باسمه تعالی مجتمع آموزشی وپرورشی ……………….
نام ونام خانوادگی مجری: آموزشگاه: پایه ی: اول ابتدایی درس: ریاضیات فصل : درس : تفریق
صفحه ی : تم 41 آموزش اولیه ص 14 19 19 تعداددانش آموزان: 93 تعدادگروه ها: مدت زمان اجرا: 14 دقیقه تاریخ:
الف( هدف کلّّی: تفریق
ب( اهداف جزئی:
• حیطه ی شناختی: آشنایی کامل با مفهوم تفریق
• حیطه ی مهارتی: توانایی انجام عمل تفریق
• حیطه ی نگرشی: علاقمندی به درس ریاضی ج( اهداف رفتاری:
• حیطه ی شناختی: باقیمانده تفریق را می شناسد یا اشیاء درون کیسه نشان می دهد./ داستان یا چند جمله ی کوتاه را بیان می کند که مفهوم تفریق را می رساند.
• حیطه ی مهارتی: علامت تفریق را با شناخت مفهوم آن می نویسد./ برای شکل تفریق می نویسد. /برای عبارت تفریق شکل ترسیم می کند./تمرین ص 14 را درست می نویسد./
• حیطه ی نگرشی: به سئوالهای کتاب با علاقه پاسخ می دهد. / علاقه مند به حل مسایل بیشتری از تفریق شود.
تصویرهای مختلف میو هها و حیوانات – ماشین های اسباب بازی – ماسک خرگوش – هویچ – کیسه حساب – تخته پاکن – کتاب ریاضی – گچ – تخته پاکن – تابلو
ابزار
الگو : ایفای نقش و مشارکتی
روش
تدریس
روش : پرسش و پاسخ و توضیحی
رویکردفطرت گرایی توحیدی برمبنای نظریه ی ساخت گرایی)حل مسئله(
رویکرد حاکم
93 نفردانش آموز پسرکلاس اول ابتدایی روستایی که اغلب پیش نیازهای مربوط به مبحث تفریق را می دانند.
تعیین
موقعیت
فرآیندیاددهی- یادگیری
مدت زمان
محیط
آموزشی
روش ارز یابی
روش تدریس
ابزار
نوع سبک
شناختی
پیش نیازها
فعّّالیت یاددهی – یادگیری
عنوان
فعّّالیت
5 دقیقه
کلاس
درس
ثبت مشاهدات )فهرست وارسی(
پرسش
وپاسخ
وسایل تشویق
کلامی
حضورفراگیران درکلاس
– آوردن تکالیف
درسی
معلّّم: ورود- سلام واحوال پرسی ودقّّت دروضع روحی،روانی وجسمی فراگیران- حضوروغیاب- تلاوت قرآن- بررسی تکالیف جلسه ی قبلصحبت در مورد احترام به همسایگان و ص اول تم
فراگیران: مواردخواسته شده رابه نحو مطلوب انجام می دهند.
4دقیقه
کلاس
درس
سوال شفاهی
حل مسئله و
پرسش وپاسخ
چینه و تعدادی اشکال و لوحه های کمک اموزشی
دست ورزی
وکلامی
– کار با ابزارها در کلاس اوّّل
الف( تعیین رفتارورودی: دررابطه با پیش دانسته های قبلی
به تصاویر پرندگان روی درخت نگاه کنید . چند تا پرنده روی درخت بودند؟ چند تا می روند ؟ چند تا می مانند؟ با چینه هایی که دارید ان ها را نمایش دهید.
تعدادی شکل به فراگیران نشان می دهیم و سئوال می شود چند تا از – را برداشتیم ؟ چند تا ماند ؟ تفریق آن را بگو
4دقیقه
کلاس درس
نمایش
هویج و ماسک
دست ورزی وکلامی
– کار با ابزارها در کلاس اوّّل
معلّمّ:
یکی از فراگیران را که خجالتی است انتخاب می کنیم و ماسک خرگوش را به صورت او می زنیم . طبق توضیحی کوتاه به او می گوییم که در کلاس گردش کند و با خود بگوید چقدر گرسنه ام و به دنبال هویچ بگردد . یکدفعه در جنگل چشمش به تعدادی هویج بیفتد هویچ ها را چهار عدد انتخاب می کنیم . خرگوش با دیدن آنها یک هویچ را می خورد و پس از آن به گردش خود ادامه می دهد. گروه بندی نیز در اول سال تحصیلی انجام شده است.
20دقیقه
کلاس
درس
پرسش شفاهی
آزمون عملکردی
پرسش و پاسخ
حل مسئل
کار در گروه
)تلفیقی(
کتاب درسی / چینه
کلامی
تصویری
وکلامی
تصویری وکلامی
دیدن نمایش
معلم: یکی از دانش آموزان نمایش را توضیح می دهد.
دانش آموز: داستان را بیان می کند معلم: تفریق مربوط به داستان را بگویید.
دانش آموز: دانش آموز پاسخ می دهد
معلم: معلم با استفاده از ماشین های اسباب بازی 4 ماشین را نشان می دهد که 1 تا از آنها از جاده بیرون می رود.
چند ماشین در خیابان بودند؟ چند تا از مسیر خارج شدند؟
چند تا از ماشین ها توی خیابان رفتند؟ چند تا باقیمانده است ؟ تفریق مربوط به آن را بگویید.
دانش آموز: دانش آموز بعد از پرسیده شدن هرسوال پاسخ می دهد.
کا را به صورت نیمه مجسم ادامه می دهیم.
معلم: چند سیب روی درخت است.
یکی از دانش آموزان بیا و چند سیب را بردار دانش آموز: چند سیب را بر می دارد معلم: چند سیب روی درخت است؟
دانش آموز: فراگیران با مشورت در گروه پاسخ می دهند معلم: تفریق مربوط به سیب ها را بگویید.
دانش آموز: فراگیران با مشورت در گروه پاسخ می دهند معلم: چند سیب باقیمانده است؟ دانش آموز: پاسخ می دهد
معلم: کتاب را باز کنید و تمرینات را پاسخ دهید.
دانش آموز: تفریق را به طور کامل بیان کنید با استفاده از چینه نمایش می دهند
معلم: پس از حل تمرین بررسی کتاب ها و رفع اشکال مواردی که لازم
است.
مدت زمان
محیط
آموزشی
روش ارز یابی
روش تدریس
ابزار
نوع سبک
شناختی
پیش نیازها
فعّّالیت یاددهی – یادگیری
عنوان
فعّّالیت
3دقیقه
کلاس
درس
پاسخ شفاهی
پرسش وپاسخ
–
کلامی
یادگیری مفهوم تفریق
از یکی از دانش آموزان فعال می خواهیم که داستانی بگوید که مفهوم تفریق را برساند و از دیگران فراگیران بخواهد که عبارت تفریق را بگویند.
4دقیقه
کلاس
درس
آزمون عملکردی
چینه / تخته / گچ و…
دست ورزی تصویری
با استفاده از چینه هایی که دارید ، تفریق های روی تابلو را ترسیم کنید.
4 دقیقه
کلاس
درس
مشاهده ی رفتار )مقیاس درجه بندی(
پروژه
برگه فعالیّّت
دست ورزی
تصویری کلامی و نگارشی
یادگیری مفهوم تفریق
سه نمونه تمرین طراحی شده است که نمونه ی 4 مربوط به فراگیران که در حد انتظار معلم یاد گرفته اند.
نمونه 9 مربوط به فراگیرانی که نیاز به تمرین بیشتری دارند.
نمونه 9 مربوط به فراگیرانی که یک گام از دیگران فراگیران جلوترند. که به آنان داده میشود ، تا در منزل با انجام دهند.
1دقیقه
کلاس
درس
با دعا کردن کلاس به اتمام می رسد.