صورت گیرد نصب قطعات پیش ساخته بتنی : – وزن قطعات پیش ساخته باید پیش از عملیات برپایی روی آن حک شود – قلاب های به کار رفته دراین قطعات که برای لیفتینگ مورد استفاده قرار می گیرند بایددارای شرایط زیر باشد: الف) دربرابر نیروها و فشارهای وارده مقاومت کافی داشته باشند ب) در داخل خود قطعه باعث ایجاد فشار مخربنگردد ج) پس از استقرار قطعه به راحتی از آن جدا گردد – هنگام عملیات نصب باید از ورود افراد متفرقه به کارگاه جلوگیری شود
کار بر روی سقف های شیبدار و بام ها : – برای این منظور باید ازکارگران با تجربه و ماهر استفاده شود – کارکردن هنگام باد و طوفان، برف و باران روی سطوح شیبدار ممنوع است – هنگام کار روی سطوح شکننده مانند آزبست باید از حداقل 2 عدد نردبان به عرض حداقل25 سانتیمتر به عنوان زیرپا استفاده گردد – درلبه سطوح شیبدار باید موانع مناسبی جهت جلوگیری ازسقوط افراد تعبیه گردد – کارگرانی که روی سطوح بیش از 20 درجه کار می کنند باید مجهزبه طناب و کمربند ایمنی باشند انبار کردن مصالح : – انبارکردن مصالح نزدیک لبه گودها و چاه ها ممنوع است – برداشتن مصالح باید از بالاترین قسمت به سمت پایین صورت گیرد – برای انبارکردن الوارها باید آن ها را روی چوبهای عرضی قرار داد – کیسه های گچ، سیمان و آهک نباید بیشتر از 10 عدد روی هم انبار گردند
انبار کردن مصالح : – انبارکردن مصاح بیش ازحد مجاز و نرمال روی سقف ها ممنوع است – آهن آلات باید با ارتفاع کمی روی هم انبار گردند تا از لغزش آن جلوگیری شود – طرفین لوله ها که روی هم انبار می شوند باید به نحوی مهار گردند تا ازحرکت کردن آن ها جلوگیری شود – از انبار کردن شن و ماسه نزدیک تیغه ها باید خودداری کرد پوشش کف اتاق ها و سالن ها با موکت و مواد شیمیایی: – هنگام کار باید حتما محیط کار تهویه کامل گردد – استفاده ز کبریت و فندک و سیگار کاملا ممنوع است – عملیات جوشکاری و برشکاری در مجاورت محل ممنوع است – وسایل اطفاء حریق مناسب ازجمله کپسول های پودری باید دردسترس باشد
با تشکر از توجه و همراهی شما