تارا فایل

طراحی آموزشی طرح شهید همت هدیه سوم درس 18


طراحی آموزشی
هدیه سوم دبستان
درس 19

به شیوه ی آموزشی طرح شهید همت
با هدف درونی شدن آموزه های دینی
و تاکید بر نقش متربی بودن دانش آموز

مشخصات:
مجری طرح:
کدپرسنلی:
سابقه:
پایه ی تدریس:
استان:
شهرستان:
نام مدرسه:

گام های طراحی آموزشی:
1. تعیین اهداف درس در دو حیطه ی شناختی و عاطفی
2. توجه به پیش دانسته ها
3. تجزیه و تحلیل محتوای درس با توجه به اهداف
4. روش تدریس
5. ارزشیابی

گام های طراحی آموزشی
1. تعیین اهداف شناختی و عاطفی
– اهداف شناختی درس:
-با اهمیت نظم در زندگی آشنا شود
– نظم و ترتیب را در زندگی شخصی رعایت کند.

– اهداف عاطفی درس:
– دانش آموز نسبت به رعایت نظم ترغیب شود.
– دانش آموز تلاش می کند نظم و ترتیب در زندگی شخصی را عایت کند.
به رعایت نظم در جامعه علاقه مند شود.
گام های طراحی آموزشی
2.توجه به پیش دانسته ها
دانش آموز در کلاس اول دبستان در درس ریاضی صفحه ی 106 در تص.یری که از صف دانش آموزان نشان داده شده است با رعایت نظم در مدرسه آشنا می شوند.
همچنین دانش آموزان از شروع تحصیل و از کلاس پیش دبستانی تا کلاس سوم همیشه به صورت ضمنی و آشگار به رعایت نظم تشویق و ترغیب شده اند.

گام های طراحی آموزشی:
3.تجزیه و تحلیل محتوای درس

تعیین نقش و جایگاه هر یک از اجزای درس در راستای رسیدن به اهداف درس:
تصاویر متن درس صفحه 115:

در این تصویر تصویری از داستان درس نشان داده شده است و هدف این است دانش آموز چهره ی بی نظمی را در این تصویر مشاهده کرده ونسبت به بی نظم بودن هشدار داده شود.

دوست دارم. صفحه ی 116

در این قسمت دانش آموز بعد از خواندن متن درس یا بعد از دیدن نمایش نظم ترغیب می شود که تصمیم خود را به رعایت نظم را در این قسمت بنویسد . یا به دوستانش بیان کند.
فکر می کنم. صفحه 117

در این قسمت از درس دانش آموزان آثار بی نظمی را مشاهده می کنند و آن را با رعایت نظم و منظم بودن مقایسه کرده و تحلیل می کنند که اگر در این صفحه و تصویر اگر هر چیزی جای خودش قرار بگیرد چه ثمراتی برای فرد دارد.
بیندیشیم .صفحه 117
در این قسمت حدیثی از امام علی علیه السلام در مورد نظم آورده شده است.
دانش آموز با تفکر در مورد این سخن نسبت به اهمیت نظم و ترتیب در زندگی مطلع می شود.

گفت و گو کنیم.صفحه 118

هدف از این قسمت اطلاع دانش آموز از اهمیت رعایت نظم در مدرسه می باشد.
با انجام این فعالیت دانش آموزان می توانند در مورد قسمت های مختلف مدرسه ی خود فکر کنند و برای رعایت نظم مدرسه پیشنهاد هایی ارائه بدهند.

ببین و بگو صفحه 118

هدف از این قسمت این است که دانش آموز به نظم در جامعه فکر کند. به آثار بی نظمی در شهر یا محل و محیط زندگی خود اشاره کند. و اهمیت نظم در جامعه ی زندگی انسان را بیان کند.

بگرد و پیدا کن صفحه 119

هدف از این قسمت اشاره به اهمیت زمان بندی درست در زندگی اشاره دارد. دانش آموز با انجام این فعالیت ترغیب می شود که در زندگی شخصی خود به زمان انجام کارها دقت داشته باشد. همچنین به اوقات خواندن نماز های یومیه اشاره شود. با توجه به اینکه خداوند نیز برای هر نمازی وقت معنی قرار داده است.

اجرای نمایش . صفحه ی 119

در این قسمت دانش آموزان با انجام نمایش داستان درس به صورت عملی با رعایت نظم آشنا می شوند.

با خانواده . صفحه 119

در این فعالیت دانش آموزان در کنار خانواده ی خود برای یک هفته ی خود برنامه ریزی کرده و با انجام این کار به اهمیت نظم و برنامه ریزی در زندگی پی می برد و زمان بندی در کارها را تمرین می کند. (تقویت همدلی و همکاری در خانواده)

گام های طراحی آموزشی
4. روش تدریس (از روش های نمایشی،بارش مغزی،قصه گویی، فعالیت و بحث گروهی و شعر خوانی استفاده می گردد. )
تدریس این درس در دو جلسه انجام خواهد شد.
در جلسه ی اول متن درس با روش نمایشی تدریس خواهد شد. و بعد از اتمام نمایش با روش بارش مغزی قسمت گفت و گو کنید درس بررسی میشود. وقسمت بدانیم به صورت بحث گروهی و ارائه ی نتایج به کلاس پایان می پذیر و ارزشیابی انجام می گیرد و برای جلسه ی بعدی تکلیف خلاق اراده می گردد.
در جلسه ی دوم:
در جلسه ی دوم با ارزشیابی جلسه ی قبلی به عنوان ارزشیابی ورودی به سراغ قسمت فکر می کنم و ببین و بگو می رویم.
قسمت ببین و بگو با روش داستان گویی ( هر کدام از دانش آموزان یک قصه ی قرآنی را بیان می کند )
قسمت کامل کنید به صورت فعالیت گروهی انجام می گردد. به این صورت که هر گروه بعد از مشورت در گروه ها یک فعالیت و یک پیامی که از قران یاد گرفته است را در برگه ای نوشته و ارائه می دهد.
قسمت دوست دارم با روش بارش مغزی
و قسمت با خانواده به صورت مهارت خلاق ارائه می گردد.

گام های طراحی آموزشی
5.ارزشیابی

انواع ارزشیابی شفاهی و عملکردی برای متن و فعّالیت های درس ارزشیابی آغازین متن درس با انجام آزمون عملکردی
ارزشیابی تکوینی با بررسی داستان، بررسی فعّالیت عملی (تکلیف از جلسه ی قبل )، انجام

طرح درس جلسه ی اول:
اهداف:

گام اول: ایجاد انگیزه:
با آمدن به کلاس همراه با آینه در دانش آموزان ذوق و اشتیاقی برای توجه به درس ایجاد می کنیم.

گام دوم: اجرای نمایش
دانش آموزی در نقش پسری بی نظم در قسمتی از کلاس به عنوان اتاقش نشسته است.(قسمتی از کلاس برای این کار انتخاب شده است و وسایل دانش آموز با بی نظمی در آنجاست. )

دانش آموز دیگر در نقش آینه با در دست داشتن آینه به سراغ او می رود.

گام سوم: تحلیل و بررسی نمایش
سپس از سوالاتی در مورد دانش آموز بی نظم و رعایت نظم از دانش آموزان میپرسیم.

گام چهارم : اجرای قسمت دوست دارم با روش بارش مغزی
به این صورت که هر فرد برای این قسمت نظر خود را بین می کند.

گام پنجم: ارزشیابی
پری=سش شوالاتی در مورد نمایش و متن درس
گام آخر ارائه ی تکلیف:
دانش آموز قسمت با خانواده را برای جلسه ی بعدی انجام می دهد . در برگه ای برنامه ریزی برای یک هفته ی خود را می نویسدو برای جلسه ی بعدی به کلاس می آورد.


تعداد صفحات : 14 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود