روشهای بهسازی سایتهای اینترنتی
اشاره :
در ذیل 10 روش مفید و ساده برای بهبود بازده سایت شما توضیح داده شده است:
1. اگر نامه های الکترونیکی خوانده یا جواب داده نمی شوند، اجازه ندهید برایتان هیچ نامه ای فرستاده شود. سعی کنید آدرسها را بررسی کنید تا معلوم شود آیا نامه برای کسی در شرکت ارسال شده و نیاز به جواب دادن دارد یا نه. اگر نمی توانید به نامه های الکترونیکی جواب دهید امکانات مکاتبه را در صفحات خود کم کنید.
2. اگر مشتریان نیاز به تماس دارند ارتباط مستقیم به وجود بیاورید. به عبارت دیگر وقتی کسی از سایت شما استفاده می کند باید بتواند با یک شخص واقعی صحبت کند.
3. اگر کالاهایتان را از طریق اینترنت می فروشید، تا آنجایی که امکان دارد از روال های طولانی برای سفارشات خودداری کنید. در ابتدا به خریدار یک توضیح مختصری در مورد فرآیند سفارش داده و در پایان هر صفحه توضیحی برای قدم بعدی بدهید و نشان دهید که تا کجا پیش رفته است.
4. چقدر طول می کشد تا سرویس دهنده وب شما دوباره به راه بیفتد؟ وقتی که کامپیوتر قفل می کند به چه طریقی سرور به راه می افتد؟ آیا خودکار یا با دخالت یک کاربر است؟ اگر خودکار نیست چقدر طول می کشد؟ اگر جواب سوال آخر شما را راضی نمی کند، باید تصمیم درستی درباره آن بگیرید.
5. وقت مشتریان خود را نگیرید. اگر هر کسی که وارد سایت شرکت شما می شود مجبور شود به یک آگهی تجاری نگاه کند، می توانید از طراح سایت خود بپرسید چرا مشتریانی که با شرکت شما آشنایی دارند باید قبل از آن که کار اصلی خود را انجام دهند آگهی مذکور را نگاه کنند. به عبارت دیگر این کار می تواند وقت گیر باشد و حوصله مشترهای قدیمی را سر ببرد.
6. اجازه دهید مشتری ها از اطلاعات سایت شما استفاده کنند. بیشتر سایت هایی که از کدهای HTML استفاده می کنند، باعث می شوند استفاده کننده نتواند اطلاعات فنی را کپی کند.
گر چه عمل مثبتی به نظر می رسد ولی در واقع این امر نارضایتی استفاده کنندگان را افزایش می دهد. بعضی از مشتریان که فکر خرید از شما را دارند ممکن است بخواهند اطلاعات درج شده در سایت شما را وارد گزارش کاری خود کنند.
شاید برایشان مقدور نباشد چند صفحه از اطلاعات اجناس شما را در گزارشهای خود دوباره تایپ کنند.
بنابراین سوال این جا است که چرا کارشان را مشکل می کنید.
7. به مشتریان توضیح دهید چرا آدرس نامه الکترونیکی آنها را می خواهید. نامه الکترونیکی روش مفید و ارزانی برای تماس با مشتریان است. ولی انتظار نداشته باشید بدون توضیح، هر کسی آدرس نامه الکترونیکی خود را به شما بدهد. توضیح دهید که اطلاعات شرکت شما در چه فواصلی فرستاده می شود و آنها به راحتی می توانند آدرس خود را حذف کنند و نمونه ای از اطلاعاتی را که برای آنها می فرستید، نشان دهید.
8. اگر نیرو استخدام می کنید در مورد شغل و حقوق توضیح دهید. وقتی اطلاعات کاملی در مورد استخدام در شرکت خود فراهم کنید باعث جذب کارمندان و متخصصان بیشتری می شود.
9. مطمئن شوید همیشه صفحه اصلی شرکت لااقل اطلاعات جدید داشته باشد. ا ین عمل باعث می شود که استفاده کنندگان یا مشتریان سایت شرکت بر این عقیده باشند که اطلاعات سایت بهترین طریقه دریافت اخبار جدید از تولیدات یا خدمات شرکت شما است. در ضمن باعث می شود به طور مرتب در طول زمان از سایت شرکت شما استفاده کنند.
10- در صفحه جست وجو ( Search page ) سعی کنید از چندین روش جست وجو استفاده کنید. موتورهای کاوش خوب به مشتری کمک می کنند که اطلاعات مورد نظر خود را سریعاً پیدا کند، در نتیجه باعث فروش بیشتر می شود.
منبع: ITiran.com
5