تارا فایل

جرثقیل ها و تاور کرین


1

دانشگاه فنی ثامن الحجج (عج) مشهد

موضوع: جرثقیل ها و تاور کرین

استاد:جناب آقای دهستانی
ارائه دهنده: معین نجفی
فروردین 94
2

3

4
تقریباً در تمامی صنایع نیاز به نقل و انتقال اجسام سنگین وجود دارد ، یکی از متداول ترین دستگاههایی که در این رابطه مورد استفاده قرار میگیرد جرثقیل می باشد.

فهرست
تعریف جرثقیل ……………………………………………………………………….
انواع جرثقیل…………………………………………………………………………..
متعلقات جرثقیل…………………………………………………………………………..
تقسیم بندی جرثقیل………………………………………………………………………
عوامل موثر در چپ شدن جرثقیل………………………………………………………..
نکات ایمنی عمومی جرثقیل……………………………………………………………….
مقررات ایمنی کابل سیمی و زنجیرها…………………………………………………….
اافراد مجاز به کار با جرثقیل……………………………………………………………….
نکات ایمنی کار با جرثقیل……………………………………………………………………..
5

جرثقیل دستگاهی است که بتواند بارهای سنگین را در حالت معلق در امتداد قائم و افق جابجا نماید.

6

انواع جرثقیل
-1جرثقیل های ثابت
-2 جرثقیل های سیار

7

جرثقیل های ثابت
(overhead crane) جرثقیل سقفی
(Gantry crane) جرثقیل دروازه ای
(Tower crane) جرثقیل برجی
(Jip crane) جرثقیل بازوئی
(crane Portal) جرثقیل دروازه ای گردان
(Semi-Gantry crane) جرثقیل نیمه دروازه ای
(Wall crane) جرثقیل دیوار

8

انواع جرثقیل سیار
(Truck crane) جرثقیل نصب شده بر کامیون یا یدک
(Locomotive crane) جرثقیل نصب شده بر واگن ریل دار
(Crane crawler) جرثقیل نصب شده بر خودروهای چرخ زنجیری
(Chacis crane) جرثقیل نصب شده بر روی شاسی چرخ دار

9

پس جرثقیل وسیله ای است که تشکیل شده است از بوم(تیر مشبک)،ارابه و یک قلاب که کار آن بلند
کردن اجسام سنگین و حرکت آنها به وسیله حرکت ارابه یا به وسیله حرکت بوم است و همچنین
تخلیه یا قرار دادن بار مربوط در محل آن و به طور کلی روند جدید کار جرثقیل به غیر از قسمت
کابل متصل به قلاب تماماً هیدرولیکی است.از دیگر موردهای استفاده جرثقیلها می توان به تخریب ،
لوله گذاری ،نگهداری ستون های اسکلت فلزی جهت جوش کاری و تثبیت آنها و موردهای مشاب پس کاربرد اصلی جرثقیل ها دربالا بردن ، پایین آوردن و حمل بار است
10

متعلقات جرثقیل :
جرثقیل از قسمت های اصلی زیر تشکیل شده است :
سیستم های هیدرولیک
قطعات گردنده
قلاب دستگاه
سیستم های برق شامل
جکهای تعادل

11

12

سیستم های هیدرولیک :

1. اهرم های اصلی کنترل جریان.
2. سیلندرهای باز کننده تلسکوپ بوم
3. سیلندر بالابر بوم
(swing) 4. سیستم چرخش دستگاه حول محور 360 درجه
5.پمپ هیدرولیک

13

قطعات گردنده

1. قرقره هایی که کابل ها روی آن حرکت می کنند.
که قسمت کابین و بوم حول محور 360 درجه حرکت می کند
. SWING 2.
محور 
3. درام ، که وایر دور آن پیچانده می شود.
14

قلاب دستگاه
که به آن هوک گفته می شود و با یک ضامن نگاهدارنده که در آن تعبیه شده است برای متصل نمودن
بکسل با تسمه به آن استفاده می شود .

15

سیستم های برق
که وظیفه آن متوقف کردن هوک در فاصله معین از بوم و (LIMIT SWITCH) 1.
سوئیچ قطع کننده
جلوگیری از قطع شدن کابل های مربوطه می باشد.
2. چراغهای هشدار دهنده و نور دستگاه
3. بوق و غیره

16

جکهای تعادل
که بیشتر در نمونه تلسکوپی در زمان استقرار دستگاه و حفظ تعادل آن در زمان کار مورد استفاده قرار می گیرد .

17

تقسیم بندی جرثقیل
بسته به سامانه بازوی آنها
حرکت چرخشی بازوی آنها
حالت کلی
18

بسته به سامانه بازوی آنها
جرثقیلها را بسته به سامانه بازوی آنها به دو نوع کابلی با قرقره یا هیدرولیکی می توان تقسیم نمود.
19

20

حرکت چرخشی بازوی آنها
جرثقیل های بازو ثابت
جرثقیل های بازو گردان
جرثقیل های بازو نیم گردان

21

جرثقیل های بازو ثابت
معمولاً شامل دکل، چرخ فرمان، یک چرخ دنده با حرکت درجهت محور طولی و کابلهامی باشد. جرثقیلهای سقفی و دروازه ای ریلی از این نوع می باشند.

22

جرثقیل های بازو گردان
دراین نوع جرثقیل ها، بازوی جرثقیل قابلیت گردش کامل را دارد و درکارهایی که نیاز به سرعت و مانور بالا می باشد، به کاربرده می شوند. جرثقیل های کامیونی و جرثقیل خاکبردار کلامشل از این نوع می باشند.

23

جرثقیل های بازو نیم گردان
بازوی این جرثقیل ها قابلیت گردش دورکامل را ندارند اما میزان باربرداری آنها به مراتب بیشتر از جرثقیلهای بازوگردان می باشند.جرثقیل های برجی تاورکرین ازاین نوع می باشند.

24

حالت کلی
1.نوع تلسکوپی
2. نوع بوم خشک (ثابت)
3.نوع ثابت برجی (tower crane)
4. نوع سقفی

25

26

نوع تلسکوپی
بوم آن به صورت کشویی بوده و قابلیت ازدیاد طولی دارد . در این نمونه برای استقرار جراثقال درهنگام کار حتماً باید از جک تعادلی استفاده شود

27

نوع بوم خشک (ثابت)
بوم آن به صورت قطعات فلزی که بوسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل بوده وبرای ازدیاد بوم باید این قطعات به یکدیگر متصل شوند .بیشتر انواع آن دارای چرخهای زنجیری می باشند که در این صورت
به جک های تعادلی نیاز ندارد .

28

29

نوع ثابت برجی
بتون ابزارهای بزرگ شبیه ژنراتورها و قطعات مختلف وسیعی در دیگر مصالح ساختمانی استفاده می کنند.
این نوع جراثقال در جایی ثابت می گردد و بوم آن دارای حرکت دوار می باشد. این جرثقیل به خاطر
شعاع کارکرد وسیع و توانایی کار در ارتفاع تقریباً نامحدود درپروژه های ساختمان سازی بسیار به کار می رود.

30

نوع ثابت برجی تاور کرین جرثقیل برج یک وسیله ثابت معمول در محل ساخت ساختمان های بزرگ که با طول و ارتفاع زیاد جهت بلند کردن بارهای سنگین و نیمه سنگین به ارتفاع و طبقات می باشد. آنها وسایلی قوی و در آسمانها قد بر افراشته اند و از دور می توانند غیر feet زیبا یی ناشناخته هستند . آنها اغلب تا 100 قابل دسترسی باشند . کارگران ساختمانی از تاور کرین برای جابجایی آهن آلات ساختمانی .
31

نوع ثابت برجی
اغلب جرثقیل های برجی از نوع بازو افقی اند که درشکل زیر نشان داده شده اند. اما جرثقیل بازو مایل هم وجود دارد که توانایی کار درمحوطه های با فضای خالی محدود را دارند.

32

نوع ثابت برجی
انواع جرثقیل های برجی از نظر نحوه کارکرد به انواع پایه ثابت ، پایه ریلی ، پایه متحرک وپایه بالا رونده تقسیم می شوند. تکیه گاه جرثقیل های بالارونده ، کف تکمیل شده ساختمان است.این جرثقیل ، می تواند حین بالا رفتن ساختمان از طبقه ای به طبقه دیگر بالا رفته و قطعات را روی هم سوار و نصب کند.
33

نوع ثابت برجی
بیشترجرثقیل های برجی دکلهای خود افراز دارند. به این صورت که با این دکلها می توان آنها را ، قسمت به قسمت تا آنجا بالا برد که دکل یا برج به ارتفاع مورد نظر برسد. طرز عمل به این شرح است که جرثقیل قطعه اضافه شونده بر برج را همراه با تیری تک ریل و یک واگونت بلند می کند. سپس تیرتک ریل به پایه گردان جرثقیل متصل می شود و واگونت قطعه جدید را تا نزدیک به انتهای برج حمل می کند. پایه گردان ازبرج جدا می شود.

34

نوع ثابت برجی
چندین سال است کشور ما ایران جهت برجها و ساختمانهایی با ارتفاع بلند اداری و مسکونی اقدام به واردات تاور کرین دست دوم از کشورهای حاشیه خلیج فارس نموده است که این اجناس بعد ازاینکه عمر مفید آنها در بناهای ساختمانی عظیم کشورهای عربی فرسوده می شود به کشور ما توسط دلالان و واسطه ها فروخته می شد

35

نوع سقفی مورد استفاده قرارمی گیرندو همچنین درکارخانجات و کارگاههای صنعتی shop این نوع جراثقالها بیشتر در برای جابجا کردن قطعات سنگین استفاده می شوندو نیروی محرکه آنها اغلب الکتریکی می باشد این جرثقیل برروی دو ریل موازی که در ارتفاع مناسبی از سقف کارخانه قرار گرفته است و قادر است بار را در دو جهت افقی و عمودی جابجا کند.
36

عوامل موثر در چپ شدن جر ثقیلها
-1 شیبدار بودن زمین
-2 باد شدید
-3 برداشتن بار کج
-4 برداشتن بار بیش از حد مجاز
مخاطرات مربوط به نقص فنی دستگاه :
که نزدیک هوک قرار دارد. over travel limit switch -1 عدم کارایی قطع کن اتوماتیک
-2 عدم کارکرد نشانگر وزن
-3 نشت شدید روغن از جکها
-4 وایرهای آسیب دیده و….

37

نکات ایمنی عمومی جرثقیل ها
1. بالا و پایین بردن کاملا عمودی بار به طوریکه در حین بلند کردن نوسان نداشته باشد
2.بازدید روزانه ی اپراتور قبل از شروع کار از کلیه قسمتهای جرثقیل و دقت کافی از صحت وضعیت قطعات
3. حداکثر ظرفیت مجاز جرثقیل باید در طرفین دستگاه حک شده باشد

38

نکات ایمنی عمومی جرثقیل ها
4.تمام چرخ دنده ها و سایر قسمتهای انتقال دهنده ی نیرو باید دارای حفاظ و پوشش مناسب باشد
150 از زمین بلند کرده اگر اتفاقی نیفتاد با mm 5. برای جابجایی بارهای سنگین، ابتدا بار را به اندازه ی احتیاط کامل بار را جابجا نمایید.
6. در مواقعی که اپراتور دید کامل و صحیح نسبت به مسیر ندارد یک نفر علامت دهنده(ریگر) باید علامتهای لازم را به وی بدهد.

39

نکات ایمنی عمومی جرثقیل ها
1/ 7. پیش از شروع کار از سالم بودن ترمزهای حفاظتی مطمئن شوید(ترمزهای حفاظتی باید باری معادل 5 برابر ظرفیت مجاز را نگه دارد)
8. زمانی که قلاب در پایین ترین حالت ممکن قرار دارد حداقل بایستی 2 دور کابل دور غلتک بماند.
9. در حین بالا بردن بار توقف ضربه ای به جرثقیل وارد نشود.

40

نکات ایمنی عمومی جرثقیل ها
10 .حداقل فاصله ی ایمن از جریان برق 6 متر است.
11 . دستگاه بایستی مجوز سلامت فنی رااز مرکز مجاز اخذ که پس از کنترل تمامی قسمتهای دستگاه برای مدت معینی صادر میشود.
12 . اگر وزن بار به اندازه ی ظرفیت نهایی جرثقیل باشد با کنترل واحد ایمنی جابجا گردد.
13 . تحت هیچ شرایطی بار نبایستی برای مدت طولانی به صورت معلق در هوا نگه داشته شود.

41

مقررات ایمنی کابل سیمی
از دولا کردن و خم کردن کابل به طور معکوس خودداری شود. .A
1 آستانه ی شکستنش برداشت. / نباید با کابل سیمی باری بیش از نسبت 5 .B
روغنکاری و گریس کاری منظم کابل ها به منظور جلوگیری از زنگ زدگی و ساییدگی .C
کابل باید روی قرقره و صفحه ی گردنده فقط با یک لایه پیچیده شود. .D

42

مقررات ایمنی کابل سیمی
قرقره و صفحه ی گردنده باید تا حد ممکن بزرگ باشد. .E
مقررات ایمنی زنجیرها
زنجیرهای مخصوص بستن ویا بلند کردن بار باید ازجنس آهن چکش خوار یا فولاد باشد .A
حلقه های شکسته شده زنجیر نباید به هیچ وجه بوسیله ی پیچ، میخ، پرچ و یا سیم به یکدیگرمتصل شده .B
باشد.
43

مقررات ایمنی کابل سیمی
0 درصد فراتر نرود. /0 حداکثر میزان کشش زنجیر بایستی از 7 .C زنجیرهایی که کار با آنها زیاد باشد باید هر شش ماه یکبار، و زنجیرهایی که کار با آنها کمتر است هر .Dیکسال مورد آزمایش قرار گیرند.

