تارا فایل

تحقیق در مورد مفاهیم صوتی


مفهوم Bass

معنی باس یک سیستم اینه که رفتار اون سیستم در فرکانسهای پایین (زیر ۱۶۰ هرتز) چگونه هست. اگه یک سیگنال با شکل موج سینوسی رو با فرکانسهای پایین ۱۶۰ هرتز به سیستم اعمال کنیم و رفتار سیستم رو بررسی کنیم، این رفتار همان پاسخ سیستم در ناحیه پایین یا Bass سیستم نامیده میشود. البته معنی باس از نظر فرکانسی خیلی دقیق مشخص نشده ولی بطور حدودی از فرکانس ۸۰ تا ۱۶۰ هرتز رو ناحیه Upper Bass و از ۴۰ تا ۸۰ رو MiddBass و از ۲۰ تا ۴۰ هرتز رو LowBass مینامند.

حتما بازه های فرکانسی رو بر حسب دسی بل بر روی یک کاغذ داشته باشید تا ببینید فواصل فرکانسی در بازه پایین چگونه هست و آنرا با نواحی بالاتر مقایسه کنید.

پاسخ فرکانسی دامنه باس سیستم خیلی به پاسخ فرکانسی دامنه بلندگو بستگی داره و هر چقدر گسترش فرکانسی بلندگو بیشتر باشد و حجم اتاق (و نیز آکوستیک محیط) توان بیشتری در انتقال صحیح فرکانسهای پایین داشته باشند شما فرکانسهای پایین تری را خواهید شنید. اکثر بلندگوهای ارزان قیمت پاسخ باس درستی ندارند و صدا در این ناحیه حالت طبیعی نداشته و یک Coloration رو در صدا حس میکنید. الکترونیک سیستم هم در پاسخ باس تاثیر داره و از نظر من Solidstate ها عموما باس گسترش یافته تری نسبت به Tube ها دارند. نکته مهم سازگاری Power Amp با بلندگو از نظر جریان دهی هست و هر چقدر کنترل آمپلی فایر بر روی اسپیکر بیشتر باشد باس بهتری خواهیم داشت.

جالبه بدونید سیستم گوش انسان هنگام دریافت سیگنال فرکانسهای پایین کمی خطا داره. مساله ای که خیلی ها در مورد اون اشتباه میکنند صدای Bass هست که بعضی ها فکر میکنند هر سیستمی بیشتر Doom Doom کنه باس بهتری داره. سیستمی درست باس رو پخش میکنه که اصلا حالت فوروارد نداشته باشه و شما بوضوح صدای اون ساز رو در فرکانس پایین بشنوید. فراموش نکنید صدای یک ساز با Boom فرق داره.

برای تست فرکانسهای پایین میتونید از آلبوم های Massive Attack استفاده کنید. من از رکوردهای تایتانیک (آهنگ اول و پنجم) و گلادیاتور استفاده میکنم.

آلودگی صوتی Noise Pollution

مقدمه:

امروز آلودگی صوتی نسبت به سایر آلودگی ها در اولویت پائین تری قرار گرفته است، چرا که خطرات بهداشتی ناشی از آن به سرعت قابل رویت نمی باشد؛ اما در عین حال نباید از این موضوع غافل شد که در قرن اخیر، بسیاری از شهرهای بزرگ با این مساله و عوارض ناشی از آن به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی مواجهند؛ و از این رو کنترل آن از امور مهمی است که اندیشه بسیاری از برنامه ریزان شهری را به خود معطوف ساخته است.

مفهوم آلودگی صوتی و منابع مولد آن

در تعریف ساده، آلودگی صوتی یا سرو صدا، امواج ناخواسته ای است که تحت شرایط مکانی و زمانی خاص، بر فعالیتهای ارگانیسم های زنده به ویژه انسان تاثیر گذاشته و ممکن است با ایجاد عوارض متعدد جسمی و روحی، آرامش و راحتی او را سلب کند.

بطور کلی منابع مولد آلودگی صوتی، به دو دسته ی “ثابت” و “متحرک” تقسیم می شوند؛ از جمله منابع ثابت می توان به سیستم های خنک کننده، نیروگاههای حرارتی، صنایع گوناگون، ساختمان های در دست احداث، مراکز تجاری و عمومی و… اشاره کرد و از جمله منابع متحرک، می توان انواع وسایل حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی را نام برد.

آثار آلودگی صوتی بر انسان

مطالعات متعدد نشان داده است که روبرو شدن با صداهای ناهنجار، اثر زیان آور و مخاطره آمیزی بر سلامت انسان دارد. نوع و میزان واکنش انسانهایی که در محیطهای پر سر و صدا مشغول به کار بوده و یا در حال زندگی هستند، در طول شبانه روز و حتی از مکانی به مکان دیگر متغیر است.

به طور کلی اثرات ناهنجار آلودگی صوتی بر انسان را می توان به دو دسته اثرات مستقیم و اثرات غیر مستقیم تقسیم کرد، که به شرح ذیل است:

الف- اثرات مستقیم: که خصوصاً به آسیب های مربوط به حس شنوایی و مکانیسم ایجاد آنها مربوط می شود. از ساده ترین و محسوس ترین عوارضی که سر و صدا برای انسان به ارمغان می آورد، از دست دادن قدرت شنوایی است، حتی صدای مداوم و غیرآزاردهنده نیز برای انسان مضر بوده و حساسیت گوش را نسبت به انواع صداها تقلیل می دهد. شنیدن صدایی با شدت صوتی 100 دسی بل (واحد اندازه گیری شدت صوت) به مدت 10 دقیقه، نیاز به استراحتی به مدت 20 دقیقه در محیطی کاملاً آرام دارد تا اثر آن را جبران نماید.

اثرات بلند مدت سر و صدا بر گوش انسان به صورت “کری ادراکی یا عصبی” ظاهر می گردد؛ همچنین در نتیجه کارکردن در محیطهای شلوغ و پر سر و صدا، سلولهای شنوایی از بین رفته و منجر به کری غیرقابل برگشت می گردد، که این نوع افت شنوایی را در اصطلاح “کری شغلی” می نامند. در ضمن، افزایش سن نیز بر کاهش شنوایی تاثیر زیادی دارد، بطوریکه ابتدا در فرکانس های بالاتر با شدت بیشتری اعمال می شود اما به تدریج به عنوان بخشی از روند فیزیولوژی، با افزایش سن این حساسیت کاهش می یابد. نباید فراموش کرد که میزان کاهش شنوایی در اثر افزایش سن، در افراد مختلف متفاوت است؛ حتی در مورد زنان، تاثیر سن در کاهش شنوایی در مقایسه با مردان کمتر است.

ب- اثرات غیرمستقیم: که عبارتند از:

حساسیت عصبی، تحریک پذیری شدید، گرفتگی عضلانی، شوک عصبی، خستگی جسمی و روحی، سرگیجه، ترس و اضطراب، آشفتگی خواب، آلرژی، افزایش ضربان قلب و فشارخون، اختلال در تعادل بدن، انقباض عروق خونی پوست، کاهش فعالیت سیستم گوارشی و سوء هاضمه، ضعف قوه بینایی و جنسی، تمای به قتل و خودکشی و غیره.

لازم به یادآوری است که از میان اثرات مذکور، اثرات ذهنی و روانی بر حسب حساسیت شخص، موقعیت، زمان و حالات روانی افراد متفاوت است؛ اما در مجموع، از قدرت فراگیری افراد کاسته، و بر تعداد اشتباهات در انجام کارهای فکری می افزاید.

روش های کنترل آلودگی صوتی

با توجه به عوارض و پیامدهای نامطلوب آلودگی صوتی در محیطهای طبیعی، اجتماعی و بویژه انسانی، ضرورت کنترل آن بطور جدی مطرح می گردد؛ از این رو، به منظور مقابله با این مساله، روش های مختلفی وجود دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود.

1- کاهش یا حذف سر و صدا از منبع تولید، که به این منظور باید از تجهیزات و امکانات فنی و عملی بهره گرفت.

2- جلوگیری از انتقال سر و صدا از منبع تولید، که به این منظور باید بین منبع مولد سر و صدا و گیرنده آن سری ایجاد کرد، و یا باید منبع مولد سر و صدا را به محلی مناسب انتقال داد.

3- کنترل صدای ناشی از وسایل نقلیه ی موتوری، که به این منظور باید از توان دانش ترافیک و حمل و نقل شهری در مکان یابی تاسیسات و تجهیزات، هدایت سفرهای درون شهری، کنترل سرعت، کنترل فنی وسیله نقلیه و… بهره گرفت.

4- ایجاد فضاهای سبز، از طریق کاشت درختان و درخچه ها.

5- آموزش عمومی افراد جامعه، به منظور ارتقاء فرهنگ شهری و اجتماعی نظیر ملاحظه در استفاده از بوق اتومبیل، کنترل صدای رادیو و تلویزیون و غیره.


تعداد صفحات : 8 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود