تارا فایل

اینترنت اشیا


روابط عمومی ها و اینترنت اشیا در منظر آینده
نگارش: مهراب معصومی
استاد مربوطه: اقای مشرفی

انقلاب چهارم صنعتی
اینترنت اشیا چیست
تاریخچه اینترنت اشیا
معماری و ساختار اینترنت اشیا
کاربردهای اینترنت اشیا
آینده اینترنت اشیا
فرصتها و تهدیدهای اینترنت
روابط عمومی و اینترنت اشیا
اینترنت اشیا در ایران
فهرست مطالب

1784
1780
1969
امروز
انقلاب صنعتی اول
انقلاب صنعتی دوم
انقلاب صنعتی سوم
انقلاب صنعتی چهارم
مکانیزه کردن
تولید به یاری
آب و انرژی بخار
ایجاد خط تولید و تولید انبوه به یاری قدرت الکتریسته
تولید خودکار به یاری فناوری اطلاعات، کامپیوتر
و اتوماسیون
ایجاد سیستمهای خودکار جدید با ترکیب شبکه های سایبری و فیزیکی و هم جوشی فن آوریهای مختلف

2006/ آلمان
37/1

روبات های
خودکار
بیگ دیتا
واقعیت
افزوده
تولید
افزایشی
رایانش ابری
امنیت
سایبری
یکپارچه سازی
سیستم ها
شبیه سازی
اینترنت اشیا
۹ تکنولوژی کلیدی پایه های انقلاب صنعتی چهارم
توجه جدی به اینترنت اشیاء
در بسیاری از کشورها از جمله در آلمان، انگلستان، آمریکا، چین، کره جنوبی ، هند ، برزیل، سنگاپورو…
IOT
37/2

اینترنت اشیاء، فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه های ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم می شود. در این فناوری، اشیا پیرامون ما قادرند از محیط اطراف خود داده­­های مفیدی را از طریق حسگرهای مختلف جمع آوری کرده و آن­ها را برای پردازش و اتخاذ تصمیمات لازم به یک سیستم مرکزی منتقل کنند
اینترنت اشیاء چیست؟
37/4

در واقع ایده کلی فناوری اینترنت اشیاء، دریافت، ذخیره سازی و ارسال اطلاعات از محیط به منظور تحلیل آنها و در نهایت ارایه خدمات بهتر و هوشمندتر به کاربر نهایی است. به عبارتی اینترنت اشیا را می توان به عنوان تکامل بعدی اینترنت دانست که جهش بزرگی در توانایی جمع آوری، تحلیل و توزیع داده دارد
IOT فقط اتصال اشیاء نیست، گفتمان اشیاء با یکدیگر است
37/5

اینترنت اشیاء، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیا بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند تا آن ها را سازماندهی و مدیریت کنند.
Kevin Ashton 
کوین اشتون
۱۹۹۹
تاریخچه اشیا
37/6

سیر طی شده تا رسیدن به اینترنت اشیاء
قبل از اینترنت ( ارتباطات
انسان به انسان)
اینترنت محتوا
(وب نسل 1
بر روی بستر اینترنت سنتی)
اینترنت سرویس
(وب نسل 2
و امکان تولید محتوا توسط کاربران)
اینترنت افراد
(شبکه ها و
رسانه های
اجتماعی )
IoT
دنیای دیجیتال
دنیای سایبری
دنیای
فیزیکی
معماری فنی اینترنت اشیا
بستر ابری
شبکه مخابراتی ارتباطی
برنامه های
کاربردی
سخت افزار
37/7

اینترنت همه چیز یا IOE
فرآیند
داده
اشیاء
مردم
کسب و کار
خانه
تلفن همراه
مردم با مردم
P2P
مردم با ماشین
P2M
ماشین با ماشین
M2M
اینترنت همه چیز ، به عنوان مرحله تکاملی بعدی از IOT یا اینترنت اشیا است
در IOE ارتباط مردم با اشیاء و داده ها بر قرار است همانطور که این ارتباطات بین مردم با مردم ، مردم با ماشین و ماشین با ماشین مطرح خواهد بود

37/9

کاربردهای اینترنت اشیا
ساختمان
انرژی
سلامت
و پزشکی
صنعت
حمل و نقل
خرده فروشی
امنیت عمومی
و شهری
نظامی
خدمات خودرویی
ورزش
اینترنت اشیاء می تواند از نقش شایانی در حوزه هایی همچون سلامت الکترونیک، شهر هوشمند، خانه هوشمند، امنیت شهری، خدمات خودرویی، مدیریت هوشمند انرژی از جمله برق، تدارکات هوشمند، مانیتورینگ محیطی و… برخوردار باشد
و…
کشاورزی و دامداری
ارتباطی
تبلیغی
بازاریابی
رسانه
آموزش
بانکداری و پرداخت
37/10

– استفاده از اینترنت (همه) اشیا برای هدایت و مدیریت تجهیزات، تدارکات، فعالیت های نظامی، سربازان و… در میادین جنگ، ماموریتها، آموزشها
– مثال: اطلاع فرماندهان از وضعیت سلامت جسمانی نیروها در هر زمان و تسهیل در تصمیم گیری در لحظات دشوار
کاربرد اینترنت (همه) اشیا در حوزه نظامی
37/11

کاربرد اینترنت (همه) اشیا در حوزه پزشکی ، بهداشت و سلامت
اکتشاف نانو روبات ها درون بدن افراد و جمع آوری اطلاعات توسط آنها
ارسال سایر داده ها به طرق مختلف
جمع بندی کلیه داده های دریافتی توسط هوش مصنوعی به یاری اینترنت اشیا و امکان تشخیص بیماریها
تشخیص
بیماری
مراقبت از بیمار در بیمارستان
– یاری اینترنت به مراقبت از بیمار در بیمارستان مانند بهره گیری از تختهای هوشمند که بدون نیاز به پرستار، تخت را مطابق زاویه و فشاری که بیمار وارد کرده تنظیم می کند تا وضعیت بیمار روی تخت مناسب باشد
– امکان نظارت سهل تر کادر و مسئولان بیمارستان بر وضعیت بهتر بیمار و روند درمان او
مراقبت از راه دور
اینترنت اشیاء به پزشکان اجازه اجازه می دهد تا به ردگیری و نظارت بر وضعیت بیمار در خانه اقدام کنند (کاهش هزینه های رفت و آمد و ویزیت)
کنترل وضعیت بیمار (به ویژه سالمندان یا افراد با وضعیت خاص) در بیرون از خانه و اطلاع رسانی از وضعیت او به پزشک، خانواده و مراکز درمانی
نظارت بر مصرف دارو و مدیریت دارو
نظارت بر مقدار و زمان مناسب مصرف دارو به پزشکان و جلوگیری از رفتارهای پرخطر بیمار در مصرف دارو
کمک به بهبود مدیریت داروها توسط سازمان های نظارتی، مقرراتی، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی
تهیه محصولات دارویی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا برای نظارت بر رژیم دارویی و بهداشت فردی
– کمک داروهای هوشمند به کاهش ریسک و ضرر شرکت های دارویی و ارائه کنندگان خدمات بهداشتی
37/12

کاربرد اینترنت (همه) اشیا در حوزه کشاورزی و دامداری
معنای نظارت بر خاک مورد استفاده برای رشد محصولات کشاورزی، گیاهان و گلخانه ها
مدیریت هوشمندانه حیوانات برای ردیابی سلامتی آنها در مراحل مختلف با هدف تولید حیوانی مناسب (گوشت، شیر و…)
مدیریت و کنترل آبیاری
– مدیریت از راه دور مزارع و مراکز دامپروری
– پیش بینی وضعیت هوا و تصمیم گیری برای محافظت از محصول و یا استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین
– بهره گیری از تجهیزات و ابزارآلات کشاورزی متصل به اینترنت همچون تراکتورهای بدون سرنشین
– با نصب ابزارهای IoT در حوزه کشاورزی می توان به رشد ۲۰ درصدی در سال رسید
37/13

کاربرد اینترنت (همه) اشیا در حوزه آموزش
– دگرگونی در سیستم های آموزشی و در نحوه آموزش و یادگیری
– تسهیل روندهای مدیریتی کلاس برای معلم/ مدرس و تمرکز بیشتر بر آموزش به دانش آموزان/ دانشجویان
امکان رصد فعالیتهای ذهنی دانش آموز به یاری حسگرهای عصبی و در صورت بروز مسئله انضیاط کلاسی ، معلم می توانند ویبره های «حسی» را به دستگاه های پوشیدنی و یا تبلت دانش آموز بفرستد (مانند اطلاع رسان های تلفن همراه) و توجه و رفتار او را کنترل کرده و در عین حال نیاز به درگیری مستقیم را کاهش دهد
کمک اینترنت اشیاء به ترویج نوآوری ، رشد تیمی و… در کلاس و محیط های آموزشی
– حضور و غیاب اتوماتیک دانش آموزان با اعلام به دفتر مرکزی
– کاهش مصرف انرژی در مدرسه/ مراکز آموزش
– افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها در آموزش مبتنی بر اینترنت اشیا
– شخصی سازی تجربه یادگیری برای دانش آموزان: ایجاد فرصت های یادگیری منحصر به فرد و قابل انطباق با توجه به استعداد و نیازهای هر دانش آموز طبق تحلیل اطلاعات از متن، صوت و ویدیو
ارائه دیدگاهی کلی نگرانه از هر دانش آموز در کلاس درس، از جمله نمره ها، علایق و الگوهای یادگیری ارایه می دهد و به معلم ها امکان می دهد الگوها را در گروه های دانش آموزان تشخیص دهند و هم چنین به نیازهای فردی آن ها بپردازند
امکان ثبت ورود و خروج به کتابخانه، کتابهای بازشده، الگوی استفاده آنها، زمان مطالعه کتابهای درسی الکترونیک و…
دریافت اطلاعات از حسگرهای نزدیک دانشجویان از محیط های شهری یا مکانهای تاریخی و.. مثال نشانگر های گیاهان تگ شده در یک باغ عمومی می تواند به تلفن یک دانشجو داده بفرستند و نام های عمومی و تخصصی، تاریخ کاشت، استفاده خوراکی، استفاده دارویی، اندازه گیاه بالغ و کشور آن را ارایه می دهند
امکان هماهنگ سازی فضای فیزیکی دانشگاه با استفاده از اطلاعات به دست آمده از حسگرهای جاسازی شده در اجسام از جمله منابع کتابخانه، صفحه نوشتاری تخته ها، صفحه های بازی ، ربات ها و…
37/14

کاربرد اینترنت (همه) اشیا در حوزه بانکداری و پرداخت
تغییر در نقشهای بانکها با اینترنت اشیاء :
– ارائه مشاوره (تبدیل بانک به یک مشاور مورد اعتماد در مشورت های  شخصی در امور مالی و غیرمالی)
– تسهیل در دسترسی (استفاده بانک ها از ارتباطات خودشان برای ارائه پیشنهادات مناسب برای پشتیبانی از نیازهای مشتریان و سبک زندگی آن ها و ارائه خدماتی مانند بیمه، متخصصان بهداشت و سلامت، خطوط هوایی، هتل ها و… )
– توسعه بانکداری شخصی ( کمک به مشتریان برای تصمیم گیری درست و هوشمند مالی ، مثال: بروز مشکل برای خودرو و مشکل مالی فرد برای پرداخت آن، ارسال پیام از سوی بانک در خصوص هماهنگی با متخصص خودرو و دادن راهنمایی در خصوص چگونگی تامین این هزینه ها)
– کسب وکار بانکی (بانک ها برای موفقیت کسب وکار مشتریانشان در آینده باید با توجه به دسترسی به اطلاعات کلیه کسب وکارهای مشتریان، زنجیره ارزش، تامین کنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروشان به آن ها کمک کنند تا نتایج برتر تجاری را کسب کنند)
– توسعه محصول ( امکان تولید و توسعه محصولات بانکی به یاری اطلاعات دریافتی درباره رفتار هر یک از مشتریان، کاربرد و استفاده در حوادث زندگی روزمره و…)

– مدیریت ریسک (کمک اینترنت اشیا به بانک ها در نو کردن و ایجاد راه های بهتر برای ارتقای مدیریت ریسک، کاهش هزینه ها و بهتر کردن بازده کلی عملیاتی ، تصمیم گیری بهتر در زمینه تجاری و میزان ریسک مالی آن در ارتباط با مشتریان با توجه به اطلاعات دریافتی از محل سکونت و مشخصات تجاری تا داده های شخصی از رسانه های اجتماعی، عادات هزینه ای و رفتار اعتباری و…)
– پرداخت وام (استفاده بانک از جریان داده های به دست آمده از اینترنت اشیا برای تصمیم گیری های حیاتی در وام دادن به کسب وکارها )
امکان شناسایی مشتریان (شناسایی در کوتاه زمان ممکن به یاری ابزارهایی مانند سنسورهای بیومتریک و…)
 سایر ( پیشنهاد تخفیف یا پاداش، نوبت دهی در صف بانک، ارسال اطلاعات از نزدیکترین ATM  و…)

37/15

سرمایه گذاری شرکتهای بیمه ای در اینترنت اشیا با هدف کاهش هزینه ها، بهبود شیوه های کسب و کار و بهبود ارزیابی سطح خطر مشتری
تلاش برای بررسی و زیر نظر گرفتن فعالیت های مشتریان و ارائه تخفیف و یا پاداش برای رفتار سالم و امن (مثلا رانندگی بهتر و پرداخت حق بیمه کمتر)
تلاش برای پیش بینی اتفاقات آینده برای کاهش میزان خسارتهای وارده ، افزایش سطح آمادگی برای مواجهه و امکان سیاستگذاری قیمتی بهتر
کمک هواپیماهای بدون سرنشین پس از حوادث در شرایط ناامن برای انجام ارزیابی (افزایش کارآمدی ۴۰ تا ۵۰ درصدی)
کاربرد اینترنت (همه) اشیا در حوزه بیمه
ایجاد تغییرات اساسی در صنعت بیمه ناشی از اینترنت اشیا تا ۵ آینده
37/16

کاربرد اینترنت (همه) اشیا در حوزه رسانه ها و صنعت سرگرمی

تمرکز بر ویدئو با خودران شدن خودروها
– براساس پیش بینی ها تا سال 2019، بیش از 50 میلیون خودرو به اینترنت متصل خواهند شد، با این تعداد زیاد، پلتفرم در حال گسترشی از کانال ها برای برقراری ارتباط با مشتریان نیز به وجود می آید. یکی از این کانال ها ویدئو است
با خودران شدن خودرو ها، زمان راننده ها در خودرو از رانندگی به دیدن محتوای ویدیویی تغییر خواهد کرد
صنعت ویدیو بیش از 20 میلیارد دلار افزایش درآمد خواهد داشت
دیگر نقاط تعامل در خودروهای متصل شامل رابط های کاربری داشبورد برای دسترسی به ایمیل، پخش موسیقی و رسانه های اجتماعی خواهند بود

امکان احراز هویت در هنگام استفاده از رسانه ها
امکان احراز هویت و اعتبارسنجی برای ایجاد و حفظ پروفایل های شخصی به یاری اینترنت اشیا برای اتصال به برنامه تلویزیون روی دستگاه های موبایل، تبلت و غیره و عدم نیاز به کدهای مربوط به حساب کاربری

ارزیابی و سنجش میزان و علت استفاده از رسانه ها
بازار رو به رشد دستگاه های پوشیدنی داده های بسیار زیادی را برای بازاریابان فراهم می کنند. ارزشی که این داده ها در عصر اینترنت اشیا به وجود خواهند آورد، زمینه ای برای سنجش استفاده از رسانه ها ایجاد خواهد کرد که جایگزین سیستم های اندازه گیری مبتنی بر نمونه کنونی خواهند شد. داده های حاصل از پوشیدنی ها به شرکت های رسانه ای کمک خواهند کرد دلیل تماشای ویدیوهای خود توسط مشتریان و حتی افراد همراه آن ها را مشخص کنند 

