فهرست مطالب
تبدیل الگوهای کاری سلول های زنده گیاهان به نت موسیقی 2
انرژى گرفتن از گیاهان 5
تبدیل الگوهاى کارى سلول هاى زنده گیاهان به نت موسیقى 5
گیاهان به کاوش قلمرو خود می پردازند: 8
گیاهان از خود دفاع می کنند : 9
گیاهان استدلال می کنند : 9
گیاهان حساس هستند : 10
آیا گیاهان می شنوند؟ 11
نتایج عجیب آزمایش تاثیر تلفن همراه بر گوجه فرنگی 12
تاثیر مستقیم موسیقی بر روی گیاهان: 15
منابع: 16
تاثیر امواج بر گیاهان
تبدیل الگوهای کاری سلول های زنده گیاهان به نت موسیقی
از زمان هاى بسیار قدیم، پزشکان به این حقیقت آشنا بودند که صداى موسیقى در شفاى پاره اى امراض به خصوص بیمارى هاى روانى اعجاز مى کند. رشد گیاهان را سرعت مى بخشد و در حیوانات و انسان هائى که در معرض انواع صداها قرار مى گیرند و تغییرات و تحولات کاملاً محسوسى پدید مى آورد و اینک براساس دانش جدید، همه این پدیده ها نشانگر آن است که امواج صدا حامل نوعى انرژى هستند که عمیقاً بر روى سلول ها اثر مثبت یا منفی، باقى مى گذارند. در مصر قدیم، صدا به عنوان یکى از ابزارهاى اصلى براى درمان پاره اى بیمارى هاى به کار مى رفت. یونانیان، ایرانیان، هندى ها، سرخ پوستان آمریکا و بسیارى از قبایل بدوى از این سیستم معالجه سود مى گرفتند. فیثاغورث حکیم یونانی، در آموزش هاى خود، از صدا به عنوان یک نیروى خلاق نام مى برد که ارتعاشات آن هم جنبه مادى و فیزیکى و هم اثرات معنوى دارد. او مدعى بود که این علم را در انجمن هاى سرى مصر فرا گرفته است. بنابراین مقدمه، اگر در مصر قدیم به خواص و آثار مرتبط بر صدا تا این حد آشنائى داشتند کاملاً منطقى به نظر مى رسد که جنبه هاى آکوستیک معمارى (بخشى از علم فیزیک که به مطالعه اصوات و امواج صوتى مى پردازد، امکانات یک مکان از نظر پخش امواج صوتى را آکوستیک مى گویند.) را در ساختمان هرم رعایت کرده باشند و حقایق مشهود نیز این گمان را تایید مى نماید.
در تمدن و فرهنگ ملل قدیم به خصوص در افسانه هاى ملت چین، مکرر از نوعى "نداسنگ" یاد مى شود. این سنگ ها از نوع یشم بوده و به هنگام برخورد دو قطعه از آنها، آوائى خوش شبیه به آهنگ موسیقى شنیده مى شود. چینى ها این طنین را صدائى آسمانى و نداى بزرگ طبیعت مى نامیدند. همچنانکه صوفیان، لفظ "هو" را که به معناى حق یا "الله" به کار مى برند، کلمه اى پرطنین و مقدس مى شمارند.
یکى از جالب ترین تجربیات در مورد تایید صدا به وسیله خانم "دوروتى رتالاک" همسر یک موسیقیدان به عمل آمده است. وى به اتفاق "فرانسیس برومن" استاد رشته زیست شناسى دانشگاه آمریکا، چند نمونه گیاه را براى انجام مطالعات خود انتخاب کردند. یک نمونه از گیاهان در مقابل بلندگوئى که صدا تند موسیقى "راک" از آن پخش مى شد و نمونه هاى مشابه دیگر در مقابل موسیقى ملایم کلاسیک قرار داده شد و غرض این بود که رشد آن گیاهان، با نمونه هاى مشابهى که در فضاى ساکت نگاهدارى مى شد مقایسه شود. نتیجه آزمایش نشان داد که گیاهان دسته اول سعى داشتند تا آنجا که ممکن است خود را از منبع صدا دور کنند تا آنجا که زاویه انجراف و خمش گیاه تا ۸۰ درجه رسید، ساقه ها باریک و شکننده شد و چندى بعد بعضى از آنها به کلى خشکید. در حالى که در گیاهان دسته دوم عکس این حالت مشاهده شد، ساقه ها خود را به بلندگو نزدیک ساخته و به دور آن پیچیدند ریشه ها قوت گرفت، شکوفه ها زودتر از موعد شکفتند و گیاه درشت و استوار گردید.
بعدها "دکتر دیل کوچمن" استاد علوم باغبانى و گیاه شناسى ایستگاه کشاورزى تجربی، تجربیات خانم "دوروتى رتالاک" را با نمونه ها و امکانات بیشترى که در اختیار داشت دنبال نمود و نتایج خود را به قرار زیر بیان نمود:
۱. در صورتى که گیاه با موسیقى مطبوع خود تغذیه شود، در یک سوم زمان طبیعى لازم، شکفته مى شود و به ثمر مى رسد.
۲. چنانچه شدت و ارتفاع صوت و یا زمان "تغذیه صوتى گیاه" بیش از حد لازم باشد، در این صورت واکنش منفى نشان مى دهد و نتیجه معکوس مى شود.
۳. انواع آلات موسیقى بر روى گیاهان تاثیرهاى متفاوت دارند، نوع موسیقى و زمان تغذیه صوتى هر گیاه باید بر حسب تجربه مشخص شود.
۴. هر گیاه آهنگ و موسیقى خاص خود را دوست دارد و در مقابل آن بیشترین حساسیت را نشان مى دهد. بسیارى از گیاهان ظاهراً به نواى "فلوت" یا "ویلون" بیش از سازهاى دیگر عکس العمل نشان مى دهند.
براساس تحقیقات دکتر "سینگ" استاد دانشگاه هند، پس از سال ها تجربه در زمینه آثار صدا، این نتایج حاصل شده است:
۱. موسیقى موجب مى شود که گیاه به مقدار ۶۰% الى ۱۰۰% درصد اکسیژن بیشتر از حد متعارف آزاد کند و چون مقدار اکسیژن آزاد شده دقیقاً متناسب با مقدار کربن جذب شده از گازکربنیک موجود در هوا است، در نتیجه گیاه مقدار بیشترى رشد مى کند و مقدار فراوان ترى گل یا میوه مى دهد.
۲. تحریکات مکرر موسیقى موجب ایجاد تغییرات مثبت در کروموزم هاى سلولى پاره اى از گیاهان مى گردد و به دگرگونى ماهیت و اصل آن منتهى مى شود (کروموزم: رشته هاى موجود در سلول هاى جنسى که عامل انتقال صفات وراثتى هستند)
۳. تاثیر صدا در متابولیسم گیاهان نه یک افسانه موهوم، بلکه یک پدیده فیزیکى مشخص و قابل اندازه گیرى است که همانند نور و حرارت، از عوامل موثر و قطعى به شمار مى رود.
اداره کشاورزى هندوستان، با استفاده از تجربیات "دکتر سینگ" در سال ۱۹۵۸ به کمک موسیقى از ۲۸ تا ۶۱ درصد میزان محصول برنج و نیشکر را بالا برد.
"جرج اسمیت" دانشمند و محقق آمریکا با کشت ذرت و لوبیاى روغنى در مزرعه شخصى خود و بهره گیرى از موسیقى ملایم و شاد که مرتباً از بلندگو پخش مى شد نیز به همان نتیجه رسید. به اعتقاد این دانشمند در جهان اطراف ما طیف وسیعى از انرژى هاى گوناگون وجود دارد که فقط معدودى از آنها شناخته شده و صدا نیز یکى از انواع آن است.
انرژى گرفتن از گیاهان
انرژى گرفتن از گیاهان باعث پژمرده شدن گیاهان مى شود (مخصوصاً گل ها). اگر شما دردهاى جسمى و روحى داشته باشید انرژى گیاهان روى بدن شما تاثیر مثبت مى گذارد و باعث شفاى شما مى شود ولى متاسفانه احتمال خیلى زیادى دارد که گل ها پژمرده شوند.
حالا اگر مى خواهید هم انرژى بگیرید و هم اینکه باعث پژمرده شدن گل هاى شما نشوید مى توانید از آهنگ هاى ملایم و شاد استفاده نمائید. زیرا موسیقى ملایم و شاد "کلاسیک" باعث سرشارى روح و روان خود و برگرداندن انرژى از دست رفته گیاهان مى گردد. در این صورت هم شما از گیاهان انرژى مثبت مى گیرید (انرژى منفى شما را گیاه جذب مى کند) و هم اینکه با موسیقى و مهر و محبت نسبت به گیاه، انرژى از دست رفته گیاهان را بر مى گردانید.
باتوجه به این موضوع، شما مى توانید استفاده درستى از این علم ببرید.
تبدیل الگوهاى کارى سلول هاى زنده گیاهان به نت موسیقى
دى ماه ۱۳۶۶، با محاسبات و معادلات ریاضى یک ژن شناس ژاپنى به نام "زوسومواونو" روبه رو هستیم. او تصمیم گرفت که الگوهاى سلول هاى زنده را به نت موسیقى تبدیل کند. فکر کرد که شنیدن کد ژنتیک بهتر از نگاه کردن به آنها است و الگوها را آسان تر مى توان یافت. اما او در این مرحله کشف کرد که نه تنها ژن ها عامل حیات هستند، بلکه خود آنها آهنگ هم دارند. بخشى از ژن هاى موش را به آهنگ درآورد. صداى آن مثل یک "والس" زنده بسیار شبیه به آهنگ هاى "شوپن" بود. نت هاى حاصل از ژن ها اتفاقى نیست، بلکه بسیار شبیه کار آهنگسازان معروف است.
جالب است که آهنگ حاصل از سلول هاى سرطانی، افسرده است، در حالى که ژنى که شفافیت به چشم مى دهد، با آواز نشاط انگیزى که با روح و روشن است همراه مى باشد.
آقاى "اونو" گفت: فکر مى کنم آنچه در اینحا حکمفرما است، تحت اصولى است که بر خیلى از چیزهاى دیگر حاکم است. بر ژن، بر آواز پرنده و بر آهنگ موسیقى.
من این نوشته را جالب دیدم، زیرا خودم هنگام شفابخشى موسیقى هاى خارج از این جهان را مى شنوم (موسیقى هاى کیهانی). ارتعاشات در ریشه زندگى قرار دارند و ارتعاشات خود را به الگوها شکل مى دهند که به نوبه خود صدا را که موسیقى است به وجود مى آورند.
طبیعت تنها شامل موسیقى نمى شود. همه چیز در خلقت موزون است. فقط انسان است که سعى دارد آن نظم را به هم بریزد. من تمام چیزهائى را که براى گوش هایم موسیقى بود نام بردم. شما چرا نامى نمى برید؟ باید در صدد تشخیص صداهاى شگفت آورى باشید که روى شما اثر مى گذارند، روى امواج ذهنى شما و شما آنها را قبلاً سرسرى گرفته اید و اغلب آنها رایگان هستند، آزمایش و تحقیق کنید.
نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که موسیقی بر پدیده های متفاوت جوانه زدن، رشد، نمو و تکوین گیاهان و پدیده های فیزیولوژیک مثل فتوسنتز و نیز زمان و میزان گل دهی و عملکرد گیاهان موثر است.
ابتدا تصور بر این بود که هیچ احساس درک و حافظه ای در گیاهان وجود ندارد ولی آزمایش های مختلف خلاف این مساله را ثابت کرده است. یکی از این آزمایش ها، آزمایش دکتر فوگل و ویلیام رس بود که با استفاده از ثبت امواج به وسیله لرزه نگاری الکترونیکی و تاثیر آب داغ بر ریشه گیاهان و آبیاری توام با نوازش اثر انرژی روی را روی گیاهان آزمایش کردند.
وی افزود: همچنین نتایج آزمایش های دکتر باکستر که با استفاده از دستگاه دروغ سنجی که در برابر رطوبت تغییر حالت ها را رسم می کرد و رسیدن آب با دمای مناسب به ریشه، منحنی کاملا شبیه منحنی حالت انسانی است که دچار هیجان شدید شده باشد و آزمایش های دیگر که مربوط به نشان دادن اثر امواج الکترو مغناطیسی
روی گیاهان بود نشان دادند که گیاهان دارای حس و حافظه و درکت و شعور هستند و حتی توان برقراری روابط عاطفی با سایر جانداران و انسان را دارند پس اگر چنین است چرا امواج صوتی و موسیقی بر آنها موثر نباشند؟
در ادامه به آزمایش های دیگری که برای سنجش تاثیر موسیقی بر گیاهان انجام شده، اشاره کرد و گفت: آزمایشهای انجام شده در سال ۱۹۴۰ به کمک موسیقی ممتد و متناوب و آزمایش های Droty Retalluak در سال ۱۹۷۳ که شامل ۸ ساعت تیمار گیاهان در هر شبانه روز با تنی یکنواخت و ۳۰ ساعت تیمار گیاهان در هر شبانه روز در گیاهان کنترل بود نشان داد که گیاهان به تحریک صدای خارجی واکنش نشان می دهند و همچنین بعدا آزمایش های زیادی نیز روی گیاهان انجام شد که همه اینها نشان داد که به طور کلی موسیقی بر پدیده های متفاوت جوانه زنی، رشد و نمو، تکوین گیاهان، پدیده های فیزیولوژیکی مثل فتوسنتز و نیز زمان و میزان گل دهی و عملکرد گیاهان موثر است و موسیقی روی شاخص و پدیده های متفاوت زیستی گیاهان نوع و شدت اثر متفاوت دارد؛ البته اثر موسیقی به گونه گیاهان و به نوع موسیقی نیز بستگی دارد.
وی در پایان به برخی دورنماهای آینده این پژوهش ها و نتایج آنها پرداخت و گفت: با بهره گیری از نتایج ایین قبیل تحقیقات، گیاهانی با رشد و نمو و عملکرد بهتر و بسیار متفاوت با گیاهان کنونی و مقاوم به انواع آفت ها و تنش های محیطی به دست می ایند و همچنین راههای بسیار ساده و جدید برای حفاظت از گیاهان در شرایط نامساعد ارائه می شود و در نتیجه با این روش می توان از محیط زیست حفاظت کرده و از فقر و گرسنگی جلوگیری کرد.
گیاهان به کاوش قلمرو خود می پردازند:
اگر خاکی که گیاه در آن ریشه دوانده است خیلی اشتهاآور نباشد، گیاه چه می کند؟ آیا تسلیم تقدیر خود می شود و از گرسنگیمی میرد؟ نه، هرگز! گیاهان لزوماً به آنچه دمِ دستشان است اکتفا نمی کنند:بلکه در جست وجوی غذای مناسب به کاوش در قلمرو خود می پردازند. البته بهدلخواهِ خود، از چمنزاری به مرغزار دیگر پرسه نمی زنند، اما ریشه های آنهامی توانند خاک را "بچشند" و به سوئی رو آورند که از لحاظ موادمعدنی و آب مورد نیاز گیاه، وضع بهتری دارد. برخی از گیاهان، در این جستوجو فعالانه غذا استعداد بیشتری دارند. مثلاً پیچک یا پاپیتال، وقتی کهخاکی را مناسب تشخیص دهد، ریشه های خود را در بخش محدودی از خاک میگستراند و به سرعت رشد می کند. بدین سان، توده ای از ریشه حجیم و سنگینپدید می آید، و پیچک می تواند حداکثر مواد مغذی خاک را بمکد. اما اگر خاکمساعد نباشد، پیچک ریشه های خود را مثل تار عنکبوت در همه سو پخش می کندتا به بخش مساعد خاک برسد و مواد بهتری برای تغذیه پیدا کند. در واقع،پیچک به یاری ریشه های خود حرکت می کند و به کاوش خاک می پردازد تا منطقه مطلوب تری را برای زیست پیدا کند.
گیاهان از خود دفاع می کنند :
اینکه پای گیاه در خاک بند شده است، لزوماً بدین معنی نیست که هر مزاحمی به خود حق دهد که به شاخ و برگ و گل گیاه تجاوزکند. بیشتر گیاهان بلد هستند که از خود دفاع کنند، و شیوه دفاعی برخی ازآنها به راستی شگفتی انگیز است. مثلاً، ذرت، وقتی که کرم پروانه ای قصد میکند از برگ های او بالا برود، از دیگران کمک می طلبد. او مهاجم مزاحم رااز آب دهانش تشخیص می دهد، و فوراً مواد مشخصی ترشح می کند به نام"ترپنوئید" (terpenoide) که زنبورها را به سوی خود جلب میکند، و نه هر زنبوری، بلکه زنبوری را که دشمن شماره یک کرم پروانه است!این زنبور عادت دارد که تخم های خود را در بدن کرم بگذارد تا رشد کنند.معلوم است که با همین شیوه دفاعی ذرت، بر سر کرم بی احتیاطی چه بلائی میآید!
یک شیوه دفاعی دیگر که کاملاً گیاهی است، بهدرخت اقاقیائی اختصاص دارد که در کشور کنیا می روید: درختی به نام"Acacia drepanolo dium".
وقتی که آنتیلوپ ها (جانوران شبیه گوزن) ارادهمی کنند که برگ های نوجوان این اقاقیا را بخورند، درخت از تیغ های تیز وگزنده خود برای دفاع استفاده می کند. این تیغ ها واقعاً برای دفاع بر رویدرخت پدیده می آیند. پژوهشگران متوجه شده اند که اگر این اقاقیا را چندماه از حمله آنتیلوپ ها مصون نگه دارند، تیغ های او ـ که دیگر مصرفیندارند ـ تا ۷۰ درصد کوتاه می شوند!
گیاهان استدلال می کنند :
اگر استدلال به معنی "یافتن بهترین راهبرای حل مسائل" باشد، می توان گفت که گیاهان حتی به نوعی استدلالدارند. برای ما انسان ها گاهی مشکل است که خوشبختی را تعریف کنیم، اماگیاهان می دانند که چه نیازی دارند: خوردن، نوشیدن و در جوار آفتاب بودن!برای رسیدن به این هدف ها هم، خود را به اصطلاح به آب و آتش نمی زنند،بلکه از منطقی ترین راه ممکن مسائل شان حل می کنند. مثلاً نوعی درخت نخلبه نام "Verschffeltia splen dida" وقتی که احساس می کند نخلرقیبی مواد معدنی و نور آفتاب را از او می دزدد، به راحتی جا خالی می کندو تغییر مکان می دهد. چگونه؟ در جهت خلافِ همسایه مزاحم خود ریشه هائی میدواند. روی این ریشه ها شاخه های جدیدی می رویند، و در همین حال، بخشی ازدرخت نخل که در سایه مانده، خشک می شود و می میرد. بدین سان، مسئله بیآنکه دو درخت با هم دست به گریبان شوند، حل می شود!
از این جالب تر، شیوه "استدلال"گیاهی است به نام "کتان صحرائی" (cuscute) که انگل گیاهاندیگر و به راستی فرصت طلب است. این گیاه برای ادامه زندگی، مواد موردنیازخود را از یک گیاه میزبان کِش می رود، و برای این کار مَکَنده هائی داردکه از آنها مثل نِی مخصوص نوشیدنی استفاده می کند. این مَکَنده ها به اوامکان می دهند که شیره گیاهی گیاهان دیگر را (که حاوی مواد معدنی و آباست) و نیز مواد غذائی را که گیاه میزبان از راه فتوسنتز می سازد، به دستبیاورد. اما هرگز بیش از اندازه مکنده تولید نمی کند، زیرا این کار مستلزمصرف انرژی است. اگر سفره گیاه میزبان خیلی پر و پیمان باشد، گیاه انگل تامی تواند مکنده تولید می کند تا مواد غذائی بیشتری به دست بیاورد. اما اگرگیاه میزبان خودش هم فقیر باشد، گیاه انگل فقط تعداد اندکی مکنده تولید میکند. این هم گیاهی که اقتصاد می داند و در مصرف انرژی اسراف نمی کند!
گیاهان حساس هستند :
گیاهان حساس هستند، آنقدر حساس که پنداری از برگگل هم نازک تر هستند! بیائید برای اثبات این قضیه دست به آزمایشی بزنیم:دو بوته گوجه فرنگی را در نظر می گیریم. با اولی کاری نداریم، اما بر رویدومی، با انگشت ضربه هائی می زنیم. خواهیم دید که دومی ـ بعد از این ضربههای خفیف ـ رُشدش کُندتر می شود. به نظر می آید که همین ضربه های سبکانگشت برای او در حکم یک "استراس" بوده است! ظاهراً این نوعواکنش حاکی از حساسیت، در میان همه گیاهان مشترک است، و همه آنها بهنوعی حس "لامسه" دارند. بعضی از گیاهان حتی بیش از اندازهحساس هستند. مثلاً گیاه کوچکی به نام "دیونه: Dionnee" را درنظر بگیریم که نام عامیانه اش "مگس گیر" است و نام علمی اش"Dionaea muscipula" و در آمریکای شمالی می روید. این گیاه ـکه برخلاف نامش بیشتر از خوردن مورچه ها و ملخ ها لذت می برد ـ راز عجیبیدارد: روی برگ های آن کُرک هائی وجود دارند که از نوعی حس لامسه برخوردارهستند.
این کُرک ها در واقع ردیاب قربانیان گیاههستند. همین که حشره ای روی برگ بنشیند و به یکی از این کُرک ها بخورد،فوراً یک سیگنال الکتریکی پدید می آید و برگ گیاه به سرعت بسته می شود وحشره بیچاره را زندانی می کند. آنگاه حشره توسط آنزیم های گوارشی بسیارنیرومند گیاه تجزیه و هضم می شود!
در فارسی این گیاه عجیب را"شَجَرالحَشرات" نیز نامیده اند، و در زبان های اروپائی به"گیاه دیونه" نیز معروف است. شنیدنی است که واژه"دیونه" از نام "دیونه: Dione" اخذ شده است که دراساطیر یونانی و رومی مادرِ "آفرودیت" یا ونوس (الهه زیبائی)است. ظاهراً زیباترها و حساس ترها، همیشه هم مهربان ترها نیستند!
دیونه (یا گیاه مگس گیر) نظایری هم دارد که همه آنها را معمولاً "گیاهان گوشتخوار" می نامند.
آیا گیاهان می شنوند؟
برخی از پژوهشگران می گویند: "بله، گیاهانصداها را می شنوند!" یکی از آنها حتی ادعا می کند که دانه ها وساقه نخودفرنگی را در معرض صداهای دلنوازی در حد ۸۰-۷۰ دسیبل (کمی قوی تراز صدای حرف زدن معمولی) قرار داده و ملاحظه کرده است که نخودها زودترجوانه زده و رشد کرده اند. این پژوهشگر ادعا می کند که برخی از صداهاگیاهان را تحریک می کنند که نوعی هورمون گیاهی به نام اسید "ژیبهرلیک" (gibberellique) تولید کنند و از این راه باعث رشد سریع ترآنها می شوند. چند سال، پیش، یکی از پژوهشگران به نام حتی کتاب پرفروشیمنتشر کرد که در آن ادعا کرده بود گیاهان از موسیقی بسیار خوششان می آید،و توصیه کرده بود که، هر روز کمی برای گل هایتان ویلن بنوازید، و هر شب باآنها حرف بزنید تا زودتر رشد کنند و همیشه شاداب بمانند! بسیاری از گیاهشناسان علاقه مند به موسیقی هم سعی کرده اند که تاثیر آهنگ های کلاسیک،راک، و… را بر روی گل ها و گیاهان بیازمایند. البته می توان پذیرفت کهگیاهان به صدا هم حساسیت دارند، اما هنوز دلیل علمی در دست نداریم که آیاآنان از موسیقی کلاسیک خوشش می آید، یا از راک و متال
نتایج عجیب آزمایش تاثیر تلفن همراه بر گوجه فرنگی
این نگرانی به مجموع نگرانی های پیشین افزوده می شود که در شش ماه گذشته، تحقیقات مشابهی نشان دادند امواج ناشی از تلفن همراه، می تواند باعث بروز سرطان مغز، افزایش بزاق دهان، اختلال در بخشی از اعصاب شنوایی گوش و خطر بروز عوارض نازایی نزد زنان و مردان باشد.
بنا بر یک تحقیق علمی انجام شده بر بوته گوجه فرنگی، امواج تلفن همراه، اثرات مخربی بر جانداران دارد.
با این که این تجربه علمی روی یک گیاه انجام شده، ولی نتایج آن باعث افزایش نگرانی ها از استفاده همیشگی از تلفن همراه بر انسان گشته است.
یک گروه تحقیق علمی وابسته به دانشگاه "کلرمون فران" فرانسه، با هدف بررسی آثار احتمالی امواج همیشگی تلفن همراه بر جانداران، از بوته گوجه فرنگی استفاده کرده و تغیرات این گیاه را در رویارویی با این امواج، مورد مطالعه و آزمایش قرار داده است.
بر پایه این تحقیقات، بوته گوجه فرنگی در همان ده دقیقه اول که در کنار یک تلفن همراه، آن هم بدون مکالمه است و امواج الکترو مغناطیس را دریافت و یا صادر می کند، از خود مولکولی ترشح می کند؛ این مولکول نزد بیولوژیست ها، به مولکول "استرس" معروف است و گیا هان به محض آسیب دیدن، آن را ترشح می کنند.
البته این نگرانی به مجموع نگرانی های پیشین افزوده می شود که در شش ماه گذشته، تحقیقات مشابهی نشان دادند امواج ناشی از تلفن همراه، می تواند باعث بروز سرطان مغز، افزایش بزاق دهان، اختلال در بخشی از اعصاب شنوایی گوش و خطر بروز عوارض نازایی نزد زنان و مردان باشد.
بنا بر این گزارش، تحقیقات علمی بین المللی گسترده ای در سیزده کشور جهان از مدت ها پیش با عنوان انتر تلفن در حال انجام است و پیش بینی می شود نتایج این تحقیقات در هفته های آتی منتشر شود؛ هدف از این تحقیقات، رابطه بین بروز تومور مغزی و تلفن همراه است.
وزارتخانه های بهداشت کشور های غربی، در نظر دارند با استفاده از وسایل آموزشی و رسانه ها، خانواده ها را نسبت به خطرات احتمالی استفاده دایمی از تلفن همراه هشدار و آموزش دهند، به ویژه این که پدیده تلفن همراه، نوپا بوده و هنوز عوارض امواج الکترو مغناطیس آن در میان مدت، مورد مطالعه دقیق قرار نگرفته است، ولی کاوشگران نسبت به خطرات احتمالی این امواج برای انسان ها به ویژه نوجوانان در بخش مغز آنان و آن هم بر پایه نظریات علمی موجود، نگرانی های خود را اعلام کرده و نسبت به آن هشدار هایی داد ه اند.
"فرانسواز بودن"، رئیس کانون سلامتی و رادیو فرکانس درباره تحقیقات انجام شده بر بوته های گوجه فرنگی به روزنامه فیگارو گفت: تحقیقات انجام شده به وسیله این گروه علمی معتبر، نشان می دهد که امواج تلفن همراه بر سلامتی انسان بی تاثیر نیست و لازم است تحقیقات گسترده و عمیقی در این زمینه انجام شود تا به نتیجه قطعی دست یابیم، ولی تا انجام این تحقیقات احتیاط حکم می کند در استفاده از این وسیله بدون دغدغه سلامتی نباشید.
"روزلین باشلو"، وزیر بهداشت فرانسه در زمینه اقدامات وزارت بهداشت در زمینه اثرات مخرب تلفن همراه و اقدام هشدار دهنده اظهار داشت: ما نمی خواهیم استفاده از وسیله ای را که یک پیشرفت علمی برای بشریت است، ممنوع کینم و یا آن که از آن غولی بسازیم، بلکه می خواهیم روش استفاده درست آن را به ویژه در میان کودکان و نوجوانان ترویج دهیم.
گفتنی است، تلفن همراه حتی در حالت مکالمه نکردن نیز در حال دریافت و یا پخش امواج الکترو مغناطیس به پیرامون خود است.
انواع آلات موسیقی بر روی گیاهان تاثیرهای متفاوت دارند نوع موسیقی و زمان تغذیه صوتی هر گیاه باید بر حسب تجربه مشخص شود . – هر گیاه آهنگ و موسیقی خاص خود را دوست دارد و در مقابل آن بیشترین حساسیت را نشان می دهد.بر اساس تحقیقات دکتر سینگ استاد دانشگاه هند، پس از سالها تجربه در زمینه آثار صدا ، این نتایج حاصل شده است: ۱- موسیقی موجب می شود که گیاه به مقدار ۶۰٪ الی ۱۰۰٪ اکسیژن بیشتر از حد متعارف آزاد کند و چون مقدار اکسیژن آزاد شده دقیقا متناسب با مقدار کربن جذب شده از گازکربنیک موجود در هوا است، در نتیجه گیاه مقدار بیشتری رشد می کند و مقدار فراوانتری گل یا میوه می دهد.
۲- تحریکات مکرر موسیقی موجب ایجاد تغییرات مثبت در کروموزومهای سلولی پاره ای از گیاهان می گردد و به دگرگونی ماهیت و اصل آن منتهی می شود ( کروموزوم:رشته های موجود در سلولهای جنسی که عامل انتقال صفات وراثتی هستند)
۳- تاثیر صدا در متابولیسم گیاهان به یک افسانه موهوم ، بلکه یک پدیده فیزیکی مشخص و قابل اندازه گیری است که همانند نور و حرارت، از عوامل موثر و قطعی به شمار می رود. بر طبق تحقیقات مشابه، موسیقی ممکن است تاثیر منفی نیز داشته باشد. بر حسب اینکه موسیقی خوب یا بد گوش بدهیم، می تواند مانند زهر در بدن عمل کند. مطالعاتی که در زمینه تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان انجام شده، نشان داده که برای مثال، موسیقی راک، رشد گیاه را متوقف می کند و برعکس، موسیقی کلاسیک، باعث تسریع رشد گیاه می شود.
نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که موسیقی بر پدیده های متفاوت جوانه زدن، رشد، نمو و تکوین گیاهان و پدیده های فیزیولوژیک مثل فتوسنتز و نیز زمان و میزان گل دهی و عملکرد گیاهان موثر است. دکتر احمد مجد، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم و در سمیناری با عنوان "اثرات موسیقی بر گیاهان" که در دانشگاه تربیت معلم برگزار شد به بررسی نتایج تحقیقات محققان مختلف روی تاثیر موسیقی بر گیاهان پرداخت و گفت: ابتدا تصور بر این بود که هیچ احساس درک و حافظه ای در گیاهان وجود ندارد ولی آزمایش های مختلف خلاف این مساله را ثابت کرده است. یکی از این آزمایش ها، آزمایش دکتر فوگل و ویلیام رس بود که با استفاده از ثبت امواج به وسیله لرزه نگاری الکترونیکی و تاثیر آب داغ بر ریشه گیاهان و آبیاری توام با نوازش اثر انرژی روی را روی گیاهان آزمایش کردند.
تاثیر مستقیم موسیقی بر روی گیاهان:
وقتی که صوتی چند ساعت پیاپی شنیده شود، برخی از گلهای بسیار حساس در جهتی که عکس جهت موسیقی است، خم می شوند. گلهایی که در اطراف صفحه ای چیده شده اند و نوازندگانی در آنجا، ساز می زنند، به میزان تعجب آوری تحت تاثیر قرار می گیرند، پس از دو سه ساعت دیده می شود که گلها سرشان را از سویی که صدای موسیقی می آید، برتافته اند، تردید نمی توان کرد که همه انواع گلها در مقابل ارتعاش هایی که موسیقی به بار می آورد، تحت تاثیر قرار می گیرند..
نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که موسیقی بر پدیده های متفاوت جوانه زدن، رشد، نمو و تکوین گیاهان و پدیده های فیزیولوژیک مثل فتوسنتز و نیز زمان و میزان گل دهی و عملکرد گیاهان موثر است.
دکتر احمد مجد، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم و در سمیناری با عنوان "اثرات موسیقی بر گیاهان" که در دانشگاه تربیت معلم برگزار شد به بررسی نتایج تحقیقات محققان مختلف روی تاثیر موسیقی بر گیاهان پرداخت و گفت: ابتدا تصور بر این بود که هیچ احساس درک و حافظه ای در گیاهان وجود ندارد ولی آزمایش های مختلف خلاف این مساله را ثابت کرده است. یکی از این آزمایش ها، آزمایش دکتر فوگل و ویلیام رس بود که با استفاده از ثبت امواج به وسیله لرزه نگاری الکترونیکی و تاثیر آب داغ بر ریشه گیاهان و آبیاری توام با نوازش اثر انرژی روی را روی گیاهان آزمایش کردند. ……..
منابع:
http://www.tahghigh.net
Science & Vie Jounir , Juin ۲۰۰۴
18