آثار روانی و کارکردهای روانشناسی تبلیغات
تبلیغات چیست؟
در چه مواردی باید تبلیغ کرد؟ نقش تبلیغات در جهان امروز چیست؟ تاثیر روانی تبلیغات بر ذهن انسان چگونه است.
مقدمه:
امروز ما در عصر ارتباطات بسر میبریم، دورانی که مشخصه بارز آن تلاش برای باور های همگانی است. زمانی که با حضور شبکه های ماهواره ای و کامپیوتری فاصله نقاط کره زمین نامفهوم شده است با وجود شبکه های کامپیوتری می توان از همین جا به طرف دیگر کره خاکی رفت. وارد کتابخانه ای در محله کوچکی در فلان شهر شد و سراغ یک جلد کتاب را گرفت. اکنون در هر دقیقه هزاران کالای نو در سطح جهان وارد بازار می شودکه تکمیل تر و کار آمد تر از قبل بوده است و تولید کنندگان می کوشند تا بازار هایی برای محصولات خود پیدا کنند ولی چگونه و در کجا شاهد هستیم که شبکه های ماهواره ای علاوه بر پیامدهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ابزار ارزان در سطح وسیعی برای کالاهای تجاری نیز می باشد و کشورهای غربی با آوردن ماهواره ها به مشرق زمین علاوه برفرهنگ و علم،بازار فروش خوبی برای کالاهای خود پیدا کرده اند بطوری که کمپانی های بزرگ مثل تویوتا باید برای تبلیغ خود در این شبکه ها آگهی بدهند، زیرا در کشور ژاپن پدیده های شبکه ماهواره ای بیشتر از شبکه های داخلی است. امات در کشور ما تبلیغات حیطه و شکلی دیگر دارد و قابل مقایسه با کشور های قبلی نیست. در این نوشته ابتدا به تعریف تبلیغات، شرایط تبلیغ و سپس به بررسی روانشناسی تبلیغات، حیطه و انواع تبلیغات در جهان می پردازیم و در انتها توجه شما را به نظر چندین تولید کننده در مورد تبلیغات کالاهای خود و در مقابل، نظر افراد را در مورد کالاهای تبلیغاتی جلب می نمائیم.
تبلیغات چیست؟
ساده ترین تعریفی که می توان برای آن داشت این است که بگوییم رساندن پیام یا خبر است. تبلیغات یعنی انتشار و ترویج منظم و برنامه ریزی شده در یک کالا یا یک نظر ویا عمل و فرایند اشتغال دانش یا مهارت. تبلیغ در غرب چنین تعریف شده. ایجاد تغییرات مطلوب در افکار عمومی به منظور رسیدن به اهداف مشخص و در کنار تعریف تبلیغ باید گفت که مکان آن اغلب در نشریات شبکه های تلویزیونی و رادیویی و ماهواره ای و پوستر های سطج شهر است. همنچنین باید گفت که در حیطه سیاست. سینما و تجارت کاربر فراوانی دارد که آن را می توان در چهار مورد زیر خلاصه کرد:
1- منبع پیام: یعنی چه کسی بیان کننده تبلیغ است.
2- خود پیام: یعنی چه چیزی را تبلیغ می کنیم.
3- زمینه ارائه پیغام: چگونه و در چه وضعیتی تبلیغ می شود.
4- پیغام برای چه گروهی: مخاطبین پیغام تبلیغی چه کسانی هستند.
* منبع پیام آن کسی است که به بیان و توصیف کالا می پردازد. لحن بیان. وضع ظاهر، لباس، تخصصی که گوینده دارد و محبوبیت آن شخص در اجتماع همه باعث می شود تا افراد به خرید کالا ترغیب شوند.
* خود پیام که می تواند کالا و عقیده باشد، به تنهایی بسیار مهم است. پیام باید موضوعی باشد که عواطف، هیجانات و احساسات مخاطبین را برانگیزد. مثلاً احساس ترس در پذیرفتن واکسن ها موثر می باشد یا احساس میهن دوستی و مبارزات سیاسی یک فرد می تواند بیشترین توجه را جلب کند.
* محتوای پیام: پیام باید با عقاید و باور های قومی و ملی و جامعه بسیار نزدیک باشد و بطور مداوم ارائه شود تا دوام بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشد. همچنین زمینه. تصویر و محیطی که در آن تبلیغ می شود بسیار مهم است. رنگها و موسیقی حروف و کلمات در کنار یکدیگر تعداد بیشتری از افراد را بسوی خود جلب می کند و محرک و تحریک چشم و گوش و ذهن افراد بایستی از حروف درشت و رنگی عکسهای زمینه بسیار زیبا، نورهای رنگی، تصاویر کامپیوتری، صدای افراد محبوب، آهنگهای شاد و روح بخش، اشعار و احادیث بزرگان استفاده می کنند.
مخاطبین هدف تبلیغات هستند.
آگهی ها برحسب جنس وسن و گروههاز اجتماعی مخاطب پیدا می کتتد و اشکال متفاوتی به خود می گیرد. باید متذکر شد که سطح هوشی و آگاهی افراد جامعه و تجارب قبلی آنان در پذیرش و یا رد پیام و کالا بسیار موثر است.
می توان تقسیم بندی مخاطبان را چنین بیان کرد:
افراد نوباور، زود پذیرندگان ، پذیرندگان اولیه، پذیرندگان ثانویه، دیر باوران.
نوباوران کسانی هستند که پیش از دیگران آمادگی پذیرش و پیروی از پیامهای نو و پدیده های جدید را دارند.
زود پذیرندگان افرادی هستند که هیمن که مشاهده کردند که دیگران اقدام کردند. این دسته هم به تبعیت از آنان اقدام می کنند.
پذیرندگان اولیه دسته ای از افراد هستند که جمعیت نسبتاً زیادی را تشکیل می دهند و هنگامی اقدام به پیروی و پذیرش علمی پیام می کنند که از نتیجه کار و حرکت گروههای زود پذیرنده آگاه شوند.اما پذیرندگان ثانویه هنگامی پذیرش می کنند که مطمئن شوند حدود نیمی از افراد جامعه مخاطب، پیام را پذیرفته اند و لذا با اتکاء به حرکت اسن گروه اقدام به پیروی می کنند. دیرباوران هنگامی پذیرش دارند که تقریباً اکثریت قریب به اتفاق پیام گیرندگان پیام را پذیرفته و به کار بسته اند.
بررسیها نشان میدهد که زنان نسبت به مردان بیشتر و جوانان و کودکان نیز بیشتر از پیران تحت تاثیر تبلیغات قرار می گیرند.
افراد درون گرا و باهوشتر دیرتر تحت تاثیر تبلیغ هستند. تجربه مثبت قبلی از خرید کالاها از عوامل موثر است و بر اعتبار و سرنوشت کمپانی ها در بین افکار عمومی می افزاید. گذشته از تمام موارد فوق زمان و مکان آگاهی نیز مهم است. فصل و ماه و روزی که کالا ارائه می شود که آیا مخصوص تابستان باشد و در فصل گرما ارائه شود نه در سرمای زمستان نیز موثر می باشد.
تاثیر روانشناسی تبلیغات بر ذهن انسان
اساساً مبلغین با تاثیرگذاری بر ذهن انسان او را وادار به خرید کالای غیرضروری می کنند و همچنین افراد را وادار به پذیرش نظر غیرقابل قبول می نمایند. چنانکه غربی ها معتقدند می توان با تبلیغات، فریزر را به مردم اسکیموی قطب فروخت و بخاری را هم به مردم خط استوا.
تبلیغات در غرب بر این اساس هستند که تا حد امکان بهتر و بیشتر جلب توجه کنند، فریب بدهند و افکار عمومی را تحت تاثیر خود قرار دهند و آن را بسیار هیجان زده کنند.
در تبلیغات از چندین روش روانشناسی برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده می کنند. مانند روش نفی و اثبات، روش شرطی سازی کلاسیک (پاولوفی)، روش طرح ناگهانی، روش استدلالی و تداعی که هر یک را به اختصار بیان می داریم.
در روش نفی و اثبات، مبلغ سعی می کند همه شیوه های مشابه و پیامهای رقیب و کالاهای قبلی نفی و پیام جدید و مطلوب را اثبات کند. بدین ترتیب که ابتدا کار نفی پیامهای رقیب صورت می پذیرد تا زمینه روانی برای اثبات پیام مطلوب پدیدار شود و سپس تبلیغات کاذبی را به صورت اصول منطقی ارائه می کند. در روش شرطی سازی کلاسیک (پاولوف) همزمانی محرکهای شرطی و غیرشرطی (طبیعی) از طریق تبادل امواج مغزی، میان مراکز عصبی این دو، پیوند برقرار می گردد و سبب می شود یکی، دیگری را برانگیزد. به طور مثال با تکرار این روش القایی، استعمال مواد مخدر به عنوان مظهر زندگی و روشنفکری و علامت فهم و شعور برتر اجتماعی در کشورهای استعمار زده قلمداد می شود و از این طریق سودهای سرشار اقتصادی و سیاسی نصیب کمپانیها می گردد و یا شرطی سازی هدف، جوامع جهان سوم به شدت دگرگون خواهند شد و همچنین میزان شخصیت افراد را در گرو میزان مصرف نشان خواهد داد و برای تولیدات فرد بازار فروش ایجاد می شود.
روش طرح ناگهانی، بسته به میزان پیام و زمینه اجتماعی آن استفاده می شود. مثل قطع ناگهانی فیلم و تبلیغ یا قطع برنامه رادیویی برای اعلام خبرهای مهم. در این روش سعی می شود که زمینه طرح مورد علاقه و توجه شدید مخاطب باشد. مثل قطع گزارش مسابقات ورزشی (فوتبال) برای پخش پیامهای تبلیغی.
روش استدلالی براساس تعقل و تفکر است و باعث رشد جامعه، ارتقاء سطح فرهنگ ملی، افزایش سطح دانش عمومی، کاهش بیسوادی، رشد فرهنگ و حقانیت پیام مورد تبلیغ می شود.
روش استدلالی یکی از مهمترین روش های تبلیغات می باشد.
در روش تداعی، همزمانی دو پدیده یا رویداد در یک مکان و زمان باعث می شود که بعد از گذشت مدتی روبرو شدن با یکی از آن دو رویداد. دیگری را در ذهن به یاد می آورد. در این روش کالای موردنظر را با وقایع و لحظات مطلوب و خوشایند مانند عشق، محبت، ازدواج، داستان تاریخی، پیروزی، ضرب المثل، خنده و تولد همراهی می کنند تا همزمانی آنها با افراد جامعه که با این رویدادهای خوشایند برخورد می کنند یک تداعی با کالای موردنظر ایجاد شود تا فرد با دیدی مطلوب و روحیه ای شاد به خرید آن کالا بپردازد.
می توان حیطه تبلیغات را در سطح دنیا شامل سینما، تجارت، عقیده، سیاست، مذهب و … دانست. مثلا در مورد تبلیغات سیاسی نیز چنین است که با ایجاد تداعی، علاقه انسانها را به شخص موردنظر افزایش داده و او را محبوب نشان دهند. تبلیغات کالاها نیز در "تیزر" تلویزیونی بهترین و موثرترین نوع می باشد و چنانکه تجار غربی معتقدند که "اگر 100 دلار داشته باشی باید 99 دلار آن را خرج تبلیغات کنی وحتی یک دلار باقی مانده را نیز صرف تبلیغات کرد". آنان تمام کالای خود را در جهان تنها از طریق تبلیغات می فروشند. زیرا مقدار درصدی که از فروش کالاهای تبلیغ شده بدست می آورند خیلی بیشتر از هزینه تبلیغی آن کالا می باشد. تبلیغات در حیطه سینمای غرب از زمان تولید فیلم با ایجاد انگیزه کاذب و تعمدی درباره فیلم و روابط پشت صحنه آن تبلیغ را آغاز می کنند تا زمانی که فیلم احتمالاً در اکران عمومی قرار گیرد و از افراد هنرپیشه ستاره سازی می کنند. در فیلمهای سینمایی و داستانهای ادبی معمولاً در فرازهای حساس داستان سعی می شود قهرمان داستان با استفاده از سیگار و نشریات الکلی خوانندگان کتاب یا بینندگان را نسبت به سیگار و مشروبات الکلی شرطی سازد به گونه ای که پس از مشاهده فیلم یا کشیدن سیگار و یا نوشیدن الکل افراد احساس کنند در موقعیت قهرمان داستان بوده اند و می توان امکانات تبلیغاتی را از رسانه های چاپی اعم از روزنامه های کثیرالانتشار گرفته تا مجلات پرتیراژ و از دیوارهای شهر و اتوبوسهای شرکت واحد و شهرستانها از پوسترهای تبلیغاتی تا بیل بوردهای عظیم و تا کارتهای ویزیت شرکتها دانست. نمایش لیزری و آموزش فیلم، سطح وسیعی از دیوار ساختمانها تا اعلان دستی، تقویم رومیزی، آفتابگیر، پاکت نامه، ساک دستی، خودکار، جاسوئیچی، پیراهن، برنامه دستی را نیز شامل می گردد. علاوه بر آن تبلیغات و برنامه های تلویزیونی و رادیویی که از جمله مهمترین ها هستند و هر جامعه بر اساس مخاطبین خود آنرا ارائه می دهد و اینکه تا چه اندازه موثر است جای بحث دارد. در اینجا به گفت و گو با افرادی نشستیم تا از اهمیت تبلیغات و استفاده در پیشبرد فعالیتهایشان آگاه شویم:
تولید کننده صنایع چوب فلز: بالاترین تبلیغ سابقه محصول تولیدی مرغوب است. من سالانه هیچ تبلیغی نمی کنم. زیرا 30 سال سابقه کار دارم. تمام خریدارهای محصولات خودم را دارم و به اندازه تولیدم مصرف کننده دارم.
تولید کننده رختشوی خانه های صنعتی: خیلی کم تنها چند برگ تقویم دیواری حدود 100 برگ که آنچنان خریداری برایم آورد. با ارائه محصول خوب و یک بار خرید از طرف من خودش تبلیغی است که چهار نفر را برایم می آورد. تازه من سالانه در حد تولیدم فروش دارم و بیشتر از آن نیز نیاز ندارم.
تولید کننده کیک های صبحانه و کلوچه: تنها در فصل پاییز یعنی ابتدای سال تحصیلی بروشوری از انواع کیکها برای مدارس و مغازه ها می فرستیم و به اندازه تولیدمان تبلیغ می کنیم نه بیشتر.
پزشک متخصص پوست: آنقدر بیمار دارم که وقت برای چند ماه بعد می دهم زیرا که هرکس با یکبار آمدن اینجا برای یک نسخه سلامت و طراوت خود را به دست می آورد و خودش 10 نفر را می آورد و بهترین تبلیغ خود بیماران من هستند. بهترین و ارزانترین و رایگان ترین تبلیغ خود مراجعین هستند.
دانشجوی مهندسی شیمی 26 ساله: تبلیغات در کشور ما نوپاست و باید روی این مقوله کار شود. مثلا در مورد "کتاب اول" چقدر جالب بود که از یک حرف شروع شد و در طی چند ماه که جلب توجه کرد، تازه نام کالا معرفی شد و بعد همه خود مشتاق این کالا شدند. من تصور می کنم در سطح تهران کمتر شرکتی باشد که این کتاب یا دیسکتهای کامپیوتری را نداشته باشد. جالب اینکه من شاهد شرط بندی هایی بودم که بر سر این کالا بود، یکی می گفت نام شاگردان اول، دیگری می گفت نام کتابی است که اولین مخترعین و مکتشفین را معرفی می کند. دیگری می گفت تاریخ روز را از سالهای قبل تعریف می کنند و بسیار شکها و هیجانات مختلف در مورد آن … .
لیسانسیه زبان انگلیسی 24 ساله تاجر: من فکر می کنم بیشتر جوانان که دوست دارند زندگی نو و تازه ای را شروع کنند باید دنبال کالاهای جدید بروند و از کالاهای قدیمی که بیشتر اتلاف وقت در آن است دور شوند و سرعت در کالاها را مقدم بر کیفیت قدیمی بدانند.
مهندس کامپیوتر شرکت 30 ساله:
با مطالعه به روی کامپیوتر خواهیم دید که در ابتدا کارخانه های تولیدی آن را چقدر ساده ساختند و سپس با رقابتی که بین کارخانه های تولیدی پیش آمد هر کارخانه تلاش کرد کامپیوتری مجهزتر و سبکتر بسازد که این رقابت در سطح وسیعی بود. اکنون همین کالا سبک ترین و بالاترین کیفیت کاری را دارد و این تمامش به نفع مصرف کننده است. تبلیغات پشتوانه محکمی برای کالاهاست و وسعتی به بزرگی سطح دنیا دارد. از غرب تا شرق در تمام دنیا، کامپیوتر به عنوان یک کالای مصرفی نمود پیدا کرده و حتی کشورها را نیز تحت تسلط خود گرفته است. من فکر می کنم تا 10 سال دیگر در شهر تهران اگر کسی با کامپیوتر آشنا نباشد نمی تواند به بانک و سینما برود، سوار اتوبوس و قطار شود، از مغازه های بزرگ خرید کند و از بزرگراهها عبور کند.
تولیدی و فروشنده پوشاک: به قول معروف مردم گفتار آدمهای نیک را کاملتر و آسانتر از دیگران باور می کنند. تبلیغات در مورد کالایی انجام می گیرد که روی دست مانده است و بازار فروشی ندارد. هر کالا با کیفیت خود، تبلیغات خود را انجام می دهد و من نیز هیچ نیازی به تبلیغات ندارم.
فروشنده مواد غذایی: کالاهایی که در این فروشگاه موجود است، خود یک مبلغ هستند. کالای من مورد نیاز همگان است و مردم برای نیاز هم آنها را می خواهند و می دانم که همیشه کارخانه هایی که در حال ورشکستگی هستند بیشترین تبلیغ را برای کالایشان می کنند.
نتیجه آنکه تبلیغات در کشور ما هنوز جای خود را باز نکرده است و جز در نمایشگاهها تبلیغات صحیحی عرضه نمی شود و باید به امر تبلیغات مثل یک صنعت و علم نگاه کرد و ابزار آن را هنر گرافیک و موسیقی و فیلم دانست. باید در کنار تبلیغات صحیح کیفیت کالاها را بیش از این در نظر گرفت و کالاهای مرغوب را تبلیغ کرد تا تعبیر از کالا و حس بدبینی از افراد جامعه دور شود.
رشد شهرنشینی و تقسیم کار اجتماعی، باعث ایجاد تحولاتی در جامعه گردیده و این تحولات سرانجام به انقلاب صنعتی ختم شد پس از انقلاب و بروز پدیده تولید انبوه، معرفی کالاها و ایجاد نیاز برای مصرف آنها به صورت یک ضرورت درآمد و از همین جا بود که کارکرد عمده تبلیغ به عنوان وسیله ای برای ایجاد احساس نیاز آغاز شد. تاریخ اولین فعالیت تبلیغاتی به اوایل قرن 19 برمی گردد که موسسه ای در بوستون به عنوان واسطه ای بین خریدار و فروشنده تاسیس شد. در این مورد که تبلیغات امری ضروری است هیچ تردید وجود ندارد. اما بحث در مورد نحوه اجرا و ارائه پیامهای تبلیغاتی می باشد. به طور کلی دو نوع پیام تبلیغاتی وجود دارد.
تبلیغات مرکزی: پیام بر جنبه های کلیدی کالای مورد تبلیغ تمرکز دارد و گیرنده به صورت فعال درگیر محاسبات دقیق و تعمق در مورد صحت اطلاعات ارائه شده می گردد.
تبلیغات پیرامونی: نکات مورد تاکید در این نوع پیامها جذابیت فرستنده پیام فضایی که در آن تبلیغ می شود، لحن گفتار فرد و … هستند. در چنین شرایطی گیرنده پیام، وادار به تفکر در مورد نکات اساسی کالای موردنظر نمی شود.
مطابق یک نمونه گیری از پیامهای تبلیغاتی طی شهریور ماه 1378، بیش از 80% پیامهای تبلیغاتی تلویزیون پیرامونی بوده اند. نکته مهمتر در این نوع بررسیها وجود ادعاهایی از سوی سازندگان برخی کالاها است که قبول آنها دشوار می نماید. از آن جمله کنترل وزن با استفاده از یک وسیله خاص یا تنها برخورد یک قطره از نوعی مایع ظرفشویی باعث برطرف شدن حجم عظیمی از چربی ظروف است.
برای پیشرفت هر جامعه ای باید برخی باورهای عمومی وجود داشته باشد. مثلاً اعتقاد عمومی به صحت رابطه علت و معلول و باور به لزوم کار و تلاش برای نیل به نتیجه زیربنای همه فعالیتهای جامعه است. چنانچه این باور دچار خدشه شود کارکرد سالم جامعه با مخاطره مواجه شده و افراد سعی می کنند از راههای دیگری به اهداف خود دست یابند. به نظر می رسد تبلیغ وسیع یک شبه پولدار شدن آن هم با وسایل ساده ای از قبیل خرید برگه هایی خاص یا افتتاح حساب در یک بانک مشخص نوعی مبارزه با اعتقاداتی باشد که زیربنای یک جامعه سالم را تشکیل می دهند. نکته مهم در بررسی این مسئله، وضعیت کودکان است. در تحقیقات مختلف مشخص شده است که به طور کلی کودکان قبل از 8 سالگی در تشخیص یک ادعای کاذب مشکل دارند. همچنین معلوم شده است که به فاصله اندکی، ادعاهای تبلیغاتی را به خاطر نداشته اما نامهای تجاری تبلیغ شده را به خاطر می آورند. به مطالب فوق این آمار باید افزوده شود تا ابعاد مشکل بیشتر آشکار شود. کودکان و نوجوانان بخش عمده مخاطبان تلویزیون را تشکیل می دهند و بیش از 90% آنان اوقات فراغت خود را با تماشای تلویزیون سپری می کنند.
همچنین باید توجه کرد که طی دوره کودکی، فرد قادر به تفکیک واقعیت تو تخیلات نیست. و از آنجا که آموخته های این دوره نقش مهمی در تکوین شخصیت فرد ایفا می کند آثار سوء تبلیغات و بد آموزشهای ناشی از آن بیشتر نمایان می شود.
همچنان که گفته شده خاطرات دوران کودکی نقش مهمی در طرز تفکر بعدی فرد دارند و به صورتی روشن در ذهن نقش می بندند. البته تجارب فردی با این موضوع هماهنگ است. با توجه به این موضوع، هنگامی که دو سوم مادران می گویند که کودکانشان آوازهای تجاری تلویزیون را به خاطر سپرده و به کرات زمزمه می کنند، جای نگرانی وجود دارد، به خصوص که به یاد آوریم که کودکان مورد بررسی بین 4-3 سالگی بوده اند. همچنین در این بررسی معلوم شد کودکانی که بینندگان پروپا قرص تلویزیون بوده اند بیشتر احتمال داشت فرآورده های تبلیغ شده را طلب کنند و رغبت بیشتری به خرید و مصرف این اقلام داشته اند.
در مورد بزرگسالان وضع تفاوت دارد. تقریباً همه افراد نمونه مورد بررسی در پیمایش فوق، اظهار داشته اند که تبلیغات به منظور متقاعد کردن آنها صورت می پذیرد و آنان هیچگاه حاضر نیستند، پولی را که به زحمت درمی آورند، برای خرید کالاهای تبلیغ شده صرف کنند. اما واقعیت چیست. مطالعات حاکیست در شرایط برابر احتمال انتخاب کالایی بیشتر است که آشنایی بیشتری با آن داریم، به عبارت دیگر هر چه کالایی بیشتر تبلیغ شود احتمال مصرف آن افزایش می یابد. شرایطی را تصور کنید که فرد در فروشگاه قصد خرید مایع ظرفشویی یا دستمال کاغذی دارد. با توجه به تنوع این کالاها کدامیک را انتخاب می کند، احتمال خیلی کمی دارد انتخاب را به فروشنده بسپاریم چون این کار با خود پنداره فرد مبنی بر استقلال و تصمیم گیری فردی، در تضاد است. در چنین شرایطی خیلی ساده اولین اسمی که به ذهن فرد می رسد، تکرار می شود. معمولاً اولین اسم، تکراری ترین آنها نیز هست و این با اظهارات قبلی فرد در مورد عدم تاثیرپذیری از تبلیغات در تضاد است.
گفته شد که کارکرد اصلی تبلیغات ایجاد احساس نیاز است. ولی در شرایطی که امکان ارضای این نیاز ایجاد شده وجود نداردد چه وضعی به وجود می آید. مهمترین نتیجه حاصل از این ناتوانی، سرخوردگی و ناکامی است. هنگامی که در جامعه به تبلیغ موضوعی (اعم از کالا، شعار و …) پرداخته شود اما لوازم نیل به آن وجود نداشته باشد، فرد به مبانی ارزشی جامعه بی اعتقاد شده و سعی در یافتن راههایی مغایر با آنچه در جامعه پذیرفته شده است دارد. انجام این راهها بستگی به نوع شخصیت و محیط زندگی فرد دارد. ممکن است برخی افراد با انجام اعمال خلاف قانون مانند: سرقت، قاچاق و … سعی کنند به امکانات و کالاهای تبلیغ شده دست یابند. اما برخی افراد دیگر با ناامیدی و واکنشهای روانی به این تضاد پاسخ می دهند.
به قول "خوزه دوکاسترو" اکثر افراد جامعه محکوم به شکنجه تنتال شده اند و تنها مجاز هستند، به این امکانات و مواهب نگاه کنند.
کلام آخر، اهمیت جنبه آموزشی تبلیغات است که برای فعالیتهایی از قبیل حفظ فضای سبز، حضور در کلاسهای سوادآموزی، پیشگیری از بیماریها، شرکت در فعالیتهای پیشگیری از آلودگی هوا، مصرف بی رویه آب و برق، اهمیت خاص دارد و به عنوان نمونه ای از تبلیغ مناسب که همه جنبه های اطلاع رسانی در آن رعایت شده است، پیامهای تبلیغاتی پیشگیری از مصرف بی رویه آب را می توان نام برد.
پیشنهادات
اولین گام در راه نظم دادن به امر تبلیغات تشکیل کمیته ای برای نظارت بر تولید و پخش پیامهای بازرگانی است. در برخی از کشورهای دیگر چنین کمیته ای وجود دارد و وظایف آنها عبارتند از:
مشخص کردن احتمالی جنبه های بدآموزی پیام، تعیین صحت ادعای مطرح شده در پیام که در صورت درخواست کمیته، شرکت یا فرد مدعی باید به اثبات آن بپردازد و در صورت ناتوانی از اثبات موظف می شود طی پیامهایی به صورت رسمی، نادرستی ادعای مطرح شده را اعلام نماید.
در مورد ترکیب اعضای کمیته فوق باید با پرسش از صاحبنظران تصمیم گیری شود. کمیته باید در مورد ساعات و زمان پخش آگهی ها اظهار نظر کند. به عنوان مثال کمیته می تواند در مورد تبلیغات میان برنامه ها و تبلیغات آخر هفته که کودکان بیشتر تلویزیون تماشا می کنند، محدودیتهایی اعمال کند.
مطابق برخی تحقیقات مدت زمان بهینه تماشای تلویزیون بین یک تا دو ساعت در هر 24 ساعت است. روانشناسان توصیه می کنند والدین همراه با بچه ها به تماشای تلویزیون پرداخته و پس از پایان برنامه در مورد مطالب به بحث و بررسی بپردازند. این امر در مورد آگهی های تجاری بیشتر صدق می کند.
فهرست
آثار روانی و کارکردهای روانشناسی تبلیغات 1
تبلیغات چیست؟ 1
در چه مواردی باید تبلیغ کرد؟ نقش تبلیغات در جهان امروز چیست؟ تاثیر روانی تبلیغات بر ذهن انسان چگونه است. 1
مقدمه: 1
تبلیغات چیست؟ 2
مخاطبین هدف تبلیغات هستند. 3
تاثیر روانشناسی تبلیغات بر ذهن انسان 5
روش استدلالی یکی از مهمترین روش های تبلیغات می باشد. 6
پیشنهادات 15
1
16