44

افراد مجاز به کار با جرثقیل ها
دارای حکم رسمی باشد. .A
بازرسان و تعمیرکاران جرثقیل ها .B
افرادی که دوره ی آموزشی مربوطه را گذرانده و گواهی دریافت نموده باشد. .C
ایمنی قلاب جرثقیل
استفاده از شیطونک .A
حک شدن حداکثر بار مجاز قابل حمل بر روی قلاب .B
بازرسی روزانه قبل از شروع کار .C

45

افراد مجاز به کار با جرثقیل ها
جلوگیری از وارد آمدن ضربه ی شدید به قلاب .D
در صورتی که قلاب نواقص زیر را داشته باشد بایستی تعویض وتعمیر گردد .E
هر نوع خمیدگی و تغییر فرم بیش از 10 درجه بیشتر از شکل اولیه .F
باز شدن گلویی دستگاه بیش از 15 درصد نسبت به شکل اولیه .G
پارگی ، ساییدگی و تغییر در قطرو ابعاد بولت وای بولت بیش از 10 درصد نسبت به شکل اولیه .H

46

نکته ایمنی کار با جرثقیل
دستگاه شما بایستی مجوز سلامت فنی
تمامی قسمتهای دستگاه برای مدت معین صادر می شود .
2. پیش از شروع کار با دستگاه از نشتی روغن ،سالم بودن سیم بکسل ها وکلید قطع کننده و ترمز ها
مطمئن شوید .
3. قبل از شروع کار هوک واهرم ها را امتحان کنید .
4. پیش از جک زدن ،محل را بازرسی نموده وحتما در زیر جکها الوار قرار دهید .

47

نکته ایمنی کار با جرثقیل
5. مطمئن شوید در بالای سر شما شبکه برق وجود ندارد .
6. حداقل فاصله ایمن از جریان برق 6 متر است.
7. پیش از بلند کردن بار ،با بوق زدن دیگران را مطلع سازید
8. مطمئن شوید که ریگر شما علائم وقوانین مربوط به کار خود را دقیقا می داند واطلاعات فنی در مورد
کار خود را دارد .
را بداند. load chart 9. راننده باید طرز کار با جدول بار
10 .اگر وزن بار به اندازه ظرفیت نهایی جرثقیل باشد ،با کنترل واحد ایمنی جابجا گردد.
میزان بار مجاز نوشته شده (S.W.L) safe working load .روی بدنه تمامی وسایل بالابرنده باید
باشد
48

نکته ایمنی کار با جرثقیل
12 .در هوای طوفانی یا بادهای شدید کار باید متوقف گردد .
13 .رانندگان جرثقیل بایستی دارای گواهینامه معتبرباشند ومعاینه پزشکی شون
14 .بارهای سنگین با نظارت مسئولین ایمنی وحتما صبح نصب گردد تا در صورت بروز اشکال در نصب
،زمان کافی برای رفع آنها وجود داشته باشد .
جابجا شوند واز آویزان شدن به هوک BASKET MAN 14 .نفراتی که در ارتفاع کار میکنند بایستی بوسیله
خودداری نمایند .
15 .در زمان تخلیه وبارگیری راننده باید در کابین خود نشسته باشد .

49

نکته ایمنی کار با جرثقیل
16 .هنگام کار گوش کردن به ضبط صوت و .. توسط راننده ممنوع است
17 .تمامی عملیات بارگیری وتخلیه بایستی به آرامی صورت گیرد .
18 .تحت هیچ شرایطی بار نبایستی برای مدت طولانی به صورت معلق در هوانگه داشته شود .
19 .پس از اتمام کار بوم جمع شود ودر کابین قفل شود .
20 .در نوع بوم خشک اگر طول بوم زیاد است به صورت افقی روی زمین قرار گیرد .
21. و…

50

ایمنی قلاب جرثقیل
در مورد قلاب جرثقیل موارد زیر از لحاظ ASME B30.10 ,CHAPTER 10- طبق استاندارد 2,13
ایمنی قابل ذکر است :
برای جلوگیری از LATCHES SAFETY 1. استفاده از ضامن در قلاب جرثقیل الزامیست
خارج شدن بکسل از درون قلاب.
2. مشخصات کامل کارخانه سازنده روی بدنه قلاب می بایست حک شود از قبیل :نوع فلز بکار رفته
میزان بار مجاز (SWL (safe working load ،ریخته گری شده یا اهنگری شده ومهر موم شده باشد
روی بدنه درشت در جایی که در معرض دید بوده وخوردگی وفشار کمی به آن محل وارد می شود حک شود
.
51

ایمنی قلاب جرثقیل
 
3. ترکیب ساختمانی فلز قلاب جرثقیل باید از موادی باشد که در عین استحکام خاصیت نرمی داشته
وقبل ازتغیر شکل قلاب حین کار ،کاملا تخریب شود تا از بروز حوادث بعدی جلوگیری شود .
قلاب وضمایم آن شامل بولت ،آی بولت ،رینگ وطناب سیمی آن با هم متناسب SWL .4
باشد .
که بازرس LOAD TEST 5. از بلند کردن بار فراتر از ظرفیت قلاب خودداری نمایید .مگر در حین
مجرب بر نحوه کار نظارت دارد
و…

52

53

عناوین
مقدمه
انواع تاور کرین
اجزای تشکیل دهنده تاور کرین
خصوصیات تاور کرین
نحوه کار تاورکرین
جانمایی تاورکرین در کارگاه
ایمنی تاورکرین: (قبل از نصب، هنگام کار، ایمنی دستگاه، سرویس و نگهداری)

54

مقدمه
تاور کرین یا جرثقیل برج سازی یکی از دستاورد های مهم بشری است که ساختارهای متفاوتی بنا به نوع توقع کاربر را دارا می باشد و در زمینه های برج سازی ، سد سازی ، سیلو سازی ، پل سازی،ساختمان سازی، حمل کالا در بنادر و … به کار گرفته می شود که خود می تواند در ارتفاعهای متفاوت با باربرداری های متفاوت در شعاع های متفاوت خدمت دهی نماید و چون قدرت مانور بسیار بالا در زمینه ی باربرداری جهت استفاده های گوناگون و در صنایع مختلف را دارا می باشد توجه قشر عظیمی از صنعتگران را در زمینه ی برج سازی و … به خود اختصاص داده است.
تاورکرین ها اغلب اجسام را صدها متر بالا می برند و می توانند به فاصله دوری انتقال می دهند. البته در بعضی موارد تا بیش از این ارتفاع هم قابل افزایش در ارتفاع هستند بالاترین سطحی که تا امروز دیده شده ارتفاع 660 متری می باشد.
کاربر ساختمانی از تاورکرین برای بلند کردن فولاد، بتون، ابزارهای بزرگی مانند ژنراتورها و مشعل های استیلنی و انواع مختلفی از مواد ساختمانی دیگر استفاده می کند.
تاورکرین ها بسته به نوع آنها قابلیت باربرداری تا وزن 2000 تن را دارا می باشند ولی به طور میانگین در ساختمانها حداکثر تا 60 تن را مورد استفاده قرار می دهند .
ضمناً اولین تاورکرین بوسیله یونانی های باستان اختراع شد و با نیروی کارگران و چهارپایان کار می کرد.

