بسم الله الرحمن الرحیم
سیستم منیپولیتور حمل مخزن
CNG-L90
خرداد ماه
1
2
سیستم های منیپولیتور نیوماتیک
در سیستم های منیپولیتور نیوماتیک بالانس وزن از طریق تغییر فشار هوای فشرده پشت پیستون جک بالانس انجام می گیرد
منیپولیتورهای نیوماتیک بر اساس شکل و ابعاد بازوها، شکل قرارگیری سیستم بالانسر،طول کورس،نوع اتصال گریپر به بازو(کابلی یا صلب) به 4 دسته کلی تقسیم بندی می شوند.
PN ZIP,PN COMPACT, PN ERGO, PN FLEX
منیپولیتورهای نیوماتیک PN ZIP
سیستم بسیار سبک و کوچک با طول کورس ماکزیمم 80سانتیمتر
و ظرفیت بالانس 80 کیلوگرم برای جابجایی های ساده و بدون
دوران با کورس جابجایی کم مناسب است.
این سیستم بصورت ریلی نصب می شود.
3
منیپولیتورهای نیوماتیک PN ERGO
این سیستم دارای دو بازوی صلب بوده و برای جابجایی قطعات با اینرسی بالا (وزن زیاد) و یا جابجایی های همراه با دوران طراحی شده است.
ماکزیمم کورس جابجایی استاندارد در این سیستم 1428 میلیمتر و ماکزیمم ظرفیت بالانس آن 240 کیلوگرم می باشد.
منیپولیتورهای PN ERGO از نظر روش نصب به سه شکل ستونی، ریلی و سقفی دسته بندی می شوند
4
منیپولیتورهای نیوماتیک PN COMPACT
شبیه مدل PN ERGO می باشد با این تفاوت که در این سیستم سیلندر بالانس بصورت افقی نصب می شود.
سیستم PN COMPACT در مواردی که محدودیت فضایی وجود دارد پیشنهاد می شود.
در طراحی جدید سیستم های نیوماتیک ، سیلندر بالانس بصورت افقی نصب شده و
هر دو مدل ERGO و COMPACT دارای شکل یکسان می باشند.
منیپولیتورهای نیوماتیک کابلی PN FLEX
مدل PN FLEX سیستم کابلی است که قابلیت انعطاف پذیری سیستم های
EASY و سادگی سیستم های بالانس نیوماتیک را دارا می باشد.
این سیستم فقط بصورت ستونی قابل نصب می باشد.
ماکزیمم ظرفیت این سیستم 80 کیلوگرم بوده و در مواردی که سادگی
سیستم و سادگی نگهداری و تعمیرات مهم بوده و جابجایی های بدون دوران
و با سرعت نسبتا بالا مورد نیاز باشد این سیستم پیشنهاد می شود.
5
سیستم منیپولیتور حمل مخزن CNG
این سیستم منیپولیتوراز نوع PN COMPACT ریلی بوده و براساس شرایط فیزیکی ومحدودیت های خطوط تولید L90 در ایران خودرو و پارس خودرو برای جابجایی مخازن CNG خودرو L90 طراحی و ساخته شده است.
سیکل عملیات مونتاژ مخزن CNG
فرایند مونتاژ مخزن که توسط دو اپراتور انجام می گیرد به شرح زیر می باشد:
1- برداشتن مخزن از پالت و قرار دادن روی میز آماده سازی با استفاده از منیپولیتور(توسط دو نفر)
2- قرار دادن قطعه راهنما داخل صندوق خودرو
3- برداشتن مخزن از میز آماده سازی و قرار دادن داخل صندوق خودرو با استفاده از منیپولیتور(توسط دو نفر)
4- بستن کمربندهای مخزن از داخل خودرو و خارج کردن گاید(قطعه راهنما) از داخل صندوق
اجزاء سیستم:
6
میز ERGO
ستون اصلی
ترولی ERGO
تابلو نیوماتیک سیستم بالانس
سیلندر بالانس
بازوی اصلی
بازوی افقی
تابلو نیوماتیک سیستم گریپر
TOOLING
بوستر فشار
اتصال میانی
7
موتور نیوماتیک
سیستم آلارم صوتی
گریپر
8
قفل ها و ترمزها
قفل اتصال اصلی (قفل دوران حول محورz )
قفل اتصال میانی
قفل دوران گریپر
قفل حرکت در راستای z
9
روش عملکرد قفل ها
حالت آزاد
حالت بسته (قفل)
10
سیستم محدود کننده حرکت در راستایz
سیستم محدود کننده دوران حول محورz
11
اهرم آزاد کننده سیستم های قفل
12
سیستم های ایمنی:
سیستم ایمنی عدم سقوط قطعه – این سیستم امکان آزاد شدن و سقوط مخزن در اثر اشتباهات سهوی اپراتور را از بین می برد- کلید UNLOAD زمانی عمل می کند که مخزن در موقعیتی صلب قرار گیرد.
در اثر افت فشار هوای فشرده سیستم آلارم صوتی اعلام هشدار می کند.
در اثر قطع هوای فشرده ، گریپر به آرامی پایین آمده تا مخزن روی سطح صلب قرار گیرد در این وضعیت امکان UNLOAD وجود خواهد داشت.( با وجود شیر یکطرفه در حالت قطع هوای فشرده فشار وکیوم تا مدتی افت نخواهد داشت.)
میکروسوئیچ های نیوماتیک انتهای مسیربرای کنترل محدوده حرکتی موتور نیوماتیک
میکروسوئیچ های انتهای مسیر- در صورتیکه سیستم به انتهای مسیر برسد و گریپر در حال انجام فرایند باشد( با خودرو درگیر باشد) برای جلوگیری از وارد آمدن صدمات به خودرو و منیپولیتور با فرمان میکروسوئیچ ها موجب توقف کانوایر می شود.
13
سیستم گریپر
Vacuum Pad
صفحه کلید(عملکرد اپراتور دوم)
صفحه کلید
سیستم غلتک های راهنما
جک عملکرد غلتک های راهنما
محور دورانVACUUM PAD
سیلندر دوران VACUUM PAD
دستگیره آزاد کردن ترمز
14
VACUUM PAD
VACUUM GUAGE
VACUUM TANK
ONE WAY VALVE
VACUUM CONNECTION
VACUUM CONNECTION
15
VACUUM GENERATOR
VALVE FOR VACUUM
VACUUM SWITCH
16
عملکرد کلیدها
کلید سلکتوری تغییر بالانس سیستم(مورد استفاده در حالت قرارگیری گریپر روی گاید)
چراغ سیگنال نیوماتیک
دوران VACUUM PAD
LOAD
UNLOAD
حرکت موتور نیوماتیک
کلید سلکتوری تعیین نوع مخزن
چراغ سیگنال عملکرد وکیوم
کلید سلکتوری بالا یا پایین بودن غلتکها
دستگیره آزاد کردن قفل ها
17
روش کاربری سیستم
CNG-0352
18
CNG-0376
19
نکات کاربری سیستم:
در حالت برداشتن مخزن از پالت می بایست غلتکها در وضعیت بالا باشند.
در وضعیت قراردادن مخزن روی میز آماده سازی می بایست غلتکها در وضعیت بالا باشند.
در وضعیت برداشتن مخزن از میز آماده سازی می بایست غلتکها در وضعیت پایین باشند.
در وضعیت قرار دادن مخزن روی گاید می بایست غلتکها در وضعیت پایین باشند.
پس از تماس گریپر با مخزن و فشردن کلیدLOAD باید منتظر شد تا چراغ سیگنال به علامت صحت عملکرد وکیوم سبز شود.
در موقعیتی که غلتکها روی گاید قرار گرفت می بایست کلید سلکتوری تغییر بالانس سیستم چرخانده شود.- در این حالت سیستم از حالت بالانس خارج شده و وزنی در حدود 10 کیلوگرم به گاید تحمیل می شود.-در این وضعیت چراغ سیگنال قرمز رنگ روشن می شود.
پس از قرار دادن مخزن در موقعیت نهایی می بایست کلید تغییر بالانس سیستم به وضعیت اولیه برگردانده شود. در این حالت چراغ سیگنال قرمز خاموش خواهد شد.
با فشردن کلید UNLOADوکیوم قطع شده و با مثبت شدن فشار مخزن در مخوقعیت خود آزاد می شود.
توجه: در وضعیتی که چراغ سیگنال قرمز روشن باشد کلیدUNLOAD عمل نمی کند.