5 عامل موفقیت اینترنت اشیا برای شرکت های رسانه ای و سرگرمی
 
توانایی گردآوری، پردازش و تحلیل حجم زیاد داده های دیجیتال/داده های بزرگ (لزوم گرایش رسانه ها به سمت دیتاژورنالیسم)
چه داده هایی را از اینترنت اشیا گردآوری کنیم
همکاری با تحلیلگران ماهر کسب و کار
همکاری با فناوران ماهر
درک ارزش و اهمیت اینترنت اشیا و چگونگی کار با آن
 
37/17

کاربرد اینترنت (همه) اشیا در حوزه تبلیغات و بازاریابی
شرکت هایی که از دستگاه های جدید و نوظهور اینترنت اشیا استفاده می کنند، شرکت های موفق آینده خواهند بود
1- تغییر 100درصدی  شیوه تبلیغات  در آینده 2- پیوند بیشتر تبلیغات و بازاریابی
3- موثر، دقیق، مرتبط و هوشمندانه تر شدن تبلیغات
4- عدم نیاز به تبلیغات بیلبوردی و تلویزیونی و عدم داشتن دغدغه هایی همچون کشف بیشترین زمان توجه مخاطبان در شبانه روز به تبلیغات
5- پایان عمر تبلیغات عذاب آور
6- آمیخته شدن تبلیغات و تخفیف ها در هم و به صورت کاملاً هدفمند
مثال: به محض تمام شدن محصول در دست مشتری، پیشنهاد ویژه ای را برای او ارسال می شود و یا از داده هایی استفاده می شود که زمان حضور مشتری در بازاری خاص برای استفاده از خدماتی خاص را پیش بینی کنند
7- استفاده از تواناییهای اینترنت اشیا برای راه اندازی کمپین های موثر
8- دستگاه های هوشمند، اطلاعات فروش را در زمان واقعی، در لحظه و بدون دخالت و حضور متخصصان IT، در اختیار شما می گذارند که خود در شکل دهی یک استراتژی بازاریابی قوی راهگشاست
9-همچنین در دریافت بازخورد مشتری، اطلاع از خرابی دستگاههای فروخته شده و… بسیار موثر است و در عمل به ارتقای تولید و نیز افزایش کیفیت ارائه خدمات پس از فروش کمک مناسبی می کند
10- دستگاه های هوشمند از وضعیت خود به بخش پشتیبانی فنی شرکت سازنده خبر می دهند و با رسیدن یک دستگاه به پایان خود بخش فروش خود را آماده تعویض جایگزینی و.. می کند
11- با توجه به پیوند اینترنت اشیا و شبکه های اجتماعی، دستگاه های هوشمند به صورت کاملاً خودکار به اشتراک گذاری مطالب و ترویج خود در شبکه های اجتماعی مختلف مشغول می پردازند. این دستگاه ها به محض اولین اتصال اینترنتی خود، به جوامع استفاده کنندگان از  همان محصول مشترک می پیوندند.
12- اتصال این دستگاه ها به شبکه های اجتماعی به کمک بازاریابان آمده و به آنها امکان شناسایی مخاطبان و مشتریان بالقوه و نیز پیش بینی روند خرید و رفتار مصرف مشتریان در آینده را فراهم می کند

37/18

ویژگی های روانشناختی افراد بهتر کشف  شده و محصولات براساس کاربران شخصی سازی خواهند شد
نفوذ عمیق تر بازاریابان در زندگی شخصی افراد و در این صورت هیچ بخشی از زندگی، هیچ محصول، هیچ سرویس و هیچ راه حلی غیرقابل بازاریابی نخواهد بود

37/19

آینده اینترنت اشیاء
اتصال بیش از 50میلیارد وسیله مختلف در جهان به اینترنت اشیاء تا سال 2020
در سال 2018 ماشین ها و سیستم های الکترونیکی می توانند از طریق اینترنت بدون نیاز به انسان ها با یکدیگر در ارتباط باشند (پیش بینی سیسکو)
تولید 50 درصد دستگاههای دارای اینترنت اشیا در شرکتهایی با سه یا کمتر از سه سال سابقه فعالیت

سرمایه گذاری 6 تریلیون دلار در زمینه اینترنت اشیا سرمایه گذاری تا پنج سال آینده
6 تریلیون دلار
37/20

اصلی ترین و بزرگترین استفاده از اینترنت اشیا مربوط «کارخانه هوشمند»، دومین کاربرد آن به «شهر هوشمند و سلامت» و سومین کاربرد نیز «دستگاه های هوشمند شخصی» مربوط خواهد بود
هر گاه کاربرد اینترنت اشیاء به بلوغ برسد نزدیک به 70درصد استفاده های رایج آن به مربوط به حوزه صنعتی خواهد بود (پیش بینی  Advantech )
آینده اینترنت اشیاء بیشتر در صنعت رقم می خورد

37/21

مختل شدن آینده بسیاری از مشاغل ناشی از توسعه اینترنت اشیا و ایجاد مشاغل جدید در سه سطح اعم از سطح ارشد  و مدیریت، سطح نظارت (اجرا ،تعمیر ،نگهداری، سیستم پشتیبانی فنی) و سطح کنترل به یاری اینترنت اشیا به عنوان مثال ایجاد پست مدیر ارشد اینترنت اشیا از سال 2016 قوت گرفته است. از دیگر مشاغل مطرح آینده «طراحان اینترنت اشیا» (با داشتن  چشم انداز روشنی از آینده کسب و کارها وتعریف و اجرای طرح های ابتکاری) و نیز کدنویسان خواهند بود
از مهارتهای مهم در عصر اینترنت اشیای می توان به هوش تجاری، امنیت اطلاعات، توسعه نرم افزارهای تلفن همراه،  مهندسی سخت افزار، شبکه و… برشمرد
ایجاد مشاغل جدید
متاثر از توسعه
اینترنت اشیا

37/22

تاثیر اینترنت اشیا بر همه حوزه ها و ایجاد تغییرات اساسی در آنها
صرفه جویی 20 درصدی در مصرف انرژی به یاری اینترنت اشیا
کاهش تراکم ترافیک و مه دود در شهرها به یاری حس گرها
انجام اتوماتیک بیشتر کارهای استاندارد در خانه (مانند کم کردن نور چراغ ها هنگام فیلم دیدن ، نمایش مصرف انرژی و…)
تبدیل دیوارها به دستگاه هایی متصل و پویا برای کنترل سیستم امنیت خانه و…
نظارت بر سلامتی افراد خانه و ارائه گزارش از سلامتی آنها (نقش موثر فناوریهای پوشیدنی در این مسیر)
دامنه تاثیر اینترنت اشیا تا حوزه سیاسی و انتخابات نیز پیش بینی شده اینکه در انتخاب بهترین کاندیدا به انتخاب کنندگان کمک خواهد کرد
37/23

یکسان سازی استانداردهای اینترنت اشیا
شرکتهای بزرگی همچون اپل ، گوگل، اینتل، سیسکو و… قدم در دنیای اینترنت اشیا گذاشته اند
شرکت های مایکروسافت، سامسونگ، کوالکام، اینتل و سیسکو تعدادی از اعضای تشکیل دهنده بنیاد اتصال آزاد OCF1) ) با هدف یکسان سازی استانداردهای اینترنت اشیا هستند تا تمام ابزارها بدون در نظر گرفتن شرکت تولیدکننده، سیستم عامل، تراشه یا روش انتقال اطلاعات با استانداردی یکسان فعالیت کنند
اپل و گوگل دو شرکت قدرتمند در زمینه اینترنت اشیا هستند که عضو این بنیاد نشده و به صورت مستقل عمل می کنند
باید ایجاد زبان مشترک ناشی از استانداردسازیها، ارتباط و تعامل اشیا فراهم خواهد شد

تلاش گوگل برای ایجاد «شهر گوگل» (شهر هوشمند)
37/24

مزایای اینترنت اشیا
 شبیه شدن فرهنگ ها
 جریان عظیم
و آزاد اطلاعات
از بین رفتن فضا و مکان
تسهیل ارتباطات
فرصتهای اینترنت اشیا
 تسهیل شیوه های زندگی
 افزایش احساس امنیت
صرفه جویی در زمان و هزینه
37/25

تهدیدها و چالشهای اینترنت اشیا
حفظ حریم خصوصی و محرمانگی، جلوگیری از حملات سایبری، امنیت تجهیزات و جلوگیری از به مخاطره افتادن آنها و… از جمله بحثهای امنیتی مطرح در حوزه اینترنت اشیاء هستند
امکان هک دستگاههای هوشمند و انجام ترورها و عملیاتهای خرابکارانه مثل از کنترل خارج کردن یک خودرو از راه دور، دستکاری در سیستمهای رای گیری الکترونیک، حمله تجهیزات بیمارستانی یا هک کردن دستگاههای کاشته شده در بدن انسانها و پایان بخشیدن به زندگی افراد و…
احتمال انجام جاسوسی و سوء استفاده از اطلاعات شخصی افراد
عدم احساس امنیت و همیشه در معرض ارزیابی و کنترل بودن (از حوزه کاری تا شخصی)
37/26

نیاز به دانش و تجربه فنی و داده ای بیشتر برای ارتباط با مشتریان در روابط عمومی ها
تاکید روابط عمومی ها بر اهمیت امنیت به مشتریان خود و برنامه ریزی برای واکنش استراتژیک در صورت حمله به عنوان بخشی از برنامه مدیریت بحران در روابط عمومی
عدم علاقه مخاطبان به تبلیغات بر روی اشیاء، ضرورت تعهد روابط عمومی ها در احترام به حریم خصوصی افراد در عین حال فراگیری و تقویتهای مهارتهای ارتباطی موثر در همین بستر و نیز بهره گیری بیشتر از بخش اجتماعی رسانه های اجتماعی  
افزایش بیشتر دستگاه های متصل به اینترنت = راه های ارتباطی بیشتر با مخاطبان
فعالیت روابط عمومی ها در بستر اینترنت اشیا: خلاقیت و انعطاف بیشتر، راههای ارتباطی و دسترسی بیشتر، افزایش تعاملات دوسویه بین مخاطبان و روابط عمومی
37/27

چالش ها و فرصت های ارتباطی متفاوت و متعدد اینترنت اشیا، نیــــــاز به یک
تیم روابط عمومی اینترنت اشیا با تجربه بالای را ضرورت می بخشد (babel,n.d.)
کاربرد روابط عمومی با تکامل اینترنت اشیا قدرت خواهد یافت
رهبران روابط عمومی به عنوان مشاوران کلیدی سازمان، می توانند پژوهش هایی را درباره اینترنت اشیا و چگونگی تغییر روش مصرف و ارائه محتوا توسط ذی نفعان آغاز و اجرا کنند. یافته های پژوهش ها را می توان با سیلوهای سازمانی (گروه های درون سازمانی) به اشتراک گذاشت که عبارتند از: دپارتمان های سیاست گذاری/مدیریت، بازاریابی، فناوری اطلاعات، مالی، تولید و توسعه محصول. (Samanta, October 3, 2016)
روابط عمومی ها باید کمک کنند تا مشتریانشان چگونگی تاثیرگذاری اینترنت اشیا بر کسب و کار خود را درک کنند
در آینده سوالات بسیاری در این حوزه از سوی مشتریان مطرح خواهد شد و روابط عمومی باید خود را آماده آن نماید.
مخاطبان توقع فردایی بهتر، هوشمندتر و قابل اعتمادتر را دارند و این کار روابط عمومی است تا چگونگی دستیابی مشتریان به توقعاتش را درک کند
سرعت بالای پیشرفت اینترنت اشیا و عدم همراهی استانداردها، سیاست ها و قوانین جدید با آن ،لذا اطلاع از آخرین قوانین و رعایت آنها از الزامات فعالیت روابط عمومی ها در آینده خواهد بود. Jessica ,July 18, 2014))
37/28

افزایش اهمیت مدیریت محتوا به همراه پیام های متقاعد کننده برای
گروه های کوچک تر و حتی تک تک مصرف کنندگان، تحلیل و بهره گیـــری
از داده های بزرگ را برای روابط عمومی ها به یک ضرورت تبدیل می کند (به ویژه در بستر های رسانه های اجتماعی )(Laidlaw, March 22, 2014)
بهره گیری از برخی امکانات برای ارتباط موثرتر فردی با مخاطبان همچون استفاده از صدا ، مثال گوگل با شنیدن صدا فرمانهایی را اجرا می کند، این کار می تواند در فعالیتهای اسپانسر شده ای همچون سفارش غذا برای تحویل در خانه او.. استفاده شود (PHILLIPS,  JULY 19, 2016)
برنامه ریزی های قدرتمند روابط عمومی برای پیشی گرفتن از بحران های ارتباطاتی اعم از مسائل امنیتی بالقوه، افشای داده ها و دیگر اختلالات و… و نیز کمک به شفافیت سازمان و در اولویت قرار دادن منافع مشتریان خود (Toselli,n.d.)

37/29

آمادگی روابط عمومی برای مواجهه با آینده ای که دریافت و ارسال پیام از طریق اشیا صورت گرفته و ممکن است کانالهای ارتباطی آنلاین کنونی به فرجام روزنامه و مجلات دچار شوند (Samanta, October 3, 2016)
لزوم توجه روابط عمومی ها به اینکه اینترنت اشیا بر محور استفاده هوشمندانه تر از اطلاعات با قرار دادن امکان ارتباطات در اشیای بیشتر بنا شده است
شکل گیری یک پلتفرم یا زبان مشترک بین اشیا و ایجاد یک فرصت تکرار نشدنی برای متخصصان روابط عمومی برای بهره گیری از آن و تببین توانایی ایجاد شده توسط تکنولوژی و تاثیر بر اجتماع (مثال کفش، دستکش، چوب گلف و… به یاری این پلتفرم به یک گلف باز خواهند گفت که چگونه بازی موفقتری داشته باشد) Jessica ,July 18, 2014))

فرصتهایی که اینترنت اشیا پیش روی روابط عمومی ها قرار می دهد:

1- فراهم کردن دیتا برای مختصصان روابط عمومی
2- بهره گیری از دیتا برای ایجاد مخاطبان هدف
3- بررسی نیازهای مشتریان در بستر اینترنت اشیا و تلاش برای پاسخگویی به آنها
4- کمک به ارائه تحلیلهای دقیق و تفسیری
5- قرار گرفتن روابط عمومی و مخاطبانش در یک بستر ارتباطی با فرصتهای مختلف بسیار (به شرط رعایت امنیت اطلاعات و عدم صدمه به مخاطبان)

37/30

مهارت تبلیغات اجتماعی و توانایی مدیریت کمپین های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی
مهارت تولید ویدئو و صوت
توانایی رهبری پژوهش رسانه ها و ابزارهای جدید از طرف سازمان
توانایی تولید محتوای موثر در شبکه های اجتماعی و مدیریت سیستم های محتوایی اجتماعی
درک عمیقی از تحلیلگری سنتی، دیجیتال و کسب و کار
درک چگونگی تولید گزارش های معنادار برای مشتریان
توانایی توسعه سبک بصری برای برندهای آنلاین
توانایی نوشتن محتوای واضح برای مخاطبان داخلی و خارجی
مدیریت تیم های مجازی و توانایی کار به عنوان بخشی از تیم های مجازی
شناسایی و همکاری با افراد تاثیرگذار و با نفوذ اینستاگرام و یوتیوب و… (Habson,2017 )
10 مهارت ضروری برای آینده روابط عمومی
ابزارهای روابط عمومی هوشمندتر خواهند شد
تحلیلگری داده های بزرگ که اکنون بیشتر سیستم های پیچیده امروزی از آن برای اندازه گیری نتایج گذشته استفاده می کنند، به تحلیل های پیش بینی کننده تبدیل خواهند شد. ما قادر خواهیم بود بلافاصله تاثیر نام برده شدن از برند در رسانه را به محض انتشار آن پیش بینی کنیم. تحلیل های پیش بینی کننده به شیوه ای کاملا جدید به هدایت راهبردهای متخصصان روابط عمومی کمک خواهند کرد. (Allison,2014)
37/31

ایران بیستمین کشور استفاده کننده از فناوری پیشرفته اینترنت اشیا است؛ دستبند الکترونیکی زندانیان، پرونده الکترونیک سلامت، سامانه هوشمند حمل و نقل و ترافیک و رفع بحران آلودگی هوا، پروژه های مطرح در حوزه اینترنت اشیا در ایران هستند.
در ایران نیز طی سال های گذشته، اینترنت اشیاء مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مراکزی که بصورت ویژه این موضوع را مورد بررسی قرار داده،  پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است
«طرح ملی اینترنت اشیا» در سال 94 توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور تدوین نقشه راه و ارائه برنامه عملیاتی اینترنت اشیاء در کشور، مطرح شد
در پی انجام مراحل طرح مذکور، تصمیم به ایجاد پارک اینترنت اشیا در کشور گرفته شده است

 اینترنت اشیاء در ایران
37/32

فاز نخست شبکه اختصاصی اینترنت اشیاء با عنوان «شبکه اشیا تهران- ایران» در منطقه نارمک تهران راه اندازی شده است که دارای کاربردهایی نظیر ارائه خدمات رایگان شبکه اشیا به استارتاپ ها، کمک شبکه اینترنت اشیاء برای مدیریت شهری و … است
اخیرا دو پژوهشگاه نیرو و مرکز تحقیقات مخابرات با هدف ارتقای دانش و توسعه همکاری های مشترک علمی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی در خصوص کاربرد فناوری های نوین ارتباطات، اطلاعات و امنیت در صنعت برق و اینترنت اشیا تفاهم نامه همکاری امضا کردند. در سند همکاری مذکور، سرمایه گذاری و تحقیق و توسعه دو پژوهشگاه در قالب «فناوری اینترنت اشیا» و سایر فناوری های نوین مرتبط با آن در جهت ارتقای دانش و بومی سازی فناوری اینترنت اشیا در حوزه های اولویت دار صنعت برق کشور، مورد تاکید قرار گرفت.
37/33

مهدی روحانی نژاد، دبیر فروم اینترنت اشیاء : طبق برخی آمارهای ارائه شده از شورای شهر تهران این گونه عنوان شده که برای برخی پروژه های هوشمندسازی شهر تهران بودجه ای معادل ۳۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و قرار بر آن است که این سرمایه گذاری طی مدت زمانی حدود سه تا پنج سال انجام شود اما هنوز این طرح در ابتدای راه است و تا زمان اجرایی شدن آن ممکن است اتفاقات متعددی رخ دهد.
اکنون بر اساس برآوردهای صورت گرفته پیش بینی ما آن است که طی ۵ سال آینده در حوزه بازار، سهم اینترنت اشیاء در ایران حدود ۴۰ میلیارد دلار باشد
37/34

ایجاد فرصتهای جدید ارتباطی، بازاریابی و… به یاری اینترنت اشیا
اتصال بیشتر دستگاهها = افزایش راههای ارتباطی با مخاطبان
لزوم آمادگی روابط عمومی ها برای ورود به عصر اینترنت اشیا
آماده سازی مشتریان و مخاطبان برای مواجهه با آن
تلاش برای ارتقای محصولات و خدمات متناسب با شرایط جدید
کمک به مشتریان برای ارتقای کسب و کار خود
رصد نیازها مبتنی بر داده ها و پاسخگویی به آنها
کشف فرصتهای طلایی ارتباطی و تعاملی پیش رو ناشی از توسعه قابلیتهای اینترنت اشیا
بهره گیری از مهارتهای نوین در عصر اینترنت اشیا اعم از فنی، داده ای و…
آشنایی و استفاده از روشهای جدید تبلیغی، ارتباط با رسانه ها و…
شناسایی چالشهای این حوزه و تلاش برای تدوین قوانین برای حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی مشتریان
پایبندی به قوانین مذکور و نیز اطلاع از قوانین متعدد حاکم بر اینترنت اشیا
ورود رسانه ها به حوزه دیتاژورنالیسم و لزوم همسویی روابط عمومی ها با آنها در این مسیر
جمع بندی
37/35

Hansen,Natalie (March 17, 2016 ), PUBLIC RELATIONS IN THE AGE OF THE INTERNET OF THINGS, http://awordsmithcomm.com/3351-2/

ALLISON, MATT(2014), Past, Present & Future: The Evolution of Public Relations Tools, https://www.trendkite.com/blog/past-present-future-the-evolution-of-public-relations-tools

Hanson, Arik (2017), 10 essential skills for the future of PR, https://www.prdaily.com/Main/Articles/8f3b2321-b6db-498a-bc71-39797174e937.aspx

Toselli, Marissa (n.d.), Category Archives: Communications- Tag Archives: Communications, http://inkhouse.com/tag/communications/

O'Grady ,Natalie (March 17, 2016), PUBLIC RELATIONS IN THE AGE OF THE INTERNET OF THINGS, http://awordsmithcomm.com/3351-2/

منابع و ماخذ
Brandon, John (February 10, 2017), The Internet of Things … for the human body?, http://www.foxnews.com/tech/2017/02/10/internet-things-for-human-body.html

Khatri, Sanjay (January 10, 2017 ) , IoT isn’t just a connection, it’s a conversation, https://www.ibm.com/blogs/internet-of-things/iot-is-a-conversation/

casaleggio.stfi.re (2011), The evolution of the internet of things, https://www.pinterest.com/pin/268527196507440672/

Samanta, Anup (October 3, 2016) , Public Relations (PR) and The Internet of Things (IoT): The Criticality of Functional Integration, https://www.linkedin.com/pulse/public-relations-pr-internet-things-iot-criticality-anup-samanta

PHILLIPS , MARC ( JULY 19, 2016), How Will the Internet of Things Impact Digital PR?, http://blog.ketchum.com/how-will-the-internet-of-things-impact-digital-pr/

Babel (n.d.), INTERNET OF THINGS PR, https://babelpr.com/internet-of-things-iot-pr/

  Jessica (July 18, 2014), THE INTERNET OF (EVERY) THINGS, http://barokas.com/2014/07/internet-every-things/

Alimian, Areg (August 7, 2016 ), The Future of Internet of Things,  https://www.ixiacom.com/company/blog/future-internet-things

Laidlaw  ,Charlie ( March 22, 2014), PR and The Internet of Things,http://www.business2community.com/public-relations/pr-internet-things-0815332#JWpr0933435yJeEf.97

Banafa ,Ahmed (23 May 2016), 10 Predictions for the Future of IoT, https://www.bbvaopenmind.com/en/10-predictions-for-the-future-of-iot/

  Jessica (July 18, 2014), THE INTERNET OF (EVERY) THINGS, http://barokas.com/2014/07/internet-every-things/

PHILLIPS , MARC ( JULY 19, 2016), How Will the Internet of Things Impact Digital PR?, http://blog.ketchum.com/how-will-the-internet-of-things-impact-digital-pr/

 Samanta, Anup (October 3, 2016) , Public Relations (PR) and The Internet of Things (IoT): The Criticality of Functional Integration, https://www.linkedin.com/pulse/public-relations-pr-internet-things-iot-criticality-anup-samanta
Alimian, Areg (August 7, 2016 ), The Future of Internet of Things,  https://www.ixiacom.com/company/blog/future-internet-things
عرفانیان، شایان (26آبان 95)، گنج ۲ هزار میلیارد دلاری اینترنت اشیاء!، http://yon.ir/hwSTc

تجارت الکترونیک (25 دی 95)اینترنت اشیا در صنعت بانکداری و پرداخت، http://www.developercenter.ir/mag/1395/10/3770/

جعفری، علیرضا (۱۳۹۴/۰۸/۱۳ ) ، اینترنت اشیاء: شاهراه بازاریابی نوین!، http://yon.ir/OcFas
مدیران ایران (1395) اینترنت اشیا در کشاورزی؛ http://yon.ir/amCEe

Woodbridge, Rob (2015), The 5 IoT success factors for media & entertainment companies, http://untether.tv/2015/the-5-iot-success-factors-for-media-entertainment-companies/

Laidlaw  ,Charlie ( March 22, 2014), PR and The Internet of Things,http://www.business2community.com/public-relations/pr-internet-things-0815332#JWpr0933435yJeEf.97

Babel (n.d.), INTERNET OF THINGS PR, https://babelpr.com/internet-of-things-iot-pr/

 Martin, Chase( June 22, 2016), Media and Entertainment Meet The Internet Of Things, https://www.mediapost.com/publications/article/278682/media-and-entertainment-meet-the-internet-of-thing.html

Clark, Jen, IoT weekly round-up: Thursday 27th October 2016, https://www.ibm.com/blogs/internet-of-things/iot-weekly-round-up-27-october/
شرکت مخابرات ایران (17 مهر 1395)، 6 پروژه مطرح اینترنت اشیا در ایران، http://yon.ir/n07MK

تابناک (18 بهمن 1394)، مرگ در اثر هک شدن اعضای بدن! ، http://yon.ir/kIhlT

آی او تی تی (15 آبان 1395) ، تمام آنچه باید در مورد انقلاب صنعتی چهارم بدانید، http://iott.ir/industry-4/

صریحی، سارا (17 فروردین 1394)، چیزی که باید از اینترنت اشیاء یا IoT بدانید، http://itresan.com/66546/six-things-you-should-know-about-the-internet-of-things/.html

شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی، 29 آذر 1395، اینترنت اشیاء، http://yon.ir/tul3k

سلطان محمدیان، اینترنت اشیاء یا IOT چیست و چه کاربردی دارد ؟، منتشر شده در دانشنامه کامپیوتر، باز نشر توسط آسارایان، http://yon.ir/iJYFR

سی سی تی وی آنلاین (16 خرداد 95)، آینده اینترنت اشیاء بیشتر در صنعت رقم می خورد، http://yon.ir/oJSiy

گرداب (6 بهمن 95)، سبک زندگی با گویش اینترنت اشیاء، http://yon.ir/bhyS8

عباسی نیارکی، رویا (25 خرداد 1395)، آینده بازار کار اینترنت اشیا، https://www.skillema.ir/home/profile/146/article/290/preview

آیوتی بلاگ (23 اسفند 95)، روند سرمایه گذاری در اینترنت، http://yon.ir/y147D

عصربانک (5 شهریور 94)، نمودار/ اینترنت اشیا به کمک شرکت های بیمه می آید، http://yon.ir/vmH5B

مداحی، سعید (7 دی 1394)، اینترنت اشیا چگونه بازاریابی اینترنتی را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟، http://yon.ir/BVeyT

قبیل، حسین (20 تیر 1394) ، اینترنت اشیاء آینده صنعت بیمه را تغییر می دهد، http://yon.ir/gEURc

37/37

با تشکر از توجه شما بزرگواران


تعداد صفحات : 38 | فرمت فایل : net.pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود