تارا فایل

آشنایی با فلش



آشنایی با فلش:
مقدمه :
برای ایجاد سایتهای جذاب وپویا فلش ماکرو مدیا یکی از ابزارهای مفید می باشد. با استفاده از این برنامه میتوان به یک سایت تعامل و پویا نمایی بخشید و بدین وسیله جلوه های ویژه ای راتولید نمود .با استفاده ازاین برنامه آموزشی شما عوامل اصلی فلش راشناخته و قادر به تولیدفیلمهای فلش خواهید شد. نرم افزارهای دیگری نیزجهت ویرایش گرافیکی یا صوتی به همراه فلش در تهیه محتوای صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برنامه هایی نظیر Macromedia Dreamweaver یا Microsoft Frontpage به همراه برنامه فلش کاربرددارد.
برنامه فلش با حداقل امکانات وظایف بزرگی را انجام می دهد که از آن جمله می توان ساخت تصاویر وبی را نام برد. وب بخشی از اینترنت است که به صورت ویژوال بوده وبه خلاقیت بصری نیاز داردوقتی که در یک سایت وبی وارد می شوید هزاران ایده مختلف جذاب کننده را مشاهده خواهیدنمود. فلش دارای ابزارهایی است که با استفاده ازآنها می توانید تصاویر زیادی راایجاد نمائید. تصاویری که در فلش رسم می شوند به وسیله گرافیک برداری تولید می شوند نه به شکل Bitmapگرافیک برداری دارای مزیتهایی نسبت به Bitmap است که کوچک تر بودن فایلهای تصاویر برداری نسبت به فایلهای Bitmap هم ارز آنها یکی از این مزایا می باشد.
همچنین فایلهای گرافیک برداری بدون از دست دادن کیفیت دارای قابلیت Scale هستند. تصاویر برداری فلش را به سادگی نمی توان به سایت وب اضافه کرد. این تصاویر معمولا باید توسط یک برنامه خاص مشاهده شود. این برنامه برای تصاویر فلش Flashplayer می باشد که در مرورگر وب نصب می گردد. تصاویر فلش به صورت بخشی از فیلم فلش ذخیره می شوند و این فیلم فلش است که در صفحه وب شما قرار داده می شود. هنگامی که مرور گر وب با یک فیلم فلش در صفحه وب روبرو می گردد به صورت اتوماتیک اجراگر فلش را Load می نماید.
فلش با توسل به فرایند ی به نام Tweening عمل متحرک سازی را به راحتی انجام می دهد. در انجام متحرک سازی تنها کافیست در فریمهای شروع و خاتمه تحرک حرکت را تعریف نمائیدو فلش به طور خودکار کلیه فریمهای شروع و خاتمه را تولید می نماید. علاوه بر متحرک سازی از فلش برای تولید سایتهای وب تعاملی ( Intractive ) می توان بهره برد. به عنوان مثال می توانید فیلمی بسازید که کاربر از بین چندین گزینه انتخاب دلخواه را انجام دهد و با انتخاب گزینه های متفاوت عکس العملهای مختلفی را مشاهده نمائید.
ذخیره ی فایلهای فلش از اینترنت توسط Flash Capture 1.55 ::
فرمت فلش یکی از محبوب ترین فرمت های انیمیشن است که مخصوصا در دنیای اینترنت حجم پایینش بسیار فراگیر شده است . بی شک شما نیز با صفحات اینترنتی محتوی این انیمیشن های تبلیغاتی و یا چندرسانه ای بر خورد کرده اید , قصد به ذخیره ی آنها بر روی سیستمتان را داشته اید و به محظ راست کلیک بر روی آنها میبینید که به جای منوی اصلی مرورگر منوی مخصوص فایل فلش که تنظمات آن را داراست ظاهر می گردد . نکته جالب اینجاست که همراه با ذخیره ی کامل صفحه نیز فایل فلش ذخیره نمی شود , شما نیز به ناچار مجبور به جستجوی تمامی Temporary Internet Files برای یافتن فایل فلش Load شده خواهید بود .
آیا به دنبال راهی برای ذخیره ی مستقیم این فایها از اینترنت بوده اید ؟
Flash Capture نرم افزار کوچکی از شرکت نرم افزار Dreamingsoft است که ابزاری اضافی را به مرورگر Internet Explorer ویندوز شما می افزاید که به طور مستقیم توانایی ذخیره ی این فایلها بر روی هارد را به شما می دهد .
برخی ویژگی های این نرم افزار کوچک و بسیار مفید :
ذخیره ی فایلهای فلش تنها با یک کلیک بر روی قسمت اضافه شده به مرورگر .
فرستادن فایلهای فلش به صورت ایمیل به دوستانتان تنها با یک کلیک .
گرفتن عکس از فایل فلش تنها با یک کلیک .
مدیریت فایلهای فلش ذخیره شده در دسته بندی های مختلف .
ذخیره سازی تمامی فلش های موجود در یک صفحه ی وب با یک کلیک .
ویزگی گشت و گذار در تمامی فلش های دیده شده تا کنون توسط اینترنت اکسپلورر .
و ….

جزییات کامل تر …
این نرم افزار با ویندوز های 98/Me 2000/XP سازگاری کامل دارد و برای اجرا به IE 5.0 یا بالاتر نیازمند است .
Flash Capture را می توانید از اینجا :
:: تبدیل فایلهای PowerPoint به Flash توسط نرم افزار SameShow 1.4.5 ::
SameShow نام نرم افزار مفیدی از شرکت WonderShare است که به شما اجازه ی تبدیل مقاله ها و Presentation های خود را که به صورت فرمتهای مختلف نرم افزار PowerPoint است را به فایل فلش تبدیل نمایید .
دلایل تبدیل فایلهای PowerPoint به Flash :
حجم فایلهای فلش حاصل به مراتب کمتر از فایل PowerPoint است و به اسانی میتوانید به دوستان خود Email بزنید و آنها به آسانی میتوانند این فایلهای فلش را باز نمایند!
کاربر کنترل بسیار بیشتری میتواند از لحاظ Playback بر روی فایل فلش نسبت به PowerPoint داشته باشد .
فایلهای فلش به مراتب امن تر از فایلهای PowerPoint می باشند و سخت تر قابل نفوذ و تغییرند .
رزولوشن و کیفیت تصویری فایلهای فلش بالاتر و قابل تغییر است .
به آسانی میتوانید آن تحقیق و جستجوی خود به صورت فایل فلش را در اختیار همگان قرار دهید و بر روی اینترنت پخش کنید و در هر مرورگری قابل نمایش خواهد بود
توسط این نرم افزار تمامی ویژگی های صوتی و تصویری PowerPoint شما به درون فایل فلش می آید. همچنین به شما آمکان آن را می دهد تا به PowerPoint انیمیشن های فلش و GIF اضافه نمایید .

دلایل تبدیل فایلهای PowerPoint به Flash :
حجم فایلهای فلش حاصل به مراتب کمتر از فایل PowerPoint است و به اسانی میتوانید به دوستان خود Email بزنید و آنها به آسانی میتوانند این فایلهای فلش را باز نمایند!
کاربر کنترل بسیار بیشتری میتواند از لحاظ Playback بر روی فایل فلش نسبت به PowerPoint داشته باشد . فایلهای فلش به مراتب امن تر از فایلهای PowerPoint می باشند و سخت تر قابل نفوذ و تغییرند . رزولوشن و کیفیت تصویری فایلهای فلش بالاتر و قابل تغییر است . به آسانی میتوانید آن تحقیق و جستجوی خود به صورت فایل فلش را در اختیار همگان قرار دهید و بر روی اینترنت پخش کنید و در هر مرورگری قابل نمایش خواهد بود توسط این نرم افزار تمامی ویژگی های صوتی و تصویری PowerPoint شما به درون فایل فلش می آید. همچنین به شما آمکان آن را می دهد تا به PowerPoint انیمیشن های فلش و GIF اضافه نمایید
فرمت فلش یکی از محبوب ترین فرمت های انیمیشن است که مخصوصا در دنیای اینترنت حجم پایینش بسیار فراگیر شده است . بی شک شما نیز با صفحات اینترنتی محتوی این انیمیشن های تبلیغاتی و یا چندرسانه ای بر خورد کرده اید , قصد به ذخیره ی آنها بر روی سیستمتان را داشته اید و به محظ راست کلیک بر روی آنها میبینید که به جای منوی اصلی مرورگر منوی مخصوص فایل فلش که تنظمات آن را داراست ظاهر می گردد . نکته جالب اینجاست که همراه با ذخیره ی کامل صفحه نیز فایل فلش ذخیره نمی شود , شما نیز به ناچار مجبور به جستجوی تمامی Temporary Internet Files برای یافتن فایل فلش Load شده خواهید بود .
آیا به دنبال راهی برای ذخیره ی مستقیم این فایها از اینترنت بوده اید ؟

Flash Capture نرم افزار کوچکی از شرکت نرم افزار Dreamingsoft است که ابزاری اضافی را به مرورگر Internet Explorer ویندوز شما می افزاید که به طور مستقیم توانایی ذخیره ی این فایلها بر روی هارد را به شما می دهد .
برخی ویژگی های این نرم افزار کوچک و بسیار مفید :
ذخیره ی فایلهای فلش تنها با یک کلیک بر روی قسمت اضافه شده به مرورگر . فرستادن فایلهای فلش به صورت ایمیل به دوستانتان تنها با یک کلیک .
گرفتن عکس از فایل فلش تنها با یک کلیک .
مدیریت فایلهای فلش ذخیره شده در دسته بندی های مختلف .
ذخیره سازی تمامی فلش های موجود در یک صفحه ی وب با یک کلیک .
ویزگی گشت و گذار در تمامی فلش های دیده شده تا کنون توسط اینترنت اکسپلورر .
و …. این نرم افزار با ویندوز های 98/Me 2000/XP سازگاری کامل دارد و برای اجرا به IE 5.0 یا بالاتر نیازمند است .