55

انواع تاور کرین :
تاور کرین ها به سه دسته ثابت ، متحرک و بالا رونده تقسیم می شوند.
 تاور کرین متحرک خود در سه نوع  موجود است: 
 – تاور کرین ریلی
 – تاور کرین جاده ای
 – تاور کرین شناور
 در ساخت این تاور کرین از قطعات ساده ای به شکل خرپا استفاده شده است. تاور کرین های متحرک شعاع عملیاتی وسیعی دارند و تا ارتفاع زیادی را تحت پوشش قرار می دهند . این نوع تاورکرین ها در ساختمان آسمان خراشها و کارخانجات قطعات پیش ساخته بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.
 تاور کرین بالارونده روی بناهای در حال ساخت قرار می گیرند و همراه آنها با افزایش ارتفاع ساختمان بالا می رود. از این نوع تاور کرین نیز در صنعت برج سازی و ساخت آسمان خراش ها و پل سازی و برجهای ارتباطات استفاده می شود.

56

اجزای تشکیل دهنده تاور کرین
 همه تاور کرین ها صرف نظر از نوع آنها اجزای ثابتی دارند که در شکل های زیر می بینید
57

پایه آن لایه بتونی بزرگی است که دکل به آن پیچ شده است تا آن را پشتیبانی کند. پایه به دکل ( یا برج) متصل شده است که ارتفاع تاور کرین را مشخص می کند. دکل از بالا به واحد slewing (چرخان) متصل شده است که این قسمت دارای یک موتور و یک چرخ دنده است که وظیفه چرخاندن تاور کرین بر عهده این مجموعه است
58

59

واحد slewing سه قسمت دارد:
بازوی افقی بلند یا بازوی کار که بخشی از جرثقیل است که بار را حمل می کند و همراستا با واگن تاور کرین حرکت می کند و بار را در شعاع مورد نظر جا به جا می کند. و در اصطلاح به آن working jib می گویند. ترولی(trolly) هم در طول بازو حرکت می کند و بار را به سمت مرکز جرثقیل یا بیرون از آن منتقل می کند
-بازوی ماشینی (مکانیکی) افقی کوتاه تر که شامل موتور جرثقیل و قسمت های الکترونیکی به اضافه وزنه های تعادلی بتنی می شود و آن را اصطلاحا بازوی متعادل کننده یا Counter jibمی گویند. موتورهایی که واحد slewing را حر کت می دهند در بالای چرخدنده بزرگ قرار گرفته اند. ( این بازو وزنی تقریبا معادل اساس بتنی تاورکرین دارد(
-کابین کاربر: نیروی لازم برای حمل بار توسط موتور جای داده شده در اتاقک کابین تامین می شود. این کابین واحد الکترونیکی مجزایی جهت هدایت کابل  و واگن برقی تاور کرین دارد .

60

تاورکرین ها از قطعات بتونی خاصی برای حفظ و نگهداری تعادل خود استفاده می کنند البته در مواقعی که تاورکرین را در جایی تثبیت کنند از پایه های ثابت بتون ریزی شده در دل خاک استفاده می شود ، در غیر اینصورت قطعات بتونی قابل حملی در روی پایه های نگهدارنده قرار داده میشود که بر حسب تناژ حجم و وزن متفاوتی دارند البته در تمام تاور کرین ها قطعات بتونی در بالای تاورکرین در قسمت انتهای فلش کوچک (کن فلش) برای حفظ تعادل باربرداری قرار دارد.
اساس اولیه ثبات تاورکرین لایه بتونی بزرگی است که شرکت ساخت و ساز هفته ها پیش از اینکه تاورکرین را راه بیندازند ریخته است. این لایه نوعا به اندازه ۳۰ فوت در ۳۰ فوت در ۴ فوت (۱۰×۱۰×۱٫۳متر) است و وزن آن حدود 182 تن است. پیچ های لنگری بزرگی در این لایه بطور عمقی برای پشتیبانی از جرثقیل جاسازی شده اند تا پایه بتواند وزن و گشتاور بار را تحمل نماید.
طراحی پایه تاور برای چرخش: به تاورکرین در پایه امکان چرخش میدهند تا اینکه  همیشه دو گوشه برج (دکل) آن بطور یکنواخت نیروهای فشاری ناشی از گشتاور را به اشتراک گذارند.
برقراری اتصالات میان قسمت های مختلف خرپایی: برای این منظور از اتصالات پیچ و مهره ای استفاده میشود
خرپاهای بکار رفته در بدنه تاور: معمولا خرپاهای بکار رفته در بدنه تاورکرین از نوع k شکل هستند

61

خصوصیات تاورکرین
برای یک تاورکرین معمولی حداقل ارتفاع از ۱۸ متر شروع میگردد و تا ارتفاع بالاتری بنا به نیاز قابلیت تنظیم ارتفاع را دارد که در ساختمان سازی معمولاً حداکثر آن 80 متر است.بجز نوع بالارونده آن که با افزایش ارتفاع ساختمان بالاتر میرود
– حداکثر  شعاع تحت پوشش ۷۰ متر است.
– حداکثر وزن قابل حمل به طور معمول 19 تن است.
حداکثر باری  که یک جرثقیل معمول ساختمانی می تواند بلند کند حدود 19 تن است اما این جرثقیل نمی تواند بار بسیار سنگین را در انتهای بازو قرار دهد و آن را بلند کند. باری که نزدیک تر به مرکز دکل است وزن بیشتری می تواند داشته باشد و انتقال آن نیز ایمن تر باشد. برای مثال، اگر کاربر بار را در ۳۰ متری از دکل قرار دهد جرثقیل می تواند حداکثر ۱۰ تن را بردارد.
هر دستگاه دارای سنسورهای تخمین حداکثر باربرداری در قسمت برقی می باشد که در صورت باربرداری بیش از ظرفیت تاور مذکور به سرعت خاموش و از حوادث بعدی جلوگیری میکند و تا زمان اصلاح بار از هر گونه جابجایی خوداری می نماید تا بدین وسیله ضمن حفظ راهبر و سایر پرسنل ودستگاه از جهت آسیب های شدید در امان باشد.
البته دیده شده بعضی به اصطلاح راهبران در حین کار سوئیچ های ایمنی بار را به دستور کارفرما یا سایرین قطع کرده و با این کار خود ضمن به خطر انداختن جان خود که در بیشتر موارد مرگ یا زمینگیر شدن فرد راهبر می شود باعث شکسته شدن و سقوط تاورکرین و در نتیجه صدمات احتمالی دیگر به سایرین ، عابران در حین عبور یا ساختمانهای اطراف میشوند.

62

63

جرثقیل از دو سوییچ حد استفاده می کند تا مطمئن شوید که کاربر باری بیش از حد سنگین را با جرثقیل بلند نکند.
سوییچ حداکثر بار:  بر فشاری که به کابل می آید نظارت می کند و کاربر را مطمئن می سازد که بار بیشتر از ۱۸ تن نشود.
سوییچ بار لحظه ای:  کاربر را مطمئن می سازد که میزان تن در روی جرثقیل موقعی که بار در طول بازو حرکت می کند بیشتر نشود. معمولا میزان لنگر انداختن وسیله در حد فروپاشی بازو و در شرایط اضافه باری که رخ میدهد اندازه گیری می شود.
توصیه فروشندگان و تولید کنندگان به کار فرمایان و راهبران این است که این دستگاها پس از آزمایشات بسیاری ، مقدار مشخصی جهت حمل بار برای آنها تایید میشود،که در کاتالوگ های شرکتهای  سازنده همیشه وجود دارد و در صورت استفاده نا صحیح این دستگاها باعث به خطر افتادن جان اپراتور و سایرین خواهد شد ضمن اینکه به طور حتم خسارت های مالی نیز به بار خواهد آورد پس از دستکاری در میکرو  سوئیچهای ایمنی و یا باربرداری جدا خودداری کنید
64

نحوه کار تاور کرین
تاور کرین ها انواع مختلفی دارند که تقریبا" همگی از یک قانون در انجام کار و بار برداری تبعیت میکنند که شامل چند دسته است
1- قدرت بار برداری 
قدرت باربرداری در تاور مبنی بر ساختار آنها می باشد که تا چه تناژی را میتواند از روی زمین بلند  کند که این کار توسط الکترو موتور انجام می شود و الکترو موتور به گیربکس و از گیربکس به درام یا همان وینچ متصل است و توسط وینچ مقدار نیاز سیم بکسل تا ارتفاع مورد نیاز دستگاه و رابطی به نام هوک قلاب به بار متصل می گردد . لازم به ذکر است پس از راننده و فرمان هدایت، کلیه سیستم فوق توسط یک سری میکرو سوئیچ در حال کنترل است تا دستگاه بار بیش از حد مجاز را ( تناژ )از روی زمین بلند نکند و ایمنی دستگاه حفظ گردد . تمامی این مراحل به قدرت باربرداری یا تناژ دستگاه منصوب است.
۲-قدرت مانور بار به سمت جلو و عقب (شاریوت chariot)
تاور کرین ها پس از بلند کردن بار از روی زمین دارای مانور حرکت بار به سمت جلو یعنی دور از دستگاه (شاریوت به جلو ) و حرکت بار به سمت عقب یعنی به سمت خود دستگاه (شاریوت به عقب ) می باشند. البته لازم به ذکر است باری را که بیش از حد مجاز تناژ دستگاه می باشد را توسط میکروسوئیچ های قطع کن کنترل می نماید و از جلو رفتن آن خود داری می کند .

65

۳-قدرت مانور گردشی (گردان)
تاور کرین ها علاوه بر دارایی قدرت بلند کردن بار و حرکت آن به جلو و عقب دارای قدرتی هستند که در شعاع ۳۶۰ درجه می تواند بار را جابجا کند و به هر نقطه ی دلخواه بار را منتقل کند .معمولا این کار توسط ۱یا ۲ الکتروموتور و ۱ یا ۲ گیربکس انجام می گیرد که جهت ایمنی آن نیز میکروسوئیچ هایی تعبیه شده در مواقع لزوم از دور زدن بی جا جلو گیری نماید .
۴-قدرت حرکت کلی دستگاه
تاور کرین های متحرک توانایی حرکت روی زمین و انتقال کلی دستگاه از نقطه ای به نقطه ی دیگر را دارا می باشند آنها جهت خزیدن بر روی زمین متفاوت می باشند بعضی از آنها توسط قرار گرفتن روی ریل جابجا می گردند و گونه دیگری از آنها روی زنجیرهایی که شباهت به زنجیر تانک دارند بر روی زمین حرکت می کنند و نوع دیگری از آنها بر روی چرخ های بزرگی که همانند لاستیک هواپیما است بر روی آنها حرکت می کنند .
کلیه حرکت این دستگاهها معمولا توسط الکترو موتور های برقی و گیربکس های بسیار قوی که دارای ترمز های بسیار قوی می باشد صورت می گیرد

66

۵-قدرت ارتفاع گیری یا افزایش ارتفاع
همواره برای عموم این سوال مطرح است که تاور کرین ها چگونه به نقاط مرتفع میرسند و چگونه افزایش ارتفاع پیدا می کنند .
لازم به توضیح است ، تاور کرین ها پس از نصب و مونتاژ اولیه که توسط جرثقیل موبایل ( سیار ) انجام می گیرد جهت افزایش ارتفاع از قدرت خود مونتاژ دستگاه استفاده می کنند که مستلزم یکسری عملیات بسیار حساس می باشد و با اضافه کردن سکشن ( قطعه ارتفاعی ) ارتفاع می گیرد و با کم کردن آن ارتفاع آن نیز کم می گردد البته انواع گوناگون تاور کرین ها بنا بر تیپ و یا کشور سازنده عملیات متفاوتی را دارا می باشند .
کلیه مراحل نصب ، مونتاژ ، ارتفاع دادن و … می بایست توسط نیرو های متخصص و کار آزموده انجام شود زیرا کو چکترین اشتباه می تواند آخرین اشتباه افراد باشد .
کما اینکه با توجه به سوابق نصب دستگاه های متفاوت در نقاط مختلف ایران توسط افراد غیر متخصص ، متاسفانه شاهد حوادث جبران ناپذیری بوده ایم 

67

جانمایی تاورکرین در کارگاه
در پروژه های ساخت بزرگ معمولاً چندین تاور کرین استفاده می شود، مخصوصاً وقتیکه یک تاور کرین نمی تواند کلیه نقاط عرضه و تقاضا را پوشش دهد، و یا به جهت زمان بندی فشرده در کار ظرفیت از توان یک تاور کرین تجاوز می کند. فاکتورهای بسیاری بر موقعیت تاورکرین تاثیرگذار هستند. وقتیکه ایمنی و عملکرد مفید مورد نظر است، تاور کرین ها باید تا حد ممکن دور از هم قرار داده شوند تا از برخورد و اختلال اجتناب شود، البته در شرایطی که همه فعالیت های برنامه ریزی شده قابل اجرا باشد. هرچند در عمل دست یابی به این حالت ایده ال بسیار مشکل است. محدودیت های فضای کاری و ظرفیت تاورکرین ها، این مساله که آنها با هم همپوشانی (overlap) نداشته باشند را اجتناب ناپذیر می کند. متعاقباً، اگر بازوهای محرک تاورکرین ها در ارتفاعات مختلفی کار کنند، احتمال تداخل و تصادف وجود دارد. موقعیت (های) تاورکرین متمایل به روش سعی و خطا و بر اساس شکل و توپوگرافی کارگاه و پوشش کلیه فعالیت ها تعیین می شود. متغیرهای تعیین موقعیت تاور کرین می تواند بسیار پیچیده باشد، لذا مدیران با انتخاب های چندگانه و مراجع اندکی روبرو هستند.
تاورکرین ها باید فاصله کافی از گودبرداری ها را داشته باشند که البته بستگی به عمق گود و جنس خاک دارد. این فاصله همان فضایی است که در اصطلاح فضای حفاظت نامیده می شود
68

تاور کرین بهتر است در جوار ضلع بلندتر سطح اشغال کار قرار گیرد و در سمتی مستقر شود که فضای بیشتری از سطح اشغال و دامنه کار را پوشش دهد. اگر نوع آن متحرک کالسکه ای و دارای ریل می باشد، ریل ها موازی ضلع بلندتر قرار گیرند. ریل گذاری باید در حد نیاز باشد، میزان بیش از حد آن باعث قطع خطوط حرکتی می شود. لزوماً استقرار جرثقیل برجی در مرکز سطح اشغال کار، بازده آنرا افزایش نمی دهد. جدا از هزینه و مشکلاتی که برای دمونتاژ آن به وجود خواهد آمد، به علت عدم توجه به پوشش دامنه کار چه بسا کارآیی آن به شدت کاهش یابد.
بارهای حمل شده با تاور کرین باید در فاصله حداقل سه متری از خطوط برق کمتر از 57000 ولت و پنچ متری از خطوط برق بیشتر از 57000 ولت قرار گیرد.
زمین محل استقرار تاور کرین باید کاملاً کوبیده و متراکم و نشست خاک بسیار ناچیز و در عین حال متقارن و همگن باشد. عوارض سطحی زمین و مقاومت پایین خاک می تواند مستلزم تامین فونداسیون بتنی برای جرثقیل گردد.
مدلهای گوناگونی برای جانمایی تاور کرین ارائه شده که یکی از کاملترین آنها توسط آقای Zhang, Harris در سال 1999 ارائه شده که بحث مفصلی است که از حوصله بحث ما خارج است
69

تقسیم بندی دیگر تاور کرین
در تقسیم بندی دیگر جرثقیل های برجی به دو نوع تقسیم میشوندوآنهانیزدرمدلهای گوناگونی هستند
1 –تاورکرین خودنصب شونده: این گونه ماشین آلات طوری طراحی شده اند که به آسانی وبه سرعت حمل و نقل وحتی نصب میشوند، که شامل دونوع خود کششی و کمک کششی هستند. که نوع خود کششی میتواندبه کمک ژنراتور وموتورخود نصب وحتی حرکت کندونیازی به منبع تغذیه خارجی وجرثقیل زمینی ندارد و نوع کمک کششی(تصویر 1) آن با منبع تغذیه(برق)راه اندازی ونصب میشوندو برای حرکت نیاز به یک حمل کننده دارند.
2- تاورکرین کمک نصب شونده: این گونه ماشین آلات معمولا بزرگتر و با ظرفیت بلند کردن اجسام سنگین ترهستند،آنهاتوسط قطعات مخصوص به خود ارتقاع میابند و دارای دو مدل کلی کمک نصب شونده صلیبی تصویر(2)وکمک نصب شونده بوم خشک یا سریrتصویر(3) هستند که نوع صلیبی آن به صورت صلیب نصب میشود و دارای گردش 360درجه است و برای پروژه ای که نیاز به پوشش تمام منطقه دارد استفاده میشود،در هر ارتفاعی با توجه به سازه به کار می رود و بار خود راروی پیکان جلویی به وسیله ارابه(شاریوت chariot)به جلووعقب میراند. نوع دیگر آن را در ایران به نام تاور کرین بوم خشک شناخته وبه شکل r نصب میشوند وآنهارا سری rهم می نامند. آنها دیگر ارابه(شاریوت)ندارند وپیکان جلویی آنها به بالا وپایین حرکت میکند که آنها را متمایز کرده و در شرایط ویژه و مخصوصی مورد استفاده قرار میگیرند مثل نیروگاهها،بنادر و….

70

71

ایمنی تاور کرین
– اصول و مقررات ایمنی دستگاه ها و وسایل موتوری بالابر در بند 12-6-2 مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان ذکر شده است
ضمناً طبق بند 12-6-2-21 در بکارگیری دستگاهها و وسایل موتوری بالابر، باید ضوابط مندرج در "آیین نامه حفاظتی وسایل حمل و نقل و جابجا کردن مواد و اشیاء در کارگاهها" رعایت شود.
کلیه افراد ملزم به رعایت مسایل ایمنی کارگاه می باشند.
باخطرات محیط کار بی تفاوت برخورد نکنید
کلیه کسانی که دررابطه باتاور کرین هستند ازجمله اپراتور تاورکرین وتعمیر کاران برقی و مکانیکی تاور کرین ومسولین ایمنی تاور کرین حتی الامکان هر45 روز یک بار معاینه کامل پزشکی شوند و از نظر سلامت روان و بدن و غیره در کار و ارتفاع مورد تایید پزشک واقع شوند.

72

قبل از نصب تاور کرین
-محل استقرار و مسیر حرکت دستگاههای بالابر باید قبلاً به طور دقیق بازدید و بررسی شود تا در موقع حرکت و کار، خطری از طریق نشست زمین، برخورد با سایرجرثقیل ها و بالابرها، کابلهای برق یا تاسیسات و بناهای موجود و یا سقوط در محل های حفاری شده و غیره، پیش نیاید.(بند 12-6-2-13) -شناسایی وجود شبکه هوایی برق در برد کاری تاور کرین -شناسایی موانع کوتاه و بلند دربرد کاری تاور کرین -شناسایی مناطق محیط محدوده کارگاه تاور کرین از نظر تجمع نیروی انسانی -شناسایی مناطق عمومی مثل خیابان و کوچه وبازار در محدوده برد کاری تاور کرین -محل اتصال تاورکرین به زمین (پایه) برای جلوگیری از ورود افراد متفرقه باید توسط نرده های چوبی یا فلزی تا ارتفاع دو متر حفاظ گذاری شود. نرده های حفاظتی باید قفل داشته باشند و کلید آن در دست اپراتور و ناظر عملیات باشد. – علائم هشدار دهنده و ایمنی مانند خطر سقوط اشیاء باید در محل نصب شود -نصب نورافکن، روشنایی و علامت های دید در شب در جرثقیل برجی باید به گونه ای باشد که نیروهای دینامیک و نیروهای ناشی از باد باعث افتادن آنها نشده و کابل های برق آن نیز به گونه ای قرار بگیرد که آسیب نبیند. ضمنا خطر افتادن و برق گرفتگی نیز ایجاد نکند. -میدان دید راننده باید کاملا وسیع بوده و راننده بتواند به وضوح منطقه ی عملیات را مشاهده کند(بند 12-6-2-5) -زمانی که جرثقیل های برجی در نزدیکی فرودگاه ها و مناطق مشابه آن مستقر می شود برای جلوگیری از خطر برخورد هواپیماها، چراغ های هشدار دهنده قرمز رنگ چشمک زن که شدت روشنایی آنها 10کاندلا است در بالاترین نقطه ی این جرثقیل ها، نصب می شوند
73

-دستگاههای بالابر ثابت از قبیل تاور کرین ها و آسانسورهای مو قت باید با رعایت بند 12-6-2-2 به طور مطمئن در محل نصب خود مهار گردند. در مورد تاور کرین ها، استحکام و مقاومت زمین محل استقرار دستگاه و همچنین پی آن، قبل از شروع عملیات نصب و مونتاژ بایدتوسط شخص ذیصلاح مورد بررسی قرارگیرد. همچنین نحوه مهار این دستگاهها باید به ترتیبی باشد که در مقابل حداکثر نیروی باد و طوفان در محل، مقاومت کافی داشته باشند.(بند 12-6-2-8)
– قسمت های مختلف دستگاهها و وسایل بالابر باید طبق برنامه ذیل مورد بازدیدهای دوره ای یا معاینه فنی و آزمایش قرار گیرند .(بند 12-6-2-9)
الف: بازدید روزانه قلابها، حلقه ها، اتصالات، چنگکها، کابلها، زنجیرها و به طور کلی تمام لوازمی که برای بستن و بلند کردن بار مورد استفاده قرار می گیرند، از نظرفرسودگی، خوردگی، شکستگی، ترک خوردگی و هر نوع عیب و ایرادهای ظاهری دیگر،توسط متصدی و مسئول دستگاه.
ب: بازدید فنی کلیه قسمتهای دستگاه، هفته ای یک بار، توسط شخص ذیصلاح.
ج: معاینه فنی و آزمایش کلیه قسمتهای دستگاه توسط شخص ذیصلاح و صدورگواهینامه اجازه کار، هر 6 ماه یک بار و همچنین قبل از استفاده برای اولین بار و یا پس ازهرگونه جابجایی و نصب در محل جدید
-در زمان استقرار جرثقیل های متحرک، باید از استحکام تکیه گاه جک وعدم احتمال وجود چاه با یک گردش آزمایشی دکل، اطمینان حاصل گردد.(بند 12-6-2-20)

74

وسایل و تجهیزات فردی:
– استفاده از لباس کار مناسب و کفش ایمنی در کار تاور کرین اجباری می باشد -استفاده از کلاه ایمنی در هنگام بالارفتن از تاور کرین الزامی است -استفاده از کمربند ایمنی در هر ارتفاعی از تاور کرین اجباری است -قبل از استفاده از وسایل ایمنی مانند کمربند از صحت آن مطمئن شویم -استفاده از دستکش الکتریکال در هنگام تعمیرات برقی اجباری است -استفاده از دستکش مکانیکال هنگام کار مکانیک تاورکرین اجباری است
75

هنگام کار
رانندگان یا متصدیان دستگاهها و وسایل بالابر باید دارای شرایط زیر باشند(بند 12-6-2-11):
الف: از لحاظ جسمی و روانی در سلامت کامل بوده و دارای گواهینامه بهداشتی از مراکزمورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشند.
ب: دوره آموزشی لازم را طی نموده و دارای گواهینامه مربوطه و پروانه مهارت فنی باشند.
ج: در مورد جرثقیل متحرک علاوه بر شرایط فو ق، داشتن گواهینامه رانندگی مربوط، طبق ضوابط و مقررات راهنمایی و رانندگی نیز الزامی است. -قبل ازکار با تاور کرین باید از صحت نردبانهای تاور کرین، حفاظ نردبانها و حفاظهای فلش تاورکرین و کلیه حفاظهای استراحتگاههای تاور کرین اطمینان حاصل شود -کلیه نردبانهای تاور کرین و استراحتگاههای تاور کرین و مسیرهای عبوری در روی تاور کرین آلوده به روغن وگریس نباشد -هنگام بالا رفتن از تاور کرین دستها و پاها، سر، کفشها و نردبانها چرب نباشد -هنگام بالارفتن از تاور کرین حتما روی استراحتگاههای تاور کرین استراحت کنند -وقتی گروهی از تاور کرین بالا می روند کسی که کیف ابزار در دست دارد آخرین نفری باشد که از تاور کرین بالا می رود -وقتی گروهی از تاور کرین پایین می آیند کسی که کیف ابزار دارد اولین کسی باشد که از تاور کرین پایین می آید -زمانی که از تاور کرین می خواهید بالا بروید باید از صحت وسلامت خود باخبر باشید وتوانایی انجام کار راداشته باشید -در بعضی استراحتگاههای تاور کرین دریچه هایی قرار دارد که بعد از عبور ا ز آن دریچه هاراببندید -هنگام بالا رفتن از تاور کرین مواظب سر خود باشید -هنگام بالا و پایین رفتن از تاور کرین عجله نکنید و تادستها کامل به محل اتکا محکم نشده پارا حرکت ندهید -زیر بارهای معلق نایستید -خستگی وخواب الودگی در حین کار می تواند بافاجعه همراه شود -به حفاظها در روی تاور کرین تکیه ندهید -از بردن وسایل غیر ضروری روی تاور خودداری کنید -هنگام کار با تاور به سیمهای داخل تابلو دست نزنید زیرا ممکن است یکی از سیمهای تابلو اتصال محکم نداشته و منجر به جدا شدن سیم شود و از مدار خارج شود -هنگام بارندگی و وزش باد شدید از کار روی تاور بپرهیزیم
76

-هیچ نوع جسمی را از بالای تاور کرین به پایین پرت نکنید -وقتی همکار شما در حال کاری است که خطری را احساس می کنید سریع او را مطلع کنید چون شاید زاویه دید شما بیشتر باشد -در هنگام کار در ارتفاع بالا سعی شود کمتر به پایین نگاه کنید مگر درصورت نیاز -بدون هماهنگی با دیگر اعضای گروه از دادن فرمان عمل به راننده خودداری کنید -در موقع بروز هر گونه حادثه باید هماهنگی های لازم با تیم امداد و نجات انجام شود. مانورهای مختلف امداد به طور پیوسته انجام پذیرد و افراد کاملا با شرایط اضطراری آشنا شده و تجهیزات لازم در اختیار نفرات قرار گیرد -داخل کابین راننده حتما یک عدد کپسول آتش نشانی شارژ شده و کیف کمک های اولیه و وسیله ارتباط صوتی با خارج از کابین جهت دریافت پیام موجود باشد(بند 12-6-2-5) -از قرار دادن موانع و اشیا در میدان دید راننده تا حد ممکن خودداری شود -تنظیم کار به منظور حداقل نمودن میزان حرکت جرثقیل -بعد از اتصال بار به قلاب تمام کارگران مسئول باید محوطه نزدیک محل کار را قبل از بالا بردن بار تخلیه کنند

77

– جابجایی و حمل کارگران و افراد با وسایل بالابرنده بار ممنوع می باشد (بند 12-6-2-16)
– رانندگان یا متصدیان دستگاهها و وسایل بالابر در مواقع کار کردن دستگاهها و یا هنگام آویزان بودن بار، مجاز به انجام کار دیگر و رها کردن دستگاه نمی باشند.(بند 12-6-2-15)
– در حین انجام کار، راننده یا اپراتور دستگاه بالابر و افراد کمکی و علامت دهنده، مجاز به خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات و استفاده از تلفن همراه و از این قبیل که باعث کاهش هوشیاری فرد می گردد، نمی باشند.(بند 12-6-2-17)
– جام)باکت)، سبد یا هر گونه وسیله حمل بار، باید متناسب با نوع بار وظرفیت بالابر انتخاب و دارای تعادل کافی باشد(بند 12-6-2-21)

78

علائم قراردادی جهت هماهنگی با اپراتور
79

80

ایمنی دستگاه تاور کرین
– کلیه تابلوهای برقی، موتورها و باکسهای برقی باید آب بندی شوند تا در باران و برف محافظت شوند -سیمها و کابلهای تاور در مسیر رفت وآمد نباشند -از وصل بودن ارت دستگاه مطمین باشیم -نردبان های دسترسی به تاورکرین باید طبق استاندارد و توصیه سازنده بوده و فاصله عمودی بین دو پاگرد پشت سرهم بیش از 6 متر نباشد -پایداری این جرثقیل ها بستگی به طول بوم، طول بوم کمکی یا ترکیبی از هر دو، استقرار وزنه های تعادلی و ارتفاع برج دارد و جدول بار این گونه جرثقیل ها طبق موارد ذکر شده توسط سازنده تنظیم می شود -نیروهای ناشی از سرعت و جهت باد وارد بر جرثقیل، بر پایداری دستگاه تاثیر فراوانی دارند -در صورت حرکت جرثقیل با بار، تاثیر نیروهای وارده بر دستگاه باید در تعیین میزان بار مجاز اعمال شوند (آغاز واژگونی جرثقیل هنگامی است که جمع جبری نیروهای واژگونی با جمع جبری نیروهای پایداری دستگاه برابر می شوند) -در هنگام باد و طوفان شدید باید از کارکردن با دستگاهها و وسایل بالابرخودداری نمود و نیز در چنین مواقعی باید بازوی جرثقیلهای برجی(تاورکرین) در حالت آزاد قرار گیر د. افزایش ارتفاع تاور کرین بایستی در هوای مناسب و با رعایت ایمنی کامل وبدون توقف تا ارتفاع مورد نظر انجام شود.(بند 12-6-2-18)
81

-شیارهای قرقره ی بالابر باید از سطح آسیب دیده عاری باشد تا باعث صدمه به سیم بکسل نشود -برای جلوگیری از آسیب دیدگی سیم بکسل، پیچیدن سیم بکسل باید بدون شل شدگی و در خطی مستقیم از قرقره ی مربوطه به درام بالابر انجام شود. استفاد از پیچنده موتوری برای انجام کار توصیه می شود -کابین جرثقیل باید عاری از مواد قابل اشتعال نگه داشته شود -از تکان دادن و کارهایی که به لرزش جرثقیل منجر می شود، باید اجتناب نمود. لرزش و تکان شدید خطرناک بوده و فشار زیادی به کابل ها وارد می کنند

82

سرویس و نگهداری
-هیچگاه در هنگام روشن بودن دستگاه با وسیله اقدام به سرویس تعمیر ویا تعویض قطعه در تاور کرین نکنید -پرسنل تعمیر و نگهداری و اپراتور تاور برای جابه جایی ابزار دستی هنگام بالا یا پایین از دستگاه باید از کوله پشتی های مخصوص استفاده نمایند -قبل از شروع به کار ابزارها را در جایی مطمئن قرار دهید تا سقوط نکند -در هنگام تعمیردستگاه در ارتفاع مواظب لوازم باشیم که سقوط نکنند -پیچ ها و مهره ها و وسایل که باز می شوند در جایی مناسب قرار داده تاسقوط نکند -حتی المقدور در هنگام تعمیر تاور کرین در پایین دستگاه کسی رفت وآمد نکند -هنگام کار با تابلو برق تاور حتما از دستکش ایمنی استفاده کنید زیرا احتمال برق گرفتگی را کاهش می دهد -هنگام تست دستگاه از زیر بار مطمئن باشیم که شخصی یا وسیله ای نباشد -از محکمی سبد ها و راهروها و حفاظهای دور آن مطمئن شوید بعد به آنها تکیه کنید -در هنگام کار بر روی شاریوت مواظب پاها باشیم که زیر رولیک نرود -هنگام کار از ابزار ایمن وسالم ومخصوص همان کار استفاده کنید -هنگام تعمیرات و عیب یابی و تست تاور کرین اپراتور تاور کرین حضور داشته باشد -زمان حرکت روی فلش وته فلش آرام حرکت کنید تا تنش و لرزش ایجاد نشود -در صورتی که تاور تعمیر شده و یا اصلاحاتی روی آن انجام گرفته تنها توسط سازنده اصلی یا فرد مجاز تست و راه اندازی گردد -کلیه مدارک ،اسناد تعمیر، نگهداری و بازرسی از دستگاهها باید مستندسازی شود
83

سقوط یک تاور کرین
84

و تاکید مجدد:
-کلیه افراد ملزم به رعایت مسایل ایمنی کارگاه می باشند.
-باخطرات محیط کار بی تفاوت برخورد نکنید

85

86

87

88

با تشکر از حسن توجه شما

پایان
89


تعداد صفحات : حجم فایل:8,506 کیلوبایت | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود