سیستم مداری قفل مرکزی
لیست قطعات :
1- باطری BB0
2- جعبه تقسیم کالسکه ای BB1
3- جعبه فیوز BF
4- کنترل یونیت قفل مرکزی 6235
5- گیرنده یا چشمی سقفی 6230
6- محرک و سوئیچ سمت راننده 6240
7- محرک و سوئیچ سمت شاگرد 6245
8- محرک درب عقب راست 6250
9-محرک درب عقب چپ 6255
10- محرک درب صندوق عقب 6260
11- محور درب باک بنزین 6265
تشریح عملکرد سیستم :
این سیستم از سه بخش : فرستنده،کنترل، کنترل یونیت و محرک ها تشکیل شده است.
بخش اول این سیستم شامل دوقسمت فرستنده و گیرنده می باشد. فرستنده این قسمت که ریموت کنترل نامیده می شود در داخل سوئیچ درب قرار دارد و به همراه راننده است. این سوئیچ را دو قسمت : واحد الکترونیکی و خود سوئیچ فلزی تشکیل شده که باز کردن پیچ روی آن از یکدیگر جدا می شوند و قابل تفکیک هستند. واحد الکترونیک آن دارای دو دیود، یکی به عنوان نشان دهنده فشرده شدن کلید (قرمز رنگ ) و دیگری دیود مادون قرمز فرستنده (بنفش رنگ) است که نور آن فقط در لحظه اول و به صورت خیلی کم رنگ قابل دیدن است. با فشرده کلید ریموت کنترل لحظه اول و به صورت خیلی کم رنگ قابل دیدناست. با فشرده کلید ریموت کنترل، دیود نوری نشان دهنده، روشن شدن و دیود مادون قرمز نیز کد رمز خاصی را ارسال می کند. این کد رمز را ارسال شده توسط گیرنده چشمی داخل خودرو دریافت و تشخیص کد داده می شود. اگر این کد با کد از پیش گذاشته شده در گیرنده سقفی یکسان باشد گیرنده بر روی پایه های 1و 2 خود با ایجاد یک نوسان ولتاژی، دستور باز و بسته شدن درب ها را به کنترل یونیت می دهد. اما اگر کد ارسالی از طرف فرستنده با کد گیرنده یکسان نباشد، گیرنده هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد. بر همین مبنا اگر فرضاً یکی از دو قسمت معیوب شد حتماً هر دو تکه باید تعویض شوند. در داخل ریموت دو باتری ساعتی 3 ولتی وجود دارد. پایه های 7 و 8 گیرنده، پایه های برق و بدنه آن هستند.
گیرنده سقفی پیام دریافت شده از ریموت کنترل را به پایه های 6 و 9 کنترل یونیت می رساند. کنترل یونیت که در زیر سمت راست پایین قاب فرمان داده شده دارای دو پایه خروجی 3 و 4 می باشد. دستورات کنترل یونیت از این دو پایه صادر می شوند. این دو پایه در حالت عادی توسط دو رله داخلی به بدنه اتصال یافته اند. هنگامی که ریموت فشرده شد و پیام از طریق چشمی به کنترل یونیت فرستاده شد این واحد بلافاصله یکی از پایه های 3 و 4 را توسط رله داخلی از بدنه جدا کرده و حدود یک ثانیه به برق وصل می کند. پس در این حالت یکی از پایه ها بدنه و دیگری برق دار است.
با نگاهی به محرک ها در واقع شکلی از موتور DC هستند می توان دید که هر شش موتور در حالت موازی با یکدیگر به پایه های 3 و 4 کنترل یونیت اتصال یافته اند. پس برق و بدنه این پایه های می تواند همزمان کلیه موتورها را در یک جهت به کار انداخته و مثلاً تمامی درب ها را ببندد پس از حدود 1 ثانیه که همه درب ها بسته شده اند،پایه برق دار به حالت برگشته و سیستم تا فشرده شدن بعدی ریموت کنترل،ساکن می شود. بار دیگر که ریموت کنترل فشرده شد دوباره پیام ازطریق چشمی به کنترل یونیت فرستاده می شود. این واحد بلافا صله پایه دیگر از 3 و 4 را توسط رله داخلی از بدنه جدا کرده و حدود یک ثانیه به برق وصل می کند. پس در این حالت جای پایه برق دار است.این بار موتورها که DC بوده و قابلیت حرکت معکوس را دارند در جهت معکوس چرخیده و درب ها را باز می کنند وسپس ساکن می شوند.
این تسلسل می تواند ادامه داشته باشد از یک سوء، همین عکسل العمل را وقتی سوئیچ درب ها را در قفل مربوطه می چرخانیم مشاهده می کنیم. این امر بدین علت است که با چرخاندن سوئچ از سمت راننده و یا شاگرد، پایه بدنه موجود در پایه های 3 محرکهای 6240 و 6245 را به سمت پایه های 1 و2 آنها و متعاقب آنبه پایه های 5 و 7 و 8 کنترل یونیت ارسال می کنیم. این کار دقیقاً همان عکس العمل پیشین را به دنبال خواهد داشت.
عیب یابی سیستم:
قفل مرکز خودرو کار نمی کند :
در چنین مواقعی باید کلیه عناصری که در مسیر قرار دارند به ترتیب اولیویت زیر چک کرد :
1- فیوز F15 را چک کنید.
2- کانکتور دو راهه سیاه رنگ جعبه تقسیم کالسکه ای را چک کنید.
3- قاب درب راننده و شاگرد را باز کرده و کنترل یونیت را چک کنید.
4- سلامت محرک ها را چک کنید.
بین دو سیستم کنترل از راه دور و یا سوئیچ درب ها یکی کار نمی کند :
با توجه به اینکه یکی از این دو سیستم فوق کار می کند پس از ارتباط جعبه تقسیم، جعبه فیوز، و موتور ها سالم هستند.
* اگر قفل مرکز با سوئیچ کار کرده و با ریموت کنترل کار نمیکند :
1- گیرنده چشمی را باز کرده و صحبت عملکرد ریموت کنترل و یرنده را چک کنید.
2- قاب درب راننده و شاگرد را باز کرده و کنترل یونیت را چک کنید.
* اگرقفل مرکزی باریموت کنترل کار کرده و با سوئیچ کار نمی کند :
1- قاب دربراننده و شاگرد را باز کرده و کنترل یونیت را چک کنید.
2- فیش سه راهه سفید رنگ را بیرون کشیده و میکرو سوئیچ را در حالت باز و بسته اهم – چک نمائید.