با انیمیشن از چه زمانی آشنا شدید؟
بادیدن کارتون با انیمیشن آشنا شدیم. 10 سالم که بود صاحب تلویزیون شدیم و سال های 47-1346 اما تا قبل از آن با تلویزیون نزدیکان با کارتون های خارجی که از شبکه نفت برای خارجی های ساکن اهواز پخش می شد انیمیشن را می شناختم و با آن آشنا بودم.
من از طرفداران کیهان بچه ها به دلیل داشتن داستان هیا مصور خارجی بودم. در این جمله سه داستان مصور وجود داشت که آن ها را می بریدم، آرشیو وسپس از روی آن ها نقاشی می کردم.
زمینه ساز انیمیشن همین داستان های مصور و یا اصطلاحا کمک استیرلپ ها هستند.
به انیمیشن خیلی نزدیک می باشند. داستان را به صورت تصویرهای متوالی نقل می کنند و با تصویر سازی کتاب متفاوت اند.
در سن 13 سالگی شروع به کشیدن داستان مصور کردم وتنها سرگرمی من طراحی ونقاشی بود.یکی از سرگرمی های من این بود که روی ورقه های کالک نقاشی می کردم وداستان خود را روی آن ها منتقل می کردم و به وسیله آیینه ونور آفتاب و ذره بین روی دیوار می انداختم و به بچه ها و هم سن سالهایم نشان می دادم.

فعالیت خود را چگونه آغاز کنیم :
در واقع فعالیت من در زمینه انیمیشن از همان زمان آغاز شده بود. علاقه مندی من به فیلم نقاشی وطراحی بسیار زیاد بود.
اولین باری که به تنهایی به سینما رفتم در سن 10 سالگی بود که فیلمی فضایی بود.تصاویر این فیلم برای من بسیار جالب بود.من به فیلم هایی که می دیدم امتیاز می دادم و آن ها را رده بندی می کردم. اولین فیلم خود را در سن 16 سالگی با دوربین 8 میلی متر یکی از دوستانم که تک فریم نداشت و هنگامی که دکمه را فشار می دادم یک بار 10 فریم، یک بار 6 فریم و یک بار 5 فریم رد می شدساختم. من تصاویر خود را به جای افقی، به صورت عمودی طراحی کرده بودم که راه رفتن را نشان می داد که تصاویری از کاریکاتور خودم بود.
من در آن زمان از کتاب آقای پرستون بلی که توسط آقای دکتر زرین کلک ترجمه شده بود بسیار کمک گرفتم.
در سن 13 سالگی هنگامی که به تهران می آمدم به سینما میرفتم و داستان فیلم هایی را که می دیدم می نوشتم، دسته بندی و آرشیو می کردم. کتاب هایی که در مورد سینما چاپ می شد می خریدم. من به وسیله نقاشی کردن هویت پیدا کرده بودم طراحی برای من مانند چوب کبریتی بود که من از طوفان دریا نجات می داد و به ساحل می رساند.
انیمیشن از دیدگاه شما یعنی :
انیمیشن یعنی لذت بردن، خلق فضا و یا دیدگاه درونی افراد است که دنیای آن ها قابل رویت می کند. مثل موسیقی و یا ادبیات که هر یک به شیوه خود بر روی افراد تاثیر گذار هستند.
به نظر شما شرایط لازم برای ورود به این حرفه چیست؟
پشتکار واستعداد. به نظر من پشتکار موثر تر است ودارای نقش اساسی تر نسبت به موفقیت استعداد می باشد. چه بسیار افرادی که با وجود داشتن استعداد فعالتی لازم برای رسیدن به را ندارد. با پشتکار می توان به استعداد رسید.
آیا اگر باز هم به دنیا می آمدید. این حرفه را دنبال می کردید و اگردنبال می کردید همین مسیر را طی می کردید؟
اگر با آگاهی ها و بینش امروزم به دنیا می آمدم سعی میکردم از زمان و لحظات بیشتر استفاده کنم. در ان زمان دسترسسی به افرادی که بتوانند مرا راهنمایی کنند تا بهتر و سریعتر مسیر را طی کنم نداشتم. در واقع از زمانی که وارد دانشگاه شدم مسیر را پیدا کردم اما از انتخاب انیمیشن راضی هستم چون فوق العاده لذت بخش است.

آیا انیمیشن از زندگی شما جداست؟
خیر-انیمیشن در تمام لحظات زندگی با من است من بیشترین موضوع صحبتم با خانواده در مورد کار وانیمیشن است وخانواده مرا در این امر بسیار همراهی می نمایند.
به خصوص همسرم که با من دسته و هم مسیر است.
آیا جهانی شدن مهم است. آیا شما دوست دارید جهانی شوید؟ برای جهانی شدن چه باید کرد؟
هنرمند دوست دارد هنرش درجهان مورد استقبال قرار گیرد. هر هنری در ذات خودش جهانی است. هر انسانی قسمتی از جهان است و روز به روز کاملتر می شود. کمتر هنری است که برای فرهنگ خاص تولید شود. هنرهای خاصی در زمان خاص مربوط به یک جغرافیای خاص بودند.اما امروزه به خاطر ارتباطات تقریبا هیچ هنری مربوط به جغرافیای خاص نمی شود انسان به عنوان یک عنصر جهانی هر عنصری که تولید می کند برای دنیاست. بنابراین من هم مانند هر انسان دیگری دوست دارم که اثرم در دنیا دیده شود. زمانی انسان خود را با خانه /زمانی با شهر/ زمانی با کشور و در دوره ای دوست دارد خود را با سطح جهانی مقایسه کند تا متوجه شود جایگاهش در دنیا کجاست. اثر هنری بویژه انیمیشن برای بکارگیری است.برای اینکه این امر صورت بگیرد طبیعی است که باید مانند یک وسیله صنعتی دارای استاندارد باشد. انیمیشن هم باید دارای استاندارد باشد قادر سطح دنیا به صورت یک محصول هنری خوب عرضه شود. باید کیفیت فیلم خوب باشد . دارای متن محکمی باشد. داستان را خوب روایت کندو بتواند با نژادها وزبان های مختلف ارتباط برقرار کند. صنعت سینمایی ژاپن به این موفقیت دست پیدا کرده است. نوع قصه گویی وروایت وحتی گرافیکی که زمانی عجیب به نظر می رسد امروزه توانسته ارتباط برقرار کند ودوست داشتی جلوه کند. تولید زیاد وسرمایه گذاری از عواملی هستند که موفقیت را افزایش میدهد. در صنعت هنر انیمیشن هم ما میتوانیم روشی را اتخاذ وابداع کنیم که وارد بازا مصرف قرار بگیرد تا حداقل گروهی از مردم دنیا از آن استفاده کنند.
شما دارای مدرک کارشناسی سینما هستید. چرا سینما رادنبال نکردید؟ هدف شما از انتخاب انیمیشن چیست؟ در انیمیشن چه بود که جذب آن شدید؟
زمانی که کنکور هنر دادم ودر مصاحبه شرکت کردم از من پرسیدند چرا سینما را انتخاب کردید؟
پاسخ دادم: من به انیمیشن علاقه مندم وتنها نمونه های کاری که برای مصاحبه برده بودم طراحی ها ونقاشی هایی بود که انجام داده بودم وبرخی از کارهایی که درمجلات چاپ شده بود.
آن ها مرا راهنمایی کردند که گرافیک یا نقاشی را دنبال کنم ولی من به صراحت به آن ها پاسخ دادم که نه به نظر من انیمیشن سینماست.
ورد به این رشته متوجه شدم که چقدر سینما جذاب ست. فیلم زیاد می دیدم و به آن علاقه داشتم اما هیچ گاه تصور این که فیلمساز شوم را نداشتم. به اینماتور بودن می اندیشیدم اما فیلمساز بودن به نظر خیلی سخت می آمد.من از علاقه مندان مجله فیلم بودم. برای آن ها کاریکاتور می کشیدم و آثارم را در این مجله چاپ می شد. در زمان دانشجویی یک فیلم داستانی، دو فیلم مستند و یک کارگزارشی برای تلویزیون تهیه کردم.
سینما راحت تر از انیمیشن است اما جسارت بیشتری می طلبد. در انیمیشن جسارت کمتر است. اما بعدها متوجه شدم یک انیماتور موفق نیاز به رفت و آمد و شناخت از محیط اطراف خود دارد. علت ادامه ندادن سینما علاقه به انیمیشن بود. شیوه بیان در انیمیشن یک هنر مستقل است وهنر هشتم محسوب می شود و نباید آن را جزء زیر مجموعه سینما قرار دارد.
به هر حال من به کمک انیمیشن بسیار نکته بین شده بودم ودر سال دوم دانشگاه به کمک همسرم یک کارگاه انیمیشن در دانشگاه سینما دایر کردیم. این کارگاه 2 سال فعالیت داشت واین مدت هفت فیلم به کمک سایر دوستان که در این کارگاه شرکت داشتند ساخته شد. و در بخشی از جشنواره انستی فرانسه به عنوان نگاهی به انیمیشن امروزایران ارایه شدند. در آن زمان تنها از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ازکارگاه کوچک فیلم فرستاده شده بود و این موضوع برای ما بسیار جالب وحائز اهمیت بود.
این کارگاه باعث شد که ما در حین خواندن سینما، انیمیشن را هم فرا بگیریم در آن زمان کسی به ما انیمیشن نمی آموخت و ما خودمان مکمل و آموزگار خود بودیم.
بیشتر فعالیت های شما در چه زمینه ای بوده است؟ (ساخت انیمیشن، تدریس، مدیریت ،….)
در زمان شروع فعالیت من حیطه انیمیشن بسیار ناشناخته بود و حتی در جامعه هنری نیز خیلی شناخته شده نبود.
از راه انیمیشن درآمدی کسب نمی شد. من شاغل زیادی را تجربه کرده ام.مدتی به تدریس هنر در مدارس مشغول بودم. ساخت گزارش های کوتاه تلویزیونی را تجربه کرده ام. در سازمان عمران کیش مسئول قسمت صمعی و بصری بوده ام. و در صنایع بنیاد مسئول ساخت فیلم های آموزشی. اما هر کجا که رفتم و در هر شغلی که بودم واحد انیمیشن را راه اندازی کردم. و در این زمینه هم فعالیت داشتم.
مدت 2 سال به واحد انیمیشن صدا وسیما رفتم. در این مدت برای گروه کودک به اتفاق همسرم 2 مجموعه 8 رنگ معرفی می شدند و در مجموعه خط های ساده، مدادی بود که به کوکان آمزوش نقاشی می داد.
چند تیتراژ کار کرده ام مانند تیتراژ برنامه پرپرک.
تا سال 1369 تبلیغات از تلویزیون ممنوع بود و پخش نمی شد. کم کم تبلیغات زنده شدند. من جز اولین کسانی بودم که تبلیغات تلویزیونی را انجام دادم.
اولین کار تبلیغاتی من کاری بود به سفارش جهاد دانشگاهی با موضوع آموزش نقاشی و به صورت انیمیشن ارایه شد.
تیزر دیگری که کارزنده بود با موضوع بانک تجارت که در آن زمان موفق ومعروف شده بود. البته من جز تیم اجرایی آن بودم. مضمون کار این بود که از کودکی پرسیده می شد:
"کوچولو کجامی ری؟ پاسخ می داد: بعدا"بهتون می گم"
پس از آن تور کاژهایی برای بانک تجارت انجام دادم.
من حدود 40 تیزر تبلیغاتی را کار کرده ام.

سبک شما چیست؟
من همیشه به اقتضای موضوع سبک خود را تغییر می دهم و دارای سبک واحدی نیستم.
تقریبا بیشتر تکنیک ها را تجربه کردم. اما بیشتر نقاشی متحرک کار کرده ام.
تورکاژ روی فیلم/ سه بعدی/ کات اوت/شن زیر دوربین/ پیکسل ایشن متحرک سازی اشیا/نقاشی روی شیشه/
که برخی از آن ها در مرحله تجربه باقی وبرخی دیگر تبدیل به فیلم شده اند و به نتیجه نهایی رسیده اند. تنها تکنیکی که تجربه نکرده ام انیمیشن عروسکی به صورت تک فریم است. بنابراین سبک من بنا به موضوع تغییر می دهم. اگر موضوع تبلیغاتی است سعی می کنم فضا شاد و نشاط آور باشد که با کمک انیمیشن این اتفاق می افتد.

از میان تکنیک های انیمیشن با کدامیک ارتباط بیشتری برقرار می کند؟
از میان تکنیک های انیمیشن علاقه زیادی به تور کاژ فیلم دارم. یعنی دوی چهره وفریم به فریم فیلم تغییر ایجاد کنم خصوصا در کارهای تبلیغاتی .تلفیق انیمیشن با فیلم زنده برای من بسیار جذاب است. به نظر من یک موجود زنده صریح تر بهتر مفهوم را القا می کند اما با این حال از عنصر زنده هم به صورت عادی استفاده نمی کنم وسعی می کنم تغییرات در ان ایجاد کنم برای جذابیت بیشتر فیلم هنری باید جذاب باشد. یعنی جذابیت برای من همتراز با مفهوم است.
دوست دارم مخاطب اول جذب تکنیک شود بعد مفهوم و محتوا. به هر حال من تکنیک مشخص وواحدی را استفاده نمی کنم.
آیا ایده آثارتان متعلق به شماست واگر هست این ایده ها چگونه به ذهنتان می رسد؟ "منظور این که برای دستیابی به ایده های خوب و ناب که قابلیت تصویری داشته باشند باید چه کرد؟
زمانی حساسیت روی ایده آثارم داشتم که حتما متعلق به خودم باشد. زمان زیادی طول می کشید تا به ایده ای برسم اما با گذشت زمان سعی کردم که از افکار دیگران ،از لابه لای صحبت هایش وشنیده هایم برای بدست آوردن ایده استفاده کنم. من همیشه سعی می کنم خوب بشنوم وگوش کنم. باید در فضاهایی قرا رگرفت که ایده در آن وجود داشته باشد.
به عنوان مثال برای ساخت فیلمی با موضوع اعتیاد باید به جمع معتادین رفت واز رفتارها و زندگی آن ها ایده گرفت. با نشستن در اتاق ایده به سراغمان نمی آید. نباید صبر کرد تا ایده به سراغ ما بیاید.
باید سعی کنیم آرشیو ذهنی ما پر از ایده باشد تازمانی که به آن احتیاج پیدا کردیم از آن استفاده کنیم. سعی کنید یخچال ذهنتان همیشه پر از ایده باشد. تا زمانی که لازم به استفاده از آن شد در یخچال را باز کنید واز ایده هایتان استفاده کنید. ایده های خوب را از میان تصاویر و مطالب روزنامه ها -عکس ها. نقاشی ها و از محیط اطراف و … می توان جستجو کرد.

آیا شما با انتخاب انیمیشن به هدف خود رسیده اید؟ کدام مهمتر است هدف یا مسیر؟
من با انتخاب انیمیشن به بزرگترین هدفم که لذت بردن از زندگی است رسیدم.
از خودم واز این که به دنیاآمده ام راضی هستم وبا انتخاب این حرفه به بهترین شکل به رضایت باطنی رسیدم.
من فکرمی کنم هدف مشخصی وجود ندارد. چون همه چیز بی پایان است.چقدر موفقیت کافی است؟ چقدر پول دار شدن لازم است؟ مشخص نیست به اعتقاد من ما همیشه در مسیریم. در لذت در مسیر بودن بهتر از به مقصد رسیدن است من این حرفه را دنبال نکردم تا به پول یا به شهرت برسیم من این حرهف را به خاطر تنها علاقه باطنی واحساس نزدیکی به این هنر، دنبال کرده ام.

از میان آثارتان کدامیک را دوست می دارید وتوانسته است تجربیات خوب را برای شما فراهم سازد؟
مجموعه 8 قسمتی رنگ ها و خط های ساده و کاری بود به سفارش ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام دادم به خاطر تجربیات کاری و گرافیکی که داشت خیلی مورد علاقه من است و تجربه بزرگی برای من است و به صورت انیمیشن ارائه شد.
کلیپی نزدیک به 5/3 دقیقه، که کا ردارای نظم وروتین کاری مشخص و همه چیز در جای مشخص خود قرار داشت و افراد بسیار خوب و دوستانه با هم کارکردیم و همه چیز خیلی خوب پیش می رفت.
رساله ای که برای اخذ مدرک کارشناسی ارائه دادم فیلم انیمیشن بود در مورد میز انیمیشن ودر حدود 8 دقیقه. ساخت فیلم یک سال طول کشید و تکنیکی که استفاده کردم نقاشی روی کاغذ بود نام فیلم طمع بود. برای من تجربه بسیار خوب و بزرگی محسوب می شد که بعدها زمینه ساز آثار دیگرم شد واز تجربیات بدست آمده از آن آثار دیگرم را ساختم.
بلندترین فیلمی که ساختیم فیلمی بود بنام حکایت مرد و دریا به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که 22 دقیقه زمان فیلم است.
که موفق شد در جشنواره اصفهان جایزه اول را به خود اختصاص دهد.
این فیلم 79-1378 ساخته شد. پروژه جدیدی که در دست داریم پروژه 2 بعدی بنام پهلوانان که به سفارش صبا فیلم برای تلویزیون ساخته می شود. کار دوبعدی به مراتب مشکل تر از کار سه بعدی اما من و همکارانم از روند کار راضی هستیم.
سریالی 13 قسمتی است با فضاها وشخصیت های ایرانی. اما در حین انجام این پروژه کار دیگری برای مخاطبین نوجوان در دست تولید داریم که حدود 17 دقیقه از آن ساخته شده است. کاری است با مضمون جنگی اما بدون تبلیغ خشونت بلکه در آن وفاداری و شجاعت ترویج می شود.

آینده را چگونه پیش بینی می کنید؟
من روزهایی را بخاطر می آوریم که انیمیشن در ایران بسیار ناشناخته بود و تعداد افرادی که در این زمینه فعالیت می کردند حدود 20 نفر بودند. اما امروز می بینیم که تعداد افرادی که در این زمینه کار می کنند بسیار زیاد است و گرایش وعلاقه جوانان به این حرفه بسیار زیاد شده است ودیگر احساس تنهایی نمی کنیم. امروزه به صورت یک رشته در دانشگاه مطرح است و دانشجویان زیادی در آن تحصیل می کنند.
ما در ایران توانایی ساخت فیلم سینمایی (انیمیشن ) را داریم.
این حرف تا چند سال پیش مثل یک رویا و یا حتی شوخی بود اما امروزه واقعیت دارد وبزودی ما شاهد نمایش فیلم های انیمیشن سینمایی خواهیم بود.من به رشد وشکوفایی انیمیشن در ایران بسیار امیدوارم.

جمله و یا شعار همیشگی آقای گلپایگانی که در طول روز با خود زمزمه می کند چیست؟
پایان از شروع کار بسیار مهم تر است. هزاران کار را شروع کنید اما وقتی به سرانجام نمی رسانید انگار هیچ کاری را انجام نداده اید.
تبدیل فایلهای PowerPoint به Flash توسط نرم افزار SameShow 1.4.5 ::
SameShow نام نرم افزار مفیدی از شرکت WonderShare است که به شما اجازه ی تبدیل مقاله ها و Presentation های خود را که به صورت فرمتهای مختلف نرم افزار PowerPoint است را به فایل فلش تبدیل نمایید .
دلایل تبدیل فایلهای PowerPoint به Flash :
حجم فایلهای فلش حاصل به مراتب کمتر از فایل PowerPoint است و به اسانی میتوانید به دوستان خود Email بزنید و آنها به آسانی میتوانند این فایلهای فلش را باز نمایند!
کاربر کنترل بسیار بیشتری میتواند از لحاظ Playback بر روی فایل فلش نسبت به PowerPoint داشته باشد .
فایلهای فلش به مراتب امن تر از فایلهای PowerPoint می باشند و سخت تر قابل نفوذ و تغییرند .
رزولوشن و کیفیت تصویری فایلهای فلش بالاتر و قابل تغییر است .
به آسانی میتوانید آن تحقیق و جستجوی خود به صورت فایل فلش را در اختیار همگان قرار دهید و بر روی اینترنت پخش کنید و در هر مرورگری قابل نمایش خواهد بود
توسط این نرم افزار تمامی ویژگی های صوتی و تصویری PowerPoint شما به درون فایل فلش می آید. همچنین به شما آمکان آن را می دهد تا به PowerPoint انیمیشن های فلش و GIF اضافه نمایید .

:: ذخیره ی فایلهای فلش از اینترنت توسط Flash Capture 1.55 ::
فرمت فلش یکی از محبوب ترین فرمت های انیمیشن است که مخصوصا در دنیای اینترنت حجم پایینش بسیار فراگیر شده است . بی شک شما نیز با صفحات اینترنتی محتوی این انیمیشن های تبلیغاتی و یا چندرسانه ای بر خورد کرده اید , قصد به ذخیره ی آنها بر روی سیستمتان را داشته اید و به محظ راست کلیک بر روی آنها میبینید که به جای منوی اصلی مرورگر منوی مخصوص فایل فلش که تنظمات آن را داراست ظاهر می گردد . نکته جالب اینجاست که همراه با ذخیره ی کامل صفحه نیز فایل فلش ذخیره نمی شود ,

شما نیز به ناچار مجبور به جستجوی تمامی Temporary Internet Files برای یافتن فایل فلش Load شده خواهید بود .
آیا به دنبال راهی برای ذخیره ی مستقیم این فایها از اینترنت بوده اید ؟
Flash Capture نرم افزار کوچکی از شرکت نرم افزار Dreamingsoft است که ابزاری اضافی را به مرورگر Internet Explorer ویندوز شما می افزاید که به طور مستقیم توانایی ذخیره ی این فایلها بر روی هارد را به شما می دهد .
برخی ویژگی های این نرم افزار کوچک و بسیار مفید :
ذخیره ی فایلهای فلش تنها با یک کلیک بر روی قسمت اضافه شده به مرورگر .
فرستادن فایلهای فلش به صورت ایمیل به دوستانتان تنها با یک کلیک .
گرفتن عکس از فایل فلش تنها با یک کلیک .
مدیریت فایلهای فلش ذخیره شده در دسته بندی های مختلف .
ذخیره سازی تمامی فلش های موجود در یک صفحه ی وب با یک کلیک .
ویزگی گشت و گذار در تمامی فلش های دیده شده تا کنون توسط اینترنت اکسپلورر .
دوره آموزش فلش – Macromedia Flash 8
در این دوره با مباحث ذیل آشنا می شوید:

• آشنایی با محیط برنامه و تکنیکهای مورد نیاز برای کار با آن
• ساخت انیمیشن های 2 بعدی
• برنامه نویسی با Flash به کمک Action script

و در نهایت آمادگی برای :

• ساخت سی دی کاتالوگ و Multimedia CD
• ساخت Full Flash Website

:: مراکز ارائه دهنده این دوره ::

1- مشاورین لوتراافزار
تلفن تماس : 88310217 – 88310272
آدرس : میدان هفتم تیر ، پایین تر از مسجد الجواد ، کوچه هشیار ، شماره 267 ، طبقه چهارم ، واحد 11

2- تدریس خصوصی : 09123857050

————————————————– ———-
معرفی برنامه Flash :

Macromedia Flash از معروف ترین برنامه های انیمیشن سازی 2 بعدی می باشد که حجم کم فایلهای تولید شده باعث گردیده تا در دنیای وب حرف اول را بزند ولی قابلیت های این برنامه قدرتمند به وب منتهی نمی شود، امکان استفاده از انواع فایل های صوتی و تصویری و از همه مهم تر امکان برنامه نویسی و پویا ساختن فایل های تولید شده باعث جذابیت هر چه بیشتر این برنامه شده است تا جایی که از این برنامه برای ساخت سایتهای تمام فلش ، محصولات چند رسانه ای ، بازی ،… استفاده می کنند.

ما برآنیم که شما دوست عزیز را با این دنیای نامحدود و جذاب آشنا سازیم.

رجیستری
حافظه های الکترونیکی Flash memory
RAID چیست
لپ تاپ های کوچولو

حافظه های الکترونیکی Flash memory
حافظه ها ی الکترونیکی با اهداف متفاوت و به اشکال گوناگون تاکنون طراحی و عرضه شده اند. حافظه فلش ، یک نمونه از حافظه های الکترونیکی بوده که برای ذخیره سازی آسان و سریع اطلاعات در دستگاههائی نظیر : دوربین های دیجیتال ، کنسول بازیهای کامپیوتری و … استفاده می گردد. حافظه فلش اغلب مشابه یک هارد استفاده می گردد تا حافظه اصلی .
در تجهیزات زیر از حافظه فلش استفاده می گردد :
•تراشه BIOS موجود در کامپیوتر
•CompactFlash که در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد .
•SmartMedia که اغلب در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد
•Memory Stick که اغلب در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد .
•کارت های حافظه PCMCIA نوع I و II
•کارت های حافظه برای کنسول های بازیهای ویدئویی
مبانی حافظه فلش
حافظه فلاش یک نوع خاص از تراشه های EEPROM است . حافظه فوق شامل شبکه ای مشتمل بر سطر و ستون است . در محل تقاطع هر سطر و یا ستون از دو ترانزیستور استفاده می گردد. دو ترانزیستور فوق توسط یک لایه نازک اکسید از یکدیگر جدا شده اند. یکی از ترانزیستورها Floating gate و دیگری Control gate خواهد بود. Floatino gate صرفا به سطر (WordLine) متصل است . تا زمانیکه لینک فوق وجود داشته باشد در سلول مربوطه مقدار یک ذخیره خواهد بود. بمنظور تغییر مقدار یک به صفر از فرآیندی با نام Fowler-Nordheim tunneling استفاده می گردد. از Tunneling بمنظور تغییر محل الکترون ها در Floating gate استفاد می شود. یک شارژ الکتریکی حدود 10 تا 13 ولت به floating gate داده می شود. شارژ از ستون شروع ( bitline) و سپس به floating gate خواهد رسید .در نهایت شارژ فوق تخلیه می گردد( زمین ) .شارژ فوق باعث می گردد که ترانزیستور floating gate مشابه یک پخش کننده الکترون رفتار نماید . الکترون های مازاد فشرده شده و در سمت دیگر لایه اکسید به دام افتاد و یک شارژ منفی را باعث می گردند. الکترون های شارژ شده منفی ، بعنوان یک صفحه عایق بین control gate و floating gate رفتار می نمایند.دستگاه خاصی با نام Cell sensor سطح شارژ پاس داده شده به floating gate را مونیتور خواهد کرد. در صورتیکه جریان گیت بیشتر از 50 درصد شارژ باشد ، در اینصورت مقدار یک را دارا خواهد بود.زمانیکه شارژ پاس داده شده از 50 درصد آستانه عدول نموده مقدار به صفر تغییر پیدا خواهد کرد.یک تراشه EEPROM دارای گیت هائی است که تمام آنها باز بوده و هر سلول آن مقدار یک را دارا است.
در این نوع حافظه ها ( فلش) ، بمنظور حذف از مدارات پیش بینی شده در زمان طراحی ( بکمک ایجاد یک میدان الکتریکی) استفاده می گردد. در این حالت می توان تمام و یا بخش های خاصی از تراشه را که بلاک نامیده می شوند، را حذف کرد.این نوع حافظه نسبت به حافظه های EEPROM سریعتر است ، چون داده ها از طریق بلاک هائی که معمولا 512 بایت می باشند ( به جای یک بایت در هر لحظه ) نوشته می گردند.
کارت های حافظه فلش
تراشه BIOS در کامپیوتر، متداولترین نوع حافظه فلش است . کارت های SmartMedia و ComapctFlash نیز نمونه های دیگری از حافظه های فلش بوده که اخیرا متداول شده اند. از کارت های فوق بعنوان فیلم های الکترونیکی در دوربین های دیجیتال، استفاده می گردد .کارتهای حافظه برای بازیهای کامپیوتری نظیر Sega و PlayStation نمونه های دیگری از حافظه های فلش می باشند. استفاده از حافظه فلش نسبت به هارد دارای مزایای زیر است :
•حافظه های فلش نویز پذیر نمی باشند.
•سرعت دستیابی به حافظه های فلش بالا است .
•حافظه های فلش دارای اندازه کوچک هستند.
•حافظه فلش دارای عناصر قابل حرکت ( نظیر هارد ) نمی باشند.
قیمت حافظه های فلش نسبت به هارد بیشتر است

لپ تاپ های کوچولو
این کامپیوتر تخت کوچک سر و شکل و قیافه خوبی دارد با یک صفحه لمسی رنگی 7 اینچ ، یک پردازنده 900 مگاهرتز Celeron-M ULV، یک حافظه 512 مگابایتی و یک هارد 40 گیگا بایتی.
اندازه آن 23 در 14 سانتی متر است و ضخامت آن هم 2.5 سانتی متر و 770 گرم هم وزن دارد. لپ تاپ تان را انداخته اید توی کوله پشتی و هی این طرف و آن طرفش می برید و هر جا می رسید ، آن را بیرون می آورید و کامپیوتر تخت قابل حمل تان را به رخ بقیه می کشید؟ اگر تو چنین حال و احوالی سیر می کنید، از چند وقت دیگر باید حسابی مواظب باشید.
چون ممکن است دوست تان یک کامپیوتر تخت قابل حمل خیلی کوچک تر از جیب بغلش در بیاورد و لپ تاپ تان را از چشم همه بیندازد! Q1 یکی از اولین نمونه های این کامپیوترها معروف به اولتراموبایل پی سی است که یک شرکت کره ای از اواسط اردیبهشت عرضه آن را در بازار آغاز کرده است.
تحلیلگران برای این محصول جدید، بازار خوبی را پیش بینی می کنند، به خصوص اگر قیمت آنها کاهش هم پیدا کند. از نظر اندازه ، این کامپیوترها بزرگتر از PDA ها هستند ولی از لپ تاپ های معمول کوچک تر هستند. برخلاف PDA ها ، این کامپیوترها همه قابلیت های ویندوز را دارا هستند.

البته برخلاف لپ تاپ ها صفحه کلید ندارند و به جای آن صفحه لمسی دارند.شاید بپرسید اصلا چه نیازی به این وسیله جدید بود؟ خب ، کامپیوترهای تخت ، هیچ وقت واقعا با استقبال درصد زیادی از خریداران کامپیوتر روبرو نشدند.
برای این که این کامپیوترها با شکست کامل روبرو نشوند، مایکروسافت با همکاری تعدادی از شرکای خود برای ساخت یک کامپیوتر تخت جدید کوچک تر شروع به کار کردند. هدف اصلی هم پایین آوردن قیمت به اندازه ای بود که عموم خریداران را برای خرید کامپیوترهای تخت ترغیب کند. اسم شان هم قبل از این که درماه مارس در نمایشگاه CeBIT به نمایش در بیایند ، اریگامی بود.این کامپیوترها با آخرین نسخه ویندوز XP مخصوص کامپیوترهای تخت کار می کنند، پردازنده های بسیار پیشرفته ای دارند و کلی حافظه به اضافه فن آوری های مخصوص دستگاه های قابل حمل که داخل خود این کامپیوترها از اول جا سازی شده اند.

این کامپیوترها نباید صفحه های نمایش بزرگتر از 7 اینچ داشته باشند، وزن شان نباید از 900گرم بیشتر باشد، باید به فناوری های (Wi-Fi802.11b/g) و بلوتوس مجهز باشند و برای اتصال وسایل جانبی باید پورت های USB 2.0 داشته باشند. البته هر تولیدکننده ای می تواند چیزهای دیگری مثل تیونر تلویزیون ، GPS و یا دوربین را به این کامپیوترهای تخت کوچک اضافه کند.
Q1 شروع امیدوارکننده ای برای این نوع کامپیوترها ست. سر و شکل و قیافه خوبی دارد با یک صفحه لمسی رنگی 7 اینچ ، یک پردازنده 900مگاهرتز Celeron-M ULV ، یک حافظه 512 مگابایتی و یک هارد 40گیگا بایتی. اندازه آن 23 در 14 سانتی متر است و ضخامت آن هم 2.5 سانتی متر و 770 گرم هم وزن دارد. باتری قابل شارژ آن با هر شارژ تا کمی بیشتر از سه ساعت کار می کند. باتری های با ظرفیت بالاتر هم دارد ولی وزن کامپیوتر را افزایش می دهند.

البته اگر مثل من از طرفداران پر و پاقرص کامپیوترهای تخت نباشید ، شاید با خودتان بگویید لپ تاپ های معمولی الان به طور کامل به نیازهای کاربران پاسخ می دهند و از شنیدن خبر آمدن لپ تاپ های کوچک تر زیاد هیجان زده نشوید. ولی وقتی Q1 به دست من رسید، نظرم عوض شود ؛ اول از همه به خاطر شکل و اندازه اش. Q1 از هر کامپیوتر تختی که تا به حال فرصت استفاده از آن را داشتم کوچک تر بود. البته بزرگ تر از گوشی هوشمند Nokia 770 با قابلیت اتصال به اینترنت و وبگردی است. ولی خب طبیعی است ، چون Q1، 40 گیگا بایت هارد دارد ولی محصول نوکیا ندارد. وقتی برای بار اول براندازش کردم به نظرم بزرگ رسید، اما بعد از دو دقیقه کم کم دیدم اندازه اش خیلی هم خوب است. امکانات ارتباطی اش هم حسابی کامل بود. من توانستم Q1 را به شبکه بی سیم اینترنتی ام وصل کنم و وب گردی هم بکنم. امکانات Wi-Fi و بلوتوس اش هم به نظر می رسید خوب کار می کنند. یاد گرفتن کار کردن با Q1 هم فقط 60 ثانیه وقت گرفت. مایکروسافت دو تا نرم افزار کلیدی برای این کامپیوترها داده: اولی اش Program Launcher است ، یک برنامه سازماندهی کننده و سرو سامان دهنده صفحه نمایش علاوه بر دسکتاپ استاندارد ویندوز. دومی اش هم DialKeys است ، یک صفحه کلید لمسی که در گوشه های پایین صفحه نمایش باز می شود و جای خالی صفحه کلید را پر می کند. شرکت سازنده Q1 یک درایو دی وی دی USB هم برای Q1 فراهم کرده است که هر که بخواهد می تواند بخرد و دی وی دی تماشا کند. حتی بدون این درایو دی وی دی ،اگر یک SlingBox داشته باشید، می توانید از Q1 برای تماشای تلویزیون استفاده کنید. خلاصه این که شما با اولتراموبایل پی سی می توانید هر کاری را که با کامپیوترهای عادی و یا لپ تاپ های معمولی می کنید، انجام دهید. می توانید با استفاده از بلندگوهای استریو جاسازی شده در آن به موسیقی گوش بدهید. می توانید از آن به عنوان یک قاب عکس الکترونیک استفاده کنید و کلی استفاده دیگر که مطمئنا گروه بازاریابی مایکروسافت به آن فکر کرده اند.
آینده خوبی در انتظار این کامپیوترهای تخت کوچک است. تنها چیز نگران کننده قیمتی است که فعلا برای Q1 گذاشته اند: هزارو 99 دلار، این قیمت خیلی بالاست. قیمت مدل های تولید کننده های دیگر هم در همین حال و احوال است. در حالی که مثلا (Nokia 770 البته خوب با امکانات کمتر) ، 360دلار است. مایکروسافت گفته که انتظار دارد قیمت این کامپیوترها به 500 تا 700 دلار برسد. اگر چنین اتفاقی بیفتد مطمئنا مردم از این کامپیوترها با این سر و شکل جدید استقبال خوبی خواهند کرد.

RAID چیست
گذرگاه IDE در طبقه بندی گذرگاههای سیستم ، جزء گذرگاههای خارجی محسوب می شود و در سیستم از آن به منظور ارتباط قطعاتی مانند Rewriter ، CD-ROM ، HDD و … استفاده می شود . در سیستمهای امروزی به طور معمول دو کانکتور IDE برای برقراری ارتباط بین 4 وسیله جانبی وجود دارد ولی در پاره ای سیستم ها تعداد این کانکتورها 4 مورد می باشد ، دو کانکتور به عنوان IDE ، و دو کانکتور اضافی برای استفاده تحت عنوان RAID یا ATA 133,ATA 100 .

همانطور که می دانیم با استفاده از کانکتورهای IDE ی موجود روی مادر برد امکان استفاده از حداکثر دو دستگاه بر روی هر کانکتور وجود دارد .RAID تکنولوژی است که امکاناتی نظیر افزایش سرعت , Back up گیری همزمان روی یک یا چند درایو و … در اختیار کاربر قرار می دهد . برای هر کدام از آرایشهای ممکن هنگام استفاده از دو یا چند هاردیسک , نسخه های متفاوت RAID مطرح می شود به عنوان مثال : RAID1 , RAID0 و….

در این مقاله سعی داریم که به نسخه های متفاوت RAID نگاهی نزدیکتر و دقیق تر بیا ندازیم .
RAID0 : ذخیره سازی روی چند دیسک بدون کنترل خطا
مزایا و مشخصات :
– داده ها به بلوکهایی تبدیل می شوند و هر بلوک در هارد دیسک مجزا ذخیره می شود. – باعث بالا رفتن کارایی سیستم I/O می گردد چرا که بار ترافیکی نقل و انتقالات بین چندین کانال مجزا تقسیم می شود.
– بالارفتن کارایی بدلیل وجود کنترلرهای مختلفی که عمل کنترل ترافیک را به عهده می گیرند (افزایش سرعت)
– طراحی بسیار ساده ( زیرا مدار محاسبه Parity وجود ندارد )
– عدم پرداختن به محاسبات مربوطه به Parity وکنترل خطا (افزایش سرعت به دلیل عدم پرداختن به محاسبات مربوط به Parity )
معایب :
– عدم استفاده از Parity .(هیچ گونه کد تشخیص و تصحیح خطا در این نوع RAID وجود ندارد ).
– از کار افتادن یک درایو باعث از دست رفتن کلیه اطلاعات خواهد شد.
– عدم کارایی در محیطهای حساس به حفظ داده ها
موارد استفاده :
– میکس و پردازش تصاویر ویدیویی (میکس و مونتاژ ).
– واژه پردازی (نرم افزارهای تایپ و… )
– کارهایی که نیاز به سرعت بالا دارد.
Backup : RAID1 گیری همزمان داده ها به منظور Mirroring و Duplexing Mirroning : کپی برداری هم زمان روی دو درایو
Duplexing : زمانی است که یکی از درایوها دچار مشکل شود و درایو سالمی را جایگزین نماییم سپس داده ها را روی درایو سالم کپی کنیم .
مزایا و مشخصات :
-هنگام سیکل نوشتن , گویی اطلاعات روی یک دیسک نوشته می شود (در صورتیکه عملا بر روی
دو دیسک نوشته می شود . مانند RAID0 ) ولی عمل خواندن , ازهر دودیسک انجام می شود ( کاهش ترافیک گذرگاه – نوشتن بر روی هر دو دیسک ولی خواندن مجزا )
– قابلیت برگرداندن %100 داده ها هنگام بروز مشکل برای یک دیسک .
– در نرخ انتقالات داده تغییر محسوسی نداریم. (یعنی وجود دو دیسک تفاوتی با یک دیسک ندارد ) .
– در شرایط خاص RAID1, توانایی تحمل خرابی بیش از یک دیسک را نیز دارد .
– ساده ترین طراحی در تکنولوژی RAID (مدار مربوط به Parity وجود ندارد )
معایب :
– بیشترین تعداد هارد دیسک در میان انواع RAID (بسته به انتخاب User )
– هزینه بالا
RAID2 : دارای خاصیت ECC با استفاده از کد همینگ
مزایا و مشخصات :
– تصحیح خطای بسیار سریع
– مناسب برای انتقال اطلاعات
معایب :
– طراحی بسیار یچیده که با صدمه دیدن یک دیسک دچار مشکل می شود .
– نامناسب در دید تجاری (تعداد زیاد درایوها )
کد همینگ :
یکی از روشهای محاسبه و کنترل خطا در سیستمهای دیجیتال می باشد . انواع روشها برای کنترل ترافیک داده های دیجیتال وجود دارد به عنوان مثال Parity haming code ,… که مجموعه این روشها را ECC می نامند . (Error Checking and Correcting)
RAID3 : انتقال موازی با استفاده از خاصیت Parity
مزایا و مشخصات :
– سیکل خواندن و نوشتن بسیار سریع .
معایب :
– طراحی بسیار پیچیده که با صدمه دیدن یک دیسک مجموعه دچار مشکل می شود .
کاربرد :
– میکس و مونتاژ تصویر
ویرایش تصویر مانند RAID0
RAID4 : دیسک های داده مجزا دیسک مربوط به Parity مشترک
مزایا و مشخصات :
– سیکل خواندن بسیار سریع ( ترافیک کمتر در گذرگاه)
معایب :
– پیچیدگی بسیار بالا در طراحی مدار کنترلی مشکل در برگرداندن داده ها هنگام بروز اشکال در یک دیسک ( چرا که داده ها روی دیسکها توزیع شده است )

RAID5 : دیسک های داده مجزا و Parity توزیع شده در دیسکهای Data
مزایا و مشخصات :
– در این نوع به حداقل 3 درایو دیسک سخت نیاز داریم .
– تک تک بلوک های داده روی دیسک ها نوشته می شوند و Parity مربوط به هر بلوک نیز داخل هارد مربوط ذخیره می گردد.
– سیکل خواندن بسیار سریع (ترافیک کمتر در گذرگاه )
– سیکل نوشتن متوسط (محاسبات مربوط به Parity )
– قابلیت و اطمینان بالا (وجود ECC )
معایب :
– خرابی در یک دیسک در خروجی تاثیر ندارد.
– طراحی پیچیده مدار کنترلی
– مشکل در برگرداندن داده ها هنگام بروز اشکال
کاربرد :
– در سیستمهای Server و بانکهای اطلاعاتی ISPها
RAID6 : دیسکهای داده ها مجزا با دو Parity توزیع شده مجزا

مزایا و مشخصات :
– RAID6 در واقع نسخه پیشرفته RAID5 می باشد که تصحیح و کنترل خطا را بهبود می بخشد . این ویرایش RAID اطمینان و توانایی بالا در زمینه data storage فراهم می کند .
– بهترین انتخاب برای کاربردهای بحرانی و حساس
معایب :
– طراحی مدار کنترلی بسیار پیشرفته و پیچیده .
– سیکل نوشتن بسیار کند ( دوبار محاسبه مربوط به Parity )
– نیاز به N+2 درایو دیسک سخت . بدلیل دارا بودن حالت Parity دو بعدی . ( N تعداد دیسکهای سخت در حالت معمولی
– ادغام اطمینان بالا با قابلیت بالا
RAID7 : نقل وانتقال بهینه شده غیر همزمان به منظوردستیابی به نرخ انتقال بسیار سریع
مزایا و مشخصات :
– نقل و انتقال غیر همزمان و دارای کنترلگرهای مستقل.
– درایو مجزا برای ذخیره کردن اطلاعات مربوط بهParity
– برخورداری از سیستم Open System و استفاده از گذرگاهSCSI
– گذرگاه Cache داخلی با سرعت بالا (X-bus )
– دیسک های خواندن و نوشتن از امکان Choching استفاده میکنند.
– تکنولوژی مدار تولید Parity تا حدودی با سایر انواع Raid تفاوت دارد .
-امکان Hot Swaping
Open system :
به سیستمی اطلاق می شود که قابلیت سازگاری با سخت افزارها و نرم افزارهای مختلف را داشته باشد و امکان کارکردن در سیستمهای مختلف را به راحتی داشته باشد .
RAID10 : این Raid حداقل به 4 دستگاه هاردیسک نیاز دارد
مزایا و مشخصات :
– عمل تکه تکه کردن بلوکهای داده همانند Raid1 انجام می پذیرد .
– تصحیح و کنترل خطا نیز مانند Raid2 می باشد .
– نرخ انتقال بالا
– در شرایط معین , امکان تحمل خرابی چند دیسک در این نوع RAID وجود دارد .
معایب :
– بسیار گران قیمت
– منبع تغذیه حتما باید متصل به ups باشد .
– جابجایی درایوها باید به صورت موازی انجام گیرد .
– سیستمهای Server و بانکهای اطلاعاتی .
RAID53 : نرخ انتقال بالا همراه با قابلیت انتقال مناسب
مشخصات و مزایا :
-این آرایه RAID حداقل به 5 دستگاه دیسک سخت نیاز دارد .
– RAID53 در واقع باید RAID03 نلمیده شود زیرا عمل Striping آن همانند RAID0 بوده و Segment بندی آن نیز مانند RAID3 می باشد.
– تحمل خطای آن مانند RAID3 می باشد.
– نسبت به RAID3 دارای نرخ انتقال بسیار بهتری می باشد.
معایب :
– قیمت بالا
– همه دیسک ها باید با همدیگر سنکرون شوند که انتخاب نوع و مدل درایو را محدود می سازد .
– Stripe کردن در سطح بایتها نهایتا در محاسبه ظرفیت فرمت شده تاثیر منفی می گذارد .
RAID 0+1 : نرخ انتقال داده بهینه
مزایا و مشخصات :
– حداقل به 4 دستگاه هاردیسک نیاز دارد .
– RAID 0+1 به عنوان آرایه آینه ای نیز معروف است با این تفاوت که قطعات داده ها یا Segment ها طبق استراتژی RAID0 ایجاد شده اند .
– تحمل خطای این نوع آرایه مانند RAID5 می باشد .
– نرخ انتقال بالا .
– بهترین انتخاب برای سیستمهایی که به کارایی بالا بدون توجه به حداکثر اطمینان نیاز داشته باشند .
معایب :
– RAID 0+1 نباید با RAID10 اشتباه گرفته شود . کوچکترین مشکل در عملکرد یک درایو , آرایه را به مدل RAID0 تبدیل خواهد کرد .
– قیمت بسیار بالا
– جابجایی درایوها باید به صورت موازی انجام گیرد .
کاربرد :
– – پردازشهای تصویری و fileserever های عمومی .

نتیجه گیری :

همانطور که مشخص شد ، استفاده ازRAID برای مقاصد معین می باشد و در کاربردهای عادی و روزمره کارایی چشمگیری را به سیستم PC اضافه نمی کند . به عنوان مثال امکان استفاده از CD-ROM و Rewriter روی این کانکتورها وجود ندارد .بنابراین هنگام استفاده از RAID ابتدا هدف و مورد استفاده خود را مشخص کنید سپس RAID مناسب را انتخاب نمایید.

رجیستری چیست؟

در واقع رجیستری را می توان به عنوان بانک اطلاعاتی ویندوز معرفی کرد که برای نگهداری تنظیمات و گزینه های نسخه های 32 بیتی ویندوز همچون ویندوز 95،98،ME و NT/2000 مورد استفاده قرار می گیرد. و شامل اطلاعات و تنظیماتی است که برای تمام قطعات سخت افزاری ، نرم افزاری ، کاربران و تنظیمات مربوط به خود سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. هر زمان که کاربری تغییری در تنظیمات مربوط به Control Panelیا File Associations، System Policies ایجاد کند و یا برنامه نرم افزاری جدیدی را نصب کند ، این تغییرات در رجیستری ویندوز ثبت شده و باقی می مانند.
فایل های فیزیکی که رجیستری را تشکیل می دهند بسته به نسخه ویندوز شما در محل و مکان خاصی نگهداری می شوند، در ویندوز 95 و 98 بصورت دو فایل مخفی در پوشه ویندوز قرار دارند و با نام های USER.dat و SYSTEM.dat شناخته می شوند . در نسخه ME علاوه بر این دو فایل ، فایل دیگری نیز به نام CLASSES.dat به آنها اضافه شده است.در حالیکه در نسخه های NT/2000 ویندوز،فایلها در آدرس system32configقرار گرفته اند.این فایلها را نمی توان بصورت مستقیم ویرایش کرد و برای انجام چنین کاری به ابزار رایجی که با نام ویرایشگر رجیستری شناخته می شود نیاز است .
آشنایی با فایلهای User.dat و System.dat در رجیستری
برای ایجاد رجیستری ، برنامه Setup ویندوز ، دو فایل به نامهای User.dat و System.dat را ایجاد می کند. که از نوع Hidden ,System و Read Only هستند و در داخل پوشه اصلی ویندوز قرار می گیرند.
فایل User.datبرای ذخیره اطلاعات کاربر طراحی شده است و در آن فایل اطلاعات زیر ذخیره می شوند :
1-کاغذ دیواری ، الگوی رنگ ، گزینه ها ی ماوس، گزینه های اجازه دستیابی و دیگر پارامترهایی که در پنجره Control Panel تعیین می شوند .
2- نمادهای روی Desktop
3- پوشه ها ، میانبر ها(ShortCut)
4- پیکر بندی تعریف شده برای پنجره Windows explorer
5- پارامترهای تعیین شده برای Accessories ویندوز
6- اتصالات شبکه و کلمات رمز
هر زمان که از ویندوز خارج می شوید سیستم کپی پشتیبان جدیدی از فایل User.dat را ایجاد می کند . این کپی پشتیبان نیز از نوع پنهان ، سیستمی و فقط خواندنی است و نام آن User.DA0 می باشد . اگر به هر دلیلی فایل User.dat خراب شده و یا از بین برود سیستم از این فایل استفاده می کند .
فایل System.dat نیز برای نگهدار ی اطلاعات سیستم طراحی شده است . این فایل نیزاطلاعات زیر را در خود نگه می دارد .
1- گروههای مختلف سخت افزار های شناسایی شده توسط ویندوز
2- دستگاه های مختلف متصل شده به کامپیوتر
3- منابع مورد استفاده در هر دستگاه
4- اطلاعات Plug&Play بدست آمده از بایوس و یا دستگاههای Plug&Play
5- درایورهایی که در Mode حفاظت شده کار می کنند و در زمان شروع به کار ویندوز بارگذاری می شوند.
6- پارامترهای داخلی ویندوز
7- پارامترهای برخی از برنامه های کاربردی 32 بیتی
باید به این موضوع توجه داشت که فایلها زیر از فرایند نظارت مستثنی می باشند:
1- فایلهای صفحه بندی حافظه مجازی(Vircual Memory Paging File)
2- داده های کاربر(محتوای پوشه هایی مثل My Document,Recycle Bin,Temporary Internet Files,History,Temp).
3-فایلهای گرافیکی که پسوند آنها از نوع Bmp,JPG,EPS و نظیر این ها باشد و فایل های داده ای که پسوند نام فایل آنها از نوع PDF,PST,MDB,XLS,DOC و غیره باشند.
استفاده از ابزار ضمیمه رجیسترى ویندوز
ویندوز 98 و Me داراى یک برنامهbackground بنام Registry Checker هستند. وقتى کامپیوتر خود را بوت مىکنید، Registry Checker کار اسکن را به منظور یافتن مشکلات آغاز مىکند و اگر نتواند آنها را برطرف نماید، مجددا آخرین پشتیبان رجیسترى را ذخیره مىکند.
اگر بگذارید کامپیوترتان بطور تمام وقت کار کند، این روش خوبى براى از نو بوت کردن کامپیوتر در طى روز خواهد بود وRegistryChecker نیز می تواند کارش را بخوبى انجام دهد. همچنین میتوانیدRegistryChecker را بطور دستى فعال کنید. براى انجام اینکار باید روى کلید Start و گزینه هاى Programs، Accessories، System Tools و System Information را کلیک نمایید، منوى Tools باز کرده و Registry Checker را کلیک کنید.
این ابزار در سری ویندوزهای NT و2000 تعبیه نشده است .برای این منظور میتوان از نرم افزارSystem Mechanic که یک نرم افزار قدرتمند در این زمینه می باشد و یا نرم افزارهای معادل آن استفاده کرد.
برنامه System Restore :
کاربران ویندوز Me، XP میتوانند براى پشتیبان گیری از کل اطلاعات ( و حتى پشتیبانى از رجیسترى) مختصات System Restore را ایجاد نمایند. بنابراین میتوانید از سیستم خود بطور کاملا دقیقى کپى بگیرید. برای این منظور روى کلید Start و گزینهاى ProgramAccessoriesSystem Tool System Restore کلیک کرده و سپس Create a restore Point را در پنجره جاری انتخاب نمایید. سپس روى Next کلیک کنید و بقیه مراحل را دنبال نمایید.و نیز برای بازیابی دوباره تنظیمات همین مراحل را دنبال میکنم ولی بجای زدن Option مربوط به Create a restore Point بر روی Restore my computer to an earlier time کلیک میکنیم و سپس بر رو ی Next کلیک میکنیم و در صفحه بعد تاریخ بازگشت مورد نظرمان را مشخص میکنیم.
اگر بعد از ایجاد یک SnapShot نرم افزاری بر روی سیستم نصب یا از آن حذف شد و یا تغییری در رجیستری ویندوز توسط نرم افزاری دیگر ایجاد شد ، نام آن تغییر به همراه تاریخ و ساعت آن درSystem Restore نشان داده میشود و میتوان بجای اینکه به Snapshot ایجاد شده توسط خودمان Back کنیم به تاریخ قبل از تغییرات انجام شده بعد ازSnapShot مان برگردیم.
بعد از انجام عمل Restore آپشن جدیدی به نام Undo my last restoration در برنامه System Restore ظاهر میشود که تا اولین ریستارت ویندوز باقی می ماند وتا اینکه ویندوز ریستارت یا ShutDown شد این Option نیز از بین میرود. و برای این منظور می باشد که اگر از نقطه ای که به آن Restore کردید نا راضی هستید میتوانید توسط این آپشن به نقطه قبلیمان بر گردیم.
ناگفته نماند که بهتر است قبل از ایجاد Snapshot تمام پنجره ها را بسته و تمام برنامه های در حال اجرا را نیز ببندید. و همچنین بهتر است برنامه های موجود در System Try را نیز Close کنید و همچنین تنظیمات موجود در استارت آپ و اسکجول تسک را نیز حذف کنید چون ممکن است به طور مثال نرم افزاری را بعد از ایجاد اسنپ شوت حذف کنید و بعدا که میخواهید تنظیمات ذخیره شده توسط سیستم رستور را باز یابی کنید بعضی از تنظیمات مربوط به آن نرم افزار نیز دوباره شروع به کار میکنند.پس قبل از اجرای سیستم رستور باید تا حد ممکن تنظیمات مربوط به نرم افزارهای نصب شده روی ویندوز را از بین برد.
این موضوع ممکن است باعث ایجاد اشکال در سیستممان شود چون ممکن است در هنگام ایجاد یک Snapshot، در سیستممان ویروس یا برنامه مخربی در حال اجرا باشد و بعد از ایجاد یک نقطه بازگشت .آن برنامه مخرب پیدا شده و پاک شود و بعدا وقتی که دوباره به آن نقطه بازگشت Restore کردیم دوباره تنظیمات مربوط به آن برنامه مخرب فعال شود.
تعیین کردن فضای روی دیسک برای برنامه System Restore:میتوان برای برنامه System Restoreمشخص کرد که چه مقدار از حجم هر درایو را BackUp بگیرد.برای این منظور بر روی Control Panel رفته و از آنجا System را اجرا کنید و سپس در پنجره جاری روی Tab سیستم رستور کلیک کنید.اگر در این پنجره روی تیک Turn off System Restore all drives کلیک کنید میتوانید برنامه سیستم رستور را از کار بیندازید.چون این برنامه مدام درحال بک آپ گیری می باشد
در این پنجره میتوانیم با کلیک بر روی هر درایوو زدن دکمه Settings حجم مربوط به هر درایو را مشخص کنیم. معمولا برای درایوهای با حجم کمتر از 4 گیگا بایت حداکثر 400 مگا بایت از کل حجم درایو به عنوان ماکسیمم مقدار در نظر گرفته میشود و برای دراویوهای بیشتر 4 گیگا بایت هم دوازده درصد از کل.حداقل فضای مورد نیاز این برنامه 200MB می باشد و اگر روی دیسک کمتر از این فضا خالی باشد این برنامه به طور خود کار غیر فعال می شود.
در درایوهای NTFS، System Restore داده های بایگانی شده را فشرده می کند. این عمل در زمانی که کامپیوتر بیکار است انجام میشود.بعلاوه System Restore به صورت تناوبی بایگانی ها را پاک میکند.این کار با استفاده از الگوریتم (FIFO(First in First out و بر اساس تاریخ ایجاد نقطه بازگشت و مقدار فضای موجود دیسک انجام می شود
سیستم رستور نقاط بازگشت را بصورت خودکار طبق قوانین زیر ایجاد می نماید:
1-روزانه: سیستم رستور یک نقطه بازگشت در هر 24 ساعت ایجاد می کند(اگر کامپیوتر روشن باشد).
2-تناوبی: به عنوان پیش فرض، این قابلیت غیر فعال است و واسط کاربر ، قابلیت پیکربندی آن را فراهم نمی آورد.برای پیکر بندی سیستم رستور به گونه ای که به صورت تناوبی یک نقطه بازگشت ایجاد کند ، از Group Policy و یا ویرایش رجیستری می توان کمک گرفت.

منابع :
www.google/sersh/.com
www.yahoo./serch/.com

کتاب نگاهی بر اصول نرم افزار نوشته مهندس حمید رضاییی

فهرست مطالب
مقدمه 1
دلایل تبدیل فایلهای PowerPoint به Flash : 5
دلایل تبدیل فایلهای PowerPoint به Flash : 6
فعالیت خود را چگونه آغاز کنیم : 10
انیمیشن از دیدگاه شما یعنی : 11
به نظر شما شرایط لازم برای ورود به این حرفه چیست؟ 11
آیا انیمیشن از زندگی شما جداست؟ 13
سبک شما چیست؟ 18
از میان تکنیک های انیمیشن با کدامیک ارتباط بیشتری برقرار می کند؟ 19
آینده را چگونه پیش بینی می کنید؟ 23
دلایل تبدیل فایلهای PowerPoint به Flash : 24
دوره آموزش فلش – Macromedia Flash 8 27
حافظه های الکترونیکی Flash memory 29
حافظه های الکترونیکی Flash memory 30
لپ تاپ های کوچولو 34
RAID چیست 39
نتیجه گیری : 50
رجیستری چیست؟ 51
منابع : 60

61


تعداد صفحات : 62